Rute i SAS-cockpit sprakk

Ser at "som vanlig" er komulikasjonsdirektøren helt på bærtur når det gjelder tekniske ting.
Hva sa han???? 17 lag glass, ja ja har vel vokst opp i et presse miljø og der er jo ikke fakta særlig viktig bare det høres fott ut. Å ta en telefon til teknisk ville vel være særdeles nedverdigende for en direktør, han kunne jo komme til skade for å snakke med en i kjeledress.
Vinduet, som et av lagene sprakk i, på grunn av et varme element i vinduet feilet, derfor litt røk en stund, består av 5 lag. For å begynne ytterst. 1 lag herdet glass (slite glass) ikke struktrell styrke i dette. Så et supertynt urethane lag (ikke strukturell styrke) så et gangske så kraftig vinyl lag som er primær strukturen i vinduet. Så et supertynt urethane lag og til sist et ganske kraftig glass innerst som også har strukturell styrke. Og det var det. I det innerste urethanlaget ligger varmeelement og føler. Så manger vi bare 12 lag med glass i henhold til de som kan svare på alt. Flaut.
 
Re: Rute i SAS-cockpit sprakk (Nobel hunter)

Ser at "som vanlig" er komulikasjonsdirektøren helt på bærtur når det gjelder tekniske ting.
Hva sa han???? 17 lag glass, ja ja har vel vokst opp i et presse miljø og der er jo ikke fakta særlig viktig bare det høres fott ut. Å ta en telefon til teknisk ville vel være særdeles nedverdigende for en direktør, han kunne jo komme til skade for å snakke med en i kjeledress.
Vinduet, som et av lagene sprakk i, på grunn av et varme element i vinduet feilet, derfor litt røk en stund, består av 5 lag. For å begynne ytterst. 1 lag herdet glass (slite glass) ikke struktrell styrke i dette. Så et supertynt urethane lag (ikke strukturell styrke) så et gangske så kraftig vinyl lag som er primær strukturen i vinduet. Så et supertynt urethane lag og til sist et ganske kraftig glass innerst som også har strukturell styrke. Og det var det. I det innerste urethanlaget ligger varmeelement og føler. Så manger vi bare 12 lag med glass i henhold til de som kan svare på alt. Flaut.

Nobel hunter
Du virker till å vare på linje virker det som , om mangel af lag
se på readers comments her
http://avherald.com/h?article=43c7d617&opt=0

By smart cockpit on Friday, May 13th 2011 14:21Z
The windows No. 1 & No. 2 consist of glass panes laminated to each side of a vinyl core. The inner glass pane is the primary load carrying member. The vinyl core also acts as a backup load carrying member. The outer pane has no structural significance but provides a scratch resistant surface. A conductive coating on the outer pane permits electrical heating to prevent ice build-up and window fogging. B737 NG : A permanent rain repellent coating is applied to the windows.

Ulf
 
I de fleste avisene er Vikse blitt sitert med å si "mange lag", så om han faktisk har sagt 17 er vel ikke sikkert. Rekkefølgen er også beskrevet ulikt, men det var etter at et defekt varmeelement som førte til røyklukt i cockpit ble skrudd av, at ruta sprakk.
 
Back
Top