Hvordan er det med passasjerer som ankommer fra USA til ARN eller CPH og skal videre til destinasjoner i et annet EØS-land - blir de også sendt gjennom en ny sikkerhetskontroll?
Dermed kan en slå fast at det ikke er noen forskjellsbehandling for de tre store skandinaviske flyplassene og at det er SAS som prøver å slå mynt på at forholdene skulle være verre på OSL.
Nei, det kan man ikke slå fast. SAS ønsker dette ikke bare på Gardermoen, men også på Arlanda og Kastrup.
Og at det skal være nødvendig med to sikkerhetskontroller for å reise f.eks. Atlanta-Frankfurt-Oslo men bare en den andre veien faller på sin egen urimelighet - det er ren idioti.
Mens OSL-EWR-ATL så må man gjennom to sikkerhetskontroller.
Det har en annen årsak. Du kommer i kontakt med bagasjen din og derfor må du sjekkes på nytt. Sett det på hodet - du kan reise Mosjøen-Trondheim-Amsterdam-Atlanta med en securitysjekk, men andre veien må du ha tre...
Er det kun ankommende passasjerer i AMS, FRA osv. som skal videre til Norge som sjekkes?
Du sjekkes når du skal inn i Schengen. Ut av Schengen er det kun dokumentkontroll.
Alle ankomster fraq non/scghengen sjekkes hvis man skal videre med fly.
Ja, og siden man blandes med ankomster fra andre land saa blir det til at man maa gjennom security samtidig.
Tilbake til saken - om SAS hadde faatt "ja" paa OneStop-security hadde det sikkert hatt liten betydning med mindre man bygget om ARN/OSL/CPH slik at pax fra USA ankom i separat non-schengen-omraade.
Dette er vel mer politikk vi snakker om. Egentlig vil selskapene både betale minst mulig for sikkerhetskontollen og skjuler dette bak "å gjøre det enklere for passasjerene".
Klart det er politikk. Luftfartsmessig er Norge som en del av EU, man skal lete lenge før man finner punkter som er forskjellig.
Men dette er ikke å skjule seg bak noe, men å bruke de argumentene som staten vil høre på. Her vil blant annet flyselsapet både tjene mer penger, ha mindre utgifter og det er enklere og bedre for passajserene. Man velger jo argumenter og her kan man bruke passasjerargumentet.
Tilbake til saken - om SAS hadde faatt "ja" paa OneStop-security hadde det sikkert hatt liten betydning med mindre man bygget om ARN/OSL/CPH slik at pax fra USA ankom i separat non-schengen-omraade.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.