Re: SAS EuroLink - färre passagerare, tätare turer (1984)
First Business Class var som Andreas skriver navnet paa den Inter Continentale Business klassen til SAS, jeg mener den ble innfoert hoesten 1983. KLM var vel foerst ute med Business Class paa langruter, og det begynnte omtrent som Economy+ startet, adskillt kabin men samme seter og sete avstand, fire drinker og valg mellom 2 retter. De fleste fulgte etter KLM inkludert SAS som ogsaa hadde en slik "Diet" Business Class en stund. First Business Class var navnet nhaar dette produktet ble skikkelig oppgradert....til 2+3+2 seter med leg rest i 747 og 2+2+2 i DC-10. Jeg floey selv LAX-CPH en av de aller foerste turene, og servicen var ogsaa svaert oppgradert...ingen brett allt ble servert paa porseleen (uten plastikk over) selve hoved maaltiden tok godt over en time, med egen oste vogn og dessert vogn til slutt....som regel en halv hummer til forrett. Paa denne tiden og en del aar fremover i tiden holdt Lufthansa og Swissair hardt paa sine konsepter med First Class og Economy....og det var Lufthansa som anmeldte SAS for bruk av First i navnet og vant den saken...SAS maatte fjerne First - interessant fikk Continental lov til aa bruke Business First Class paa sin oppgraderte Business Class....
Som en liten test til Hansj - har du noe materiale liggende / eller tilgang til det neste steget SAS gjorde med Intercontinental Business Class, paa DC-10erne ble det innfoert en delt Business Class - fremre Kabinen (Bak Foerste) ble SleepClass mens den andre delen ble WorkClass eller noe saannt noe...dette var ikke spesiellt vellykket...mens First Business Class var svaert vellykket....klart blant de beste naar den kom.....