• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Eurobonus Mastercard spørsmål

Airbus 330

ScanFlyer Dusty
Medlem
SAS Eurobonus Mastercard spørsmål

Jeg har bestilt meg ferieleilighet i Spania til neste sommer, og har blitt fortalt at jeg bør betale det med kreditt kort, og eneste jeg har er SAS Eurobonus Mastercard.
Når jeg skal betale, så vil de ha de 3 siste tallene bak på kortet for å trekke fra kortet, men det har jeg blitt anbefalt STERKT og ikke gjøre for da kan de tømme kortet.
Tips på hva jeg gjør?

Er dette postet i feil forum, så får Moderator flytte det til riktig sted :)

Re: SAS Eurobonus Mastercard spørsmål

De tre siste sifrene er en slags sikkerhetskode for å sjekke at du virkelig er innehaver av kortet, jeg har ingen kvaler med å bruke dette på trygge betalingssider på nettet. Bruker du kredittkort til å betale med er det ikke "dine" penger du betaler med, men "bankens", bruker anførselstegn fordi du til syvende og sist må betale kredittkortregninga. Skulle du bli svindlet på nett så er det banken som har ansvaret med drive inn pengene igjen, da pengene er et lån fra banken og ikke dine penger. Bruker du debetkort f.eks. lønnskonto kort er det dine penger som evt blir svindlet fra konto.

Uansett, virker ikke betalingsstedet sikkert, styr unna.

Dette er vel et godt eksempel på at kredittkortselskapene bare klatter på sikkerhet og ikke informerer godt nok.

Hensikten med koden er at man skal være sikker på at den som oppgir kortnummer har det fysiske kortet (dvs. der man ikke drar kortet i en leser). Så blir det selvfølgelig sånn at den som har fått koden av en som har kortet også har koden osv. osv.

...is often asked for by merchants for them to secure card not present transactions occurring over the Internet, by mail, fax or over the phone.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Card_security_code

Oppgir du ikke koden til steder der du ikke drar kortet så får du ikke betalt. Skulle du bli utsatt for uautorisert bruk av kortet så må du ta fighten med kortselskapet, du har jo uansett ikke signert på at de kan trekke kortet.

Last edited:

I tillegg; legg merke til at adresselinja i nettleseren bør da
starte med HTTPS://xxx....!¤&#&Q%/#."¤&"¤&".xx med gjerne en grønn hengelås som er låst... :-) Da er man gjerne sikret mot uautorisert avlytning/keyboard-taste-snappere.

Har du gjerne norske/scandinaviske kredittkort, henvises du til bankens betalings-måte/bekreftelse ved kodebrikke/sms-bekreftelse osv...

starte med HTTPS://xxx....!¤&#&Q%/#."¤&"¤&".xx med gjerne en grønn hengelås som er låst... :-) Da er man gjerne sikret mot uautorisert avlytning/keyboard-taste-snappere.

Har du gjerne norske/scandinaviske kredittkort, henvises du til bankens betalings-måte/bekreftelse ved kodebrikke/sms-bekreftelse osv...

Og man kan også bli spurt om koden over tlf, ref artikkel så man får finne ut om man skal stole på de man har med å gjøre eller ikke. Stoler man så lite på dem at man ikke vil ut med CVC2-koden så burde man kanskje revurdere om man skal ha noe med dem å gjøre i det hele tatt

Så lenge du er på din egen PC. Er du på en internet-cafe eller et fremmed sted er du ikke nødvendigvis trygg.

Før man drar på reise, ferie eller langt bort på noe vis så bytter man det vanlige passordet man har på webmailen, facebook, og ikke minst BankID-pålogget til et midlertidig "ferie-passord".

Hvorfor? Det er langt fra uvanlig at det oppdages keyloggere på selve tastaur-kabelen, og er ikke vits å gi dem det samme passordet du har brukt på alle mulige steder.

-A

Back