• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS-fly begynte å riste etter motorsmell

Re: SAS-fly begynte å riste etter motorsmell

Redningsvester kan det lastes flere av, men ikke oksygenmasker. Maks en infant per treseter.

Det må være en ledig oksygenmaske pr. seterad så da blir det max 7 hoder fordelt på 6 seter. (737: 8 oksygenmasker for 6 seter) Den ene ledige masken kan benyttes av crew.
 
Re: SAS-fly begynte å riste etter motorsmell

Redningsvester kan det lastes flere av, men ikke oksygenmasker. Maks en infant per treseter.

Vil tro det er max en per seterad, da crew vil ha én av maskene tilgjengelig pr seterad. Ved 32 rader vil det bli 186+32inf =218
 
Re: SAS-fly begynte å riste etter motorsmell

Heisann!

...Vil det si at hele moteren er gåen når det blir en en compressor stall?

Nei, noedvendigvis ikke og det kommer an paa hva som er aarsaken til at motoren "staller"...

Skade paa kompressor bladene vil forstyrre luftstroemmen igjennom motoren og ofte skape en sjaak i kompressoren slik at motoren steiler, eller mere riktig identifisert som en "surge". Skade paa turbin seksjonen som foraarsaker en stall er ikke saa vanlig, men kan ogsaa skape en surge. Slike skader resulterer som regel i et motor bytte.

En motor surge kan ogsaa komme fra feil i kompressor luft balanse kontroll systemet og da kan man ofte reparere dette aa slippe motorbytte.

Dag
 
Back
Top