SAS fikk avslag på One-Stop Security

Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Hvordan er det med passasjerer som ankommer fra USA til ARN eller CPH og skal videre til destinasjoner i et annet EØS-land - blir de også sendt gjennom en ny sikkerhetskontroll?
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Hvordan er det med passasjerer som ankommer fra USA til ARN eller CPH og skal videre til destinasjoner i et annet EØS-land - blir de også sendt gjennom en ny sikkerhetskontroll?

Ja, man må gjennom security begge steder uansett hvis man skal videre med fly.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Dermed kan en slå fast at det ikke er noen forskjellsbehandling for de tre store skandinaviske flyplassene og at det er SAS som prøver å slå mynt på at forholdene skulle være verre på OSL.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Dermed kan en slå fast at det ikke er noen forskjellsbehandling for de tre store skandinaviske flyplassene og at det er SAS som prøver å slå mynt på at forholdene skulle være verre på OSL.

Nei, det kan man ikke slå fast. SAS ønsker dette ikke bare på Gardermoen, men også på Arlanda og Kastrup.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Nei, det kan man ikke slå fast. SAS ønsker dette ikke bare på Gardermoen, men også på Arlanda og Kastrup.

Ok. Dette står ikke å lese i artikkelen, men jeg antar at du har dette fra andre kilder. Hva er responsen fra SE og DK på dette?
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Dette er vel mer politikk vi snakker om. Egentlig vil selskapene både betale minst mulig for sikkerhetskontollen og skjuler dette bak "å gjøre det enklere for passasjerene". Det er faktiske forskjeller i kvaliteten på både regler og utførelse rundt i verden, men minst forskjell er det nok innen EØS-området. IATA som er interesseorganisasjoner til 230 flyselskaper verden rundt har dette med one stop security som uttrykt politikk, og her er deres propagandaside:
http://www.iata.org/whatwedo/safety_security/security/pages/one-stop.aspx
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

'Propagandaside' .. jeez ... IATA legger inn store ressurser på å gjøre det enklere for passasjerene og mer effektivt for medlemmene og andre flyselskaper. Enten det er utvikling av standarder for elektroniske billetter, bagasjesporing, automatisk innsjekk eller hva det måtte være .. Selvfølgelig ligger det økonomiske motiver bak også - man driver jo butikk!

Og at det skal være nødvendig med to sikkerhetskontroller for å reise f.eks. Atlanta-Frankfurt-Oslo men bare en den andre veien faller på sin egen urimelighet - det er ren idioti.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Og at det skal være nødvendig med to sikkerhetskontroller for å reise f.eks. Atlanta-Frankfurt-Oslo men bare en den andre veien faller på sin egen urimelighet - det er ren idioti.

Mens OSL-EWR-ATL så må man gjennom to sikkerhetskontroller. dvs. poenget her er vel at USA-flightene gjerne kommer sammen med andre flighter fra alle rare steder inn til EU, dvs. man skal gjennom Schengen-immigrasjon.

Men rent logisk vil det være forskjeller dersom man har forskjellig sikkerhetsbetraktning på hver sin side av dammen. Se også på UK, der aksepterer de ikke annet enn domestic-flights, så alle transfers må gjennom sjekk.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Mens OSL-EWR-ATL så må man gjennom to sikkerhetskontroller.

Det har en annen årsak. Du kommer i kontakt med bagasjen din og derfor må du sjekkes på nytt. Sett det på hodet - du kan reise Mosjøen-Trondheim-Amsterdam-Atlanta med en securitysjekk, men andre veien må du ha tre...
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Det har en annen årsak. Du kommer i kontakt med bagasjen din og derfor må du sjekkes på nytt. Sett det på hodet - du kan reise Mosjøen-Trondheim-Amsterdam-Atlanta med en securitysjekk, men andre veien må du ha tre...

Må du da gjennom sikkerhetskontroll i ATL, AMS og TRD...? Hvis du må gjennom sjekk i AMS så er det vel samme opplegget som man per i dag har i OSL (dvs. ankommende passasjerer fra US må sjekkes på nytt ved ankomst)? Jeg trodde forøvrig det også var ekstra sikkerhetssjekk på utreise via AMS, men jeg husker sikkert feil (eller opplegget er endret siden jeg var borti dette)?

Nå er riktignok blitt en smule forvirret. Ble det ikke sagt i den opprinnelige saken at SAS søkte om å få en løsning som man har ellers på flygninger til EU, men at EØS-avtalen ikke gjør dette mulig? Hvis det er en løsning som gjelder på flygninger til EU fra US så skulle det ikke være nødvendig med sikkerhetskontroll i FRA eller AMS, slik jeg har oppfattet dette.

Er det kun ankommende passasjerer i AMS, FRA osv. som skal videre til Norge som sjekkes?
 
Last edited:
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Du sjekkes når du skal inn i Schengen. Ut av Schengen er det kun dokumentkontroll.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Er det kun ankommende passasjerer i AMS, FRA osv. som skal videre til Norge som sjekkes?

Alle ankomster fraq non/scghengen sjekkes hvis man skal videre med fly.

Du sjekkes når du skal inn i Schengen. Ut av Schengen er det kun dokumentkontroll.

Ja, og siden man blandes med ankomster fra andre land saa blir det til at man maa gjennom security samtidig.

Tilbake til saken - om SAS hadde faatt "ja" paa OneStop-security hadde det sikkert hatt liten betydning med mindre man bygget om ARN/OSL/CPH slik at pax fra USA ankom i separat non-schengen-omraade.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Alle ankomster fraq non/scghengen sjekkes hvis man skal videre med fly.



Ja, og siden man blandes med ankomster fra andre land saa blir det til at man maa gjennom security samtidig.

Tilbake til saken - om SAS hadde faatt "ja" paa OneStop-security hadde det sikkert hatt liten betydning med mindre man bygget om ARN/OSL/CPH slik at pax fra USA ankom i separat non-schengen-omraade.

Jeg er jo klar over at non-Schengen passasjerer skal sjekkes, men det er jo ikke noe Norge kan beslutte at skal opphøre. Da måtte mao løsningen være slik som Discus skisserer - nemlig at man har to forskjellige non-Schengen områder. Det virker kanskje ikke helt hensiktsmessig gitt noe begrenset kapasitet per i dag.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Kanskje det bare var en glipp, men den lille Italienerinnen reiste SFO-MUC-OSL uten ny security sjekk i MUC. Har MUC fått til en One Stop avtale ?
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Dette er vel mer politikk vi snakker om. Egentlig vil selskapene både betale minst mulig for sikkerhetskontollen og skjuler dette bak "å gjøre det enklere for passasjerene".

Klart det er politikk. Luftfartsmessig er Norge som en del av EU, man skal lete lenge før man finner punkter som er forskjellig.

Men dette er ikke å skjule seg bak noe, men å bruke de argumentene som staten vil høre på. Her vil blant annet flyselsapet både tjene mer penger, ha mindre utgifter og det er enklere og bedre for passajserene. Man velger jo argumenter og her kan man bruke passasjerargumentet.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Klart det er politikk. Luftfartsmessig er Norge som en del av EU, man skal lete lenge før man finner punkter som er forskjellig.

Men dette er ikke å skjule seg bak noe, men å bruke de argumentene som staten vil høre på. Her vil blant annet flyselsapet både tjene mer penger, ha mindre utgifter og det er enklere og bedre for passajserene. Man velger jo argumenter og her kan man bruke passasjerargumentet.

Enig i at man som oftest velger argumenter som passer saken - iallefall om man ønsker å vinne frem.

Siden det virker som om det er kontroller ved ankomst EU fra US i mange tilfeller, er det noen steder de ha den ordningen som SAS ønsker på OSL?
 
Tilbake til saken - om SAS hadde faatt "ja" paa OneStop-security hadde det sikkert hatt liten betydning med mindre man bygget om ARN/OSL/CPH slik at pax fra USA ankom i separat non-schengen-omraade.

I CPH er det vel heller ikke alle non-schenges ankomster der skal igennem nyt security-check. Har da oplevet mange rejser fra UK, hvor vi oftest ikke er blevet tjekket. En sjælden gang har de haft spot-check helt ude ved gate. CPH vil heller ikke kræve ombygning. Faktisk er den nuværende løsning egentligt mest noget det kunne være midlertidigt og kunne fjernes på ingen tid.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Jeg tror dere bør skille på Schengen og EU/EØS. Passkontroll er knyttet Schengen/non-Schengen, mens sikkerhetskontroll er EU-forordning (dermed også er en EØS-forordning) som også inkluderer Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland og Republikken Irland i tillegg til Schengen-landene.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Hadde osl-fra-sea med en sikkerhetssjekk på Osl. Sea-fra-bgo var det kun sikkerhetsjekk på sea.
 
Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Du må gjennom Security i FRA etter ankomst fra SEA, gitt ... Har gjort det samme tre ganger siste året.
 
Back
Top