SAS fjerner gebyr for musikkinstrumenter

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
... først på reiser innen Norge (desember 2009):

SAS opplyser at selskapet har endret sine bagasjeregler slik at musikere nå kan sjekke inn inntil 15 kg instrumenter gratis, i tillegg til 20 kg alminnelig bagasje. Dette gjelder alle selskapets flyvninger innen Norge.

http://www.norskrockforbund.no/nor/pages/852-15_kg_musikkinstrumenter_gratis_med_sas

... og nå også på alle reiser i Skandinavia og Europa:

Fra januar 2010 utvider SAS sitt regelverk for reisende med musikkinstrument til også å gjelde for reiser innen Skandinavia og i Europa.

http://www.musikkorps.no/portal/page?_pageid=35,39467&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=48009112

Imponerande måste jag säga och en god väg mot att skilja sig från LCC och skapa en tydligare positionering.

Imponerande måste jag säga och en god väg mot att skilja sig från LCC och skapa en tydligare positionering.
Det har vel alltid gått på såkalte kulturbilletter - faktisk litt skeptisk til å nå skulle sponse(dele utgiften til bagnhandling) alle Norges kunstnerspirer på tur. Men det er vel bra - så får vi håpe de slipper unna Scandinavian breaks guitars.

Last edited:
Noen vil kanskje si at de har blitt presset av Norwegian til å fjerne disse gebyrene...;)

Jeg må si at jeg ikke skjønner hvorfor akkurat musikkinstrumenter skal gå utenom den vanlige bagasjen dersom ikke dette er en slags avtale med noen musikkorganisasjoner. Er ikke sikker på om "vanlige" passasjer passasjerer synes det er OK å "sponse" dette gjennom sine billetter. Da kan burde man jo også kunne si at sportsutstyr skulle gå gratis etter samme reglement!?
Tidligere var jeg skeptisk, men jeg er blitt mer og mer tilhenger av å betale for de tjenestene jeg benfaktisk benytter meg av.

SAS har tidligere hatt avtale med Norsk musikerforbund, men den ble kutta ut for noen år tilbake. Det har vel vært forhandlinger med Musikernes Fellesorganisasjon. Jeg tror det opprinnlig var et ønske at det skulle gjelde "profesjonelle" musikere, men for å slippe å bruke tid på identifiering av disse så har man en enklere regel.

Naja, na pröver seg SAS med en MOL stunt. Storm i vannglass, spör du meg.

Hvor mye pax profiterer fra dette??? 1%??? Om i alt?

Jeg kjenner ikke mye som har en Kontrabass eller en Tuba i ryggsekk da de flyr...

Litt trist utvikling når nordmenn "får vondt" av å "sponse" andre... Jeg lever godt med at vi alle bidrar...en annen gang er det kanskje noen som "sponser " noe for meg...eller hva VC10?

tja, hvem sponser hvem ?
Når flyselskap XXX legger ut biletter til 199,.- kroner så selger de vel ikke 180 biletter på en flight til 199,- , så noen ombord på den flighten sponser sidemannen

Ser ikke helt at dette er et 'MOL' stunt, SAS gjør vel ingen sak av dette, men informasjon kommer fra musiker forbund som informerer sine medlemmer.

Sikker kun noen promille som har med seg tuba anyway, men (unten å ha sjekket om dette gjleder WF) , tenker tilbake på en flight jeg hadde i sommer FDE-OSL , hvor et ung band som hadde spilt på en festival et sted i Nordfjord slapp "billig" og slapp å bruke hele turne' kassa på å få instrumentene tilbake til Oslo.

Naja, na pröver seg SAS med en MOL stunt. Storm i vannglass, spör du meg.

Hvor mye pax profiterer fra dette??? 1%??? Om i alt?

Jeg kjenner ikke mye som har en Kontrabass eller en Tuba i ryggsekk da de flyr...

SAS har ikke sendt ut pressemelding eller hatt denne saken i media. Dette har kun blitt kommunisert til de ulike musikkorganisasjonene, så at at SAS prøver seg med et MOL-stunt, slik du skriver, er rett og slett en helt meningsløs påstand.

Litt trist utvikling når nordmenn "får vondt" av å "sponse" andre... Jeg lever godt med at vi alle bidrar...en annen gang er det kanskje noen som "sponser " noe for meg...eller hva VC10?
Nå synes jeg vel at du overtolker det jeg har skrevet EB, og jeg synes du tillegger meg meninger som går langt utover det jeg uttalte!
Hvis du leser det jeg skrev, så hadde jeg med et forbehold om evt. avtaler med organisasjoner. Slike avtaler synes jeg er flott og det er fint at korps og andre som driver med frivillig arbeid skal slippe å tømme kassa for en velfortjent reise. Men, dersom dette gjelder alle som har med instrumenter uansett, så kan jeg ikke skjønne at man ikke skal kunne ha med f.eks. sykler, ski og annet sportsutstyr. Ser ikke noe prinsipielt forskjell på dette. Og ja, jeg er klar over at det ikke akkurat flyter over av passasjerer som bringer med seg instrumenter.
Essensen i det jeg skrev var at jeg etterhvert har vent meg til tanken om å betale for de tjenestene jeg benytter fra flyselskapet, og jeg ville ikke stille meg fremst i hylekoret dersom SAS innførte slike tillegg generelt på billigbilletter. Da ville forhåpentligvis også grunnprisen gått ned til glede for oss alle.
Etter dene utredningen håper jeg du ikke er like trist lenger EB!
:old

Last edited:
Må burde jo dokumentere at man er musiker? Ellers kan jo jeg møte opp med 15 kilo ekstra klær i en instrumentkasse... Hva med andre yrkesgrupper som også reiser med tyngre ting?

Kanskje ikke så trist - men absolutt fornøyd med min lettere "naive" innstilling til denne saken - så kan andre gå rundt å tenke på hvem som sponser hvem...

Kanskje ikke så trist - men absolutt fornøyd med min lettere "naive" innstilling til denne saken - så kan andre gå rundt å tenke på hvem som sponser hvem...

... og det jeg oppklarte med mitt andre innlegg hadde du ingen kommentarer til? Jeg synes ikke du skal henge deg så opp i uttrykket sponse, det var kanskje et uheldig ord å bruke siden det er det du reagerer sånn på!
Jeg synes ikke du er naiv, men hvor synes du at grensen skal gå for hva som skal kunne tas med på flyet gratis uten spesielle avtaler? Er det mer naturlig å få med instrumenter enn sportsutsyr? Idrett er også kultur, eller er det bare musikkulturen SAS skal bry seg om behovene til ? :stir

Last edited:
SAS vil få kritikk uansett hvor de setter grensen tydeligvis :) Åpner man opp for å ta med ski gratis vil de sikkert få kritkk fra folk som ikke går på ski osv osv. Dette blir en god spikersuppe!

Idrett er også kultur, eller er det bare "finkulturen" som SAS skal bry seg om behovene til ? :stir

Musikk trenger da strengt tatt ikke å gå under kategorien 'finkultur' ... Og når du først nevner idrett: SAS tilbyr egne sportsbilletter der man kan ta med 40 kg. bagasje pluss en skipose på 15 kg. inkludert i billetten, som prismessig stort sett tilsvarer Happy/Economy-billetter.

Back