SAS flåte

magtje

ScanFlyer Silver
Medlem
SAS flåte

Jeg fant ikke en tråd om SAS - Scandinavian Airlines sin flåte, så tenkte det var greit å ha en slik tråd med oversikt, operasjonelle endringer og nyheter innen SAS flåte.

Oversikt over SAS flåte per Januar 2024 (forbehold om feil)

SAS Mainline:
Airbus 319-100: 4
Airbus 320-200: 8 (3 stored)
Airbus 320NEO: 36 (3 on order, 1 stored)
Airbus 321LR: 3
Airbus 330-300: 7 (1 stored)
Airbus 350-900: 3
Boeing 737-700: 1 (kun medevac)
Totalt: 62 (3 on order, 2 stored)

SAS Connect:
Airbus 320NEO: 28 (1 stored)
Totalt: 28 (1 stored)

SAS Link:
Embraer 195: 9 (1 stored)
Totalt: 9 (1 stored)

SAS opb CityJet:
Bombardier CRJ900: 8 (3 stored)
Totalt: 8 (3 stored)

SAS opb Xfly:
ATR72: 6 (1 stored)
Bombardier CRJ900: 6
Totalt: 12

Totalt SAS: 119 ( 3 on order, 7 stored)
Inkl Wetlease (CityJet/ Xfly): 20 (3 stored)
 
Re: SAS flåte

Liten presisering, men Planespotters.net lister fly som er på litt lenger vedlikehold som parkert. Hvilket er litt annerledes om flyet faktisk er midlertidig tatt ut av drift og bare parkert.
 
Re: SAS flåte

Hørte igår at SAS’ sine A350 skal flyttes til KLM/Air France. (Skyteam) SAS vil sitte igjen med sine A330 på langruter.
 
Re: SAS flåte

Med 3 A-350 i flåten er jo det det eneste logiske. AF/KLM har vel en del A330 de kan sende i retur, SAS trenger jo helst litt flere LHfly. Eneste jeg lurer på er rekkevidden til HND eksempelvis. Klarer de nyeste versjonene den turen uten penalties?
 
Re: SAS flåte

Med 3 A-350 i flåten er jo det det eneste logiske. AF/KLM har vel en del A330 de kan sende i retur, SAS trenger jo helst litt flere LHfly. Eneste jeg lurer på er rekkevidden til HND eksempelvis. Klarer de nyeste versjonene den turen uten penalties?

Det gør de ikke, samtidigt har AF/KLMs A330'ere GE motorer mens SAS' har Rolls Royce. Derudover har AF også kun A330-200, som ville betyde en kraftig reducering i kapacitet
 
Re: SAS flåte

Hørte igår at SAS’ sine A350 skal flyttes til KLM/Air France. (Skyteam) SAS vil sitte igjen med sine A330 på langruter.

Det.giver umiddelbart ikke meget mening. AF/KLM har en 50 ordrer og 40 optioner, mere end rigeligt til erstatning for deres A330/777 som er planen. Derudover er konfigurationerne markant forskellige, det ville ikke give mening for AF/KLM at have 6 A350'ere med et helt andet produkt end de mindst 50 andre ej heller at bruge tid og penge på at lave dem om, når de har 40 optioner. Det ville også udelukke SAS fra at flyve til fjernøsten
 
Re: SAS flåte

Ja, og der er vel også noget økonomi i det. AF/KLM eier 20% af SAS, så de kan ikke bare bestemme, at de skal "overtage" SAS's A350 og sende nogle brugte A330 retur... Tror det er et løst rygte uden hold i virkeligheden
 
Re: SAS flåte

SAS hadde vel optimalt sett kanskje hatt A330-900 og endel gamle A330 som de kun fløy fullt ut på sommeren og som reservefly, men flåten nå er vel helt ok for formålet og tror ikke kostnadene ved å skifte ut er verdt det på kort sikt.

Å finne ut hva de skal erstatte CR900 wetlease med (eventuelt videreføre), og kanskje utvide med et par A321(x)lr føles viktigere på kort sikt. De må vel også finne ut av hva som skjer med Nordica og ATR72 flyvingene.
 
Re: SAS flåte

Moderatorne får velge hvilken tråd dette skal diskuteres i, kanskje den som går på longhoul fåten? Men som sikkert flere har fått med seg så diskuteres jo status på SE-RSC som skulle være den fjerde A350 maskinen i en annen tråd i et annet rom.
 
Re: SAS flåte


Jeg viste at det fantes tråder om hvert enkelt flytyper i SAS, men tenkte det var greid med en samle tråd/ oversikt slik det det finnes om andre selskaper her (Lufthansa, Turkish, United, Delta osv...).
Men det er greit å vite om de andre trådene, der man har/ kan diskutere mer detaljert om hver type.

I denne trådene tenkte jeg at man kunne diskutere mer SAS flåte som helhet.
 
Re: SAS flåte

Hørte igår at SAS’ sine A350 skal flyttes til KLM/Air France. (Skyteam) SAS vil sitte igjen med sine A330 på langruter.

Det å sende bort A350 vil nok begrense SAS langdistanse en god del, de trenger både range men også kapasiteten når dem sentralisere nettverket til CPH og tar evt over en del av KLMs transfer fra AMS.

Skal vi se på en eventuell strategi AFKLM har med SAS (som de ønsker å øke til 50% eier) så er muligens CPH tenkt som en reliverhub for North America, Gulfen og Nord Asia. Da kommer kun A330/321LR litt til kort.
A330 greier vel å dekke begge områder, men med load begrensinger.
A321LR dekker kun nordøst USA og Canada vestover. Der er det få aktuelle destinasjoner hvis man ikke vil øke A321LR flåten og begynne å betjene sekundær destinasjoner som Montreal, Québec City, Halifax, Hardford CT osv... (litt som Icelandair). Østover finnes det også flere aktuelle destinasjoner i Gulfen og India, men da må jo sikkerhetssituasjonen der bedres.

Fremtids flåten for SAS longhaul er nok imo en blanding av A330/A350 med muligens et par ekstra A321LR (hvis de beholder dem).
 
Re: SAS flåte

Fremtids flåten for SAS longhaul er nok imo en blanding av A330/A350 med muligens et par ekstra A321LR (hvis de beholder dem).

SAS må sansynligvis utvide sin longhaul-flåte dersom selskapet skal være av noe betydning i et joint-venture-samarbeid med DELTA, Virgin Atlantic og Air-France/KLM.
Trolig trenger de noen flere A350-900 og A321LR, men jeg tipper de vil bygge opp longhaul-flåten rundt A330-300maskinen og supplere(og etterhvert erstatte A330-300 når tiden er moden for det) med den nyere verson A330-900neo. Flytypen øker i popularitet, er rimeligere enn A350-900 i innkjøp, bruker 14% mindre fuel enn SAS sine A330-300maskiner og anses for å være operativt svært driftsikker.
Den benyttes dessuten av SAS sine kommende samarbeidspartnere Virgin Atlantic og DELTA(som med 27 maskiner i flåten pr i dag, kan i tillegg smykke seg meg tittelen´largest operator of its type´). A330-900neo er nok også en mer passende størrelse for et flyselskap som SAS når det kommer til muligheter for cargo og pax.

https://www.youtube.com/watch?v=HNZq592hen0
 
Last edited:
Re: SAS flåte

SAS må avgjort utvide sin longhaul-flåte dersom selskapet skal være av noe betydning i et joint-venture-samarbeid med DELTA, Virgin Atlantic og Air-France/KLM. Trolig trenger de noen flere A350-900 og A321LR, men jeg tipper de vil bygge opp longhaul-flåten i hovedsak bestående av A330-900neo. Flytypen øker i popularitet, er rimeligere enn A350-900 i innkjøp og anses for å være svært driftsikker. Den benyttes dessuten av SAS sine kommende samarbeidspartnere Virgin Atlantic og DELTA(som med 27 maskiner i flåten i tillegg er ´largest operator of ist typ´). A330-900neo er nok også en mer passende størrelse for et flyselskap som SAS når det kommer til muligheter for cargo og pax.

Tja, de må nødvendigvis ikke utvideflåten så mye, dea det nødvendigvis ikke er de som trenger bidra mest i et kommende JV.

Jeg kan ikke se de kvitter seg med A330-300 på langt tid, og de er faktisk ganske billige i drift og har relativt lave eiekostnader. Selv om det er mange likheter med A330-900 så vil det bidra til økt kompleksitet og kostnader på noe som egentlig alltid vil være en relativt liten flåte.

Og det er noen operatører av A330-900 som kanskje er litt uenige i å kalle RR motorene på flyet for driftssikre ;)
 
Back
Top