SAS-fly fikk flammer i motoren

Selv jeg med flyskrekk klarer å se logikken i at det er like "lite problematisk" som en bil med startproblemer. Per definisjon, teori og praksis kom ikke flyet til å styrte og det klarer seg utmerket med bare en motor.

Det er litt farlig å si slikt, det kan eller er vel vanskelig for de fleste å forstå at det er relativt trygt når slikt skjer.
Jeg hadde nok også blitt litt svett om det sto flammer ut av motoren, det er tross alt drivstoff i vingen som motoren sitter fast i..

Sas kunne vel sagt noe slik som at de forstår at dette er skremmende, men at det er akkurat lite dramatisk som en bil med startproblemer.

Selv jeg med flyskrekk klarer å se logikken i at det er like "lite problematisk" som en bil med startproblemer. Per definisjon, teori og praksis kom ikke flyet til å styrte og det klarer seg utmerket med bare en motor.

En bil som ikke får start er ikke i bevegelse 10k fot over bakken. Det verste som vel kan skje er at man må ta bussen... Det er klart at flyet klarer seg fint med en motor i nødsfall, men det var nå en særdeles merkelig sammenlikning. Flammer og fly er vel neppe noe som i utgangspunktet er en god kombinasjon.

Men det er jo fint for deg at du har sånn peiling Polaris. Ikke alle som har det vet du.. Dessuten så står det ikke "problematisk", men "dramatisk", og alle med beina plantet litt på jorda skjønner at mannen i gata syns dette er dramatisk...

Jeg snakket med en som var med det flyet der, og jeg lover deg at det ikke var å bare lene seg tilbake å slappe av. Det smalt høyt, og det var akkurat som en etterbrenner var koblet til, med flammer ut av motoren. Det hadde brått blitt tyst ombord når dette skjedde, men det var visstnok ingenting større problemer. Blant annet var det ingen brannbiler til stede ved landing, og det betyr vel at det ikke var så veldig alvorlig. Jeg var forøvrig med flyet før til Bodø, så det var i grunnen like greit å slippe dette.

Selvfølgelig er det dramatisk når noe smeller når man sitter i et aluminiumsrør 10km over bakken. Hadde nok selv festet tenna godt i luftdysen i taket ...

I etterkant vet man jo at dette aldri var farlig, og crewet er jo godt trent til å håndtere slike situasjoner. Det ser også ut som at crewet gjorde en god jobb i etterkant med å snakke med kundene. Men å forvente at alle som var involvert reagerer rasjonelt på en slik situasjon, er som å tro på påskeharen. Og derfor er det viktig at de som trenger det får litt ekstra oppfølging.

Jeg snakket med en som var med det flyet der, og jeg lover deg at det ikke var å bare lene seg tilbake å slappe av. Det smalt høyt, og det var akkurat som en etterbrenner var koblet til, med flammer ut av motoren. Det hadde brått blitt tyst ombord når dette skjedde, men det var visstnok ingenting større problemer. Blant annet var det ingen brannbiler til stede ved landing, og det betyr vel at det ikke var så veldig alvorlig. Jeg var forøvrig med flyet før til Bodø, så det var i grunnen like greit å slippe dette.

Ingen brannbiler? Tror nok de sto økt beredskap, altså med motorene igang utenfor brannstasjonen.

Litt arrogant uttalelse fra SAS å sammenligne det med en bil.

Lurer på hvor mange her inne hadde forholdt seg 110% rolig i den samme situasjonen.

Uff, ikke moro for noen av partene når slikt skjer... :(

Får håpe motoren kommer hit da. Venter i spenning. :)

Ingen brannbiler? Tror nok de sto økt beredskap, altså med motorene igang utenfor brannstasjonen.

Det er mulig, men det var tredje gangen han var med på noe slikt, og ved de to forrige sto det fulle blålys og ventet på de. Nå så han ingen slike. Mulig de var der, men da var de skjult. Dette vet kanskje du mer om?

En "stall" er et relativt sjeldent men allikevel typisk fenomen med en jetmotor. Det løses så og si alltid ved å trekke den aktuelle motorene throttle litt tilbake, og så stopper stallen. Veldig ofte kan motoren brukes normalt resten av turen, men man lander som regel for å la teknisk gjøre noen tester for å finne ut hvorfor den stallet.

I utgangspunktet er det dramatisk nok for folk flest å ferdes i hundrevis av kilometer i timen i et lukket aluminumsrør, med hurtigroterende motorer der fossilt drivstoff omgjøres til skyvekraft ved hjelp av en prosess som omfatter antennelse og brann. Men det er så normalisert at når en under avgang ser flammer komme ut der det er et hull for at flammer skal kunne komme ut, stiger pulsen. Men som SAS og Polaris sier - det er ikke farlig, og en er ikke i spesielt stor fare for å møte sin skaper før tiden.

VG's sitatkredibilitet er vel heller ikke av de største .. vi snakker jo her om avisen som i går brakte et stort bilde av en svenskeprinsesse som var stor som et hus (slott?) - og med følgende tekst under: "Ekspert: Nå er det like før." Duuuuuuuuhh .... den hadde jeg også klart ..

Det var nok hverken LN-BRI eller SK4124. Det var dagens kombinasjon som fungerte helt utmerket for meg.
Hendelsen var søndag kveld (19/2) og da kan det nok dreie seg om SK4126. Og godeste LN-RRF (737-800) , som ble byttet ut med LN-TUL (737-705W) før kvelden var over, og søndagen var blitt til en gryende mandag i bodø

Helt andre reaksjoner hos NRK

På ruten Bodø-Oslo skryter Kari Aasjord White av flyvertinnene til SAS, som gikk rundt og beroliget folk.

– Og etter at vi hadde landet gikk piloten rundt og informerte de som hadde spørsmål. De tok seg godt av oss.

Måtte forøvrig le av denne

Etter noen minutter opplyste kapteinen over høytaleren at det vært «noe stål i motoren», og at motoren hadde koblet ut noen øyeblikk.

Back