SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Status
Not open for further replies.

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

https://flysmart24.no/2019/06/18/sas-flyene-far-litt-endret-utseende-i-lopet-av-aret/

Flyene til SAS har hatt de samme fargene siden 1998. Til høsten kommer det imidlertid en endring som selskapet håper skal gi flyene et mer moderne og mindre prangende utrykk.

Det er ennå ikke tatt noen endelige avgjørelser om hvordan flyene skal se ut i detalj. Etter det flysmart24.no kjenner vil nye farger bli avslørt når selskapet får sine nye langdistansefly, Airbus A350, til forvinteren.

Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året

Og vi gleder oss i stor spenning!

Mindre prangende udtryk? På hvilken måde er det nuværende udseende prangende?

Spændende. Jeg tilhører dog dem, som er ganske godt tilfreds med den nuværende bemaling. Synes stadig designet ser frisk ud.

Last edited:

Neida...

https://www.sasgroup.net/en/sas-announces-first-a350-flights-and-features/

Og selve bildet:
8bf765dfc000ad29_org.png

Last edited:

SAS kan trygt holde på dekoren 10 år til, etter min mening. Den er lett å spotte på de store flyplassene og oppleves som ren og ryddig. SÅ...med mindre de går for en tøff metallic-retro-look(litt slik som på eldre American Airlines fly), kan de la være.

Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Jeg heier på det gamle, hvite liveryet - uten flaggstripene.

Dagens dekor er definitivt nærmest tidløst og holder seg godt i mengden av mye annet rart der ute. Imidlertid er ikke rød-fargen lenger i tråd med SAS' profil, som med tiden er blitt rendyrket blå - dog i ulike nyanser. På den bakgrunn er det både forståelig og på sin plass at røde motorer forsvinner ut, selv om de er en fin identifikasjon på et SAS-fly når man ser de fra bakken. :cool:

Hvor det sto å lese husker jeg ei, men det ble ihvertfall sagt at endringene primært skulle gjelde motordekslene (blå) samt eventuelt fronten på flyet.

I siste utgave av Scandinavian Traveller finnes denne illustrasjonen, vet ikke om det er et hint til noe:

324b9b96782b35293161a277ffd5aefc.jpg

I siste utgave av Scandinavian Traveller finnes denne illustrasjonen, vet ikke om det er et hint til noe:

Ikke usannsynlig det, nei! Litt vel mye Lufthansa-inspirert kanskje, men kan bli fint likevel. Og i så fall nokså enkelt å konvertere fra gammelt til nytt livery på eksisterende flåte. :)

Det ble malt en Fokker F28 i sin tid i det nye designet - men med Scandinavian Airlines i rødt og ikke i sølv. Kanskje kommer nå navnet i en blånyanse?

Kan det tenkes at flyene blir "ordentlig" hvite igjen, siden eksempelvis EI-SIE ikke har fått malt sin nye nese ennå? Har fløyet rundt slik en del uker nå. Mener også at jeg nylig så en av A340'ene deres med hvit nese (husker ikke reg. i farten). Eller er det bare helt andre praktiske årsaker til dette? Er vel ikke akkurat malt på et kvarter heller... :D

Kan det tenkes at flyene blir "ordentlig" hvite igjen, siden eksempelvis EI-SIE ikke har fått malt sin nye nese ennå? Har fløyet rundt slik en del uker nå. Mener også at jeg nylig så en av A340'ene deres med hvit nese (husker ikke reg. i farten). Eller er det bare helt andre praktiske årsaker til dette? Er vel ikke akkurat malt på et kvarter heller... :D

Det er ikke uvanlig og har vært mange eksempler på det.

Hvit er jo standardfargen, og hvis de ikke har en tilgjengelig i SAS farger når nesetuppen må byttes så ender de opp med en hvit

Man ser også det hos andre selskaper stadig

Nå kan er ikke dette nødvendigvis noen fasit, og sier ikke noe om resten av flyet, så ta det for det det er.

Men SAS første A350 har fått påmontert en hale i standard SAS farger

Blir uansett spennende å følge med i tiden fremover. Etterhvert som SE-RSA monteres sammen kommer det sikkert noen "drypp" fra folk med lange kameralinser før man vet ordet av det. ;)

Om SAS velger å skifte dekor på flyene tviler jeg sterkt på at det blir på en ny maskin. For det første tar de vekk «med brask og bramm». Med nåtidens internett og telelinser vil jo ethvert forsøk på hemmelighold utebli totalt. For det andre kan vel rorflater kun lakkeres to ganger før de må balanseres på ny?? Det var i det minste slik på eldre flytyper. Da er det jo særdeles dårlig butikk å lakkere sideroret to ganger før flyet i det heletatt har fått luft under vingene... Selvfølgelig bare synsing fra min side. ;)

Status
Not open for further replies.
Back