SAS dropper Dubai-ruten

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
SAS dropper vinterruten mellom København og Dubai. Årsaken er trolig Emirates inntreden på ruten den 1. august. SAS vil ikke konkurrere med selskapet fra Gulfstaten, skriver danske TakeOff.dk.


http://www.boarding.no/art.asp?id=45642

Synd, men det er nok fornuftig aa omprioritere kapasitet etter Emirates' inntreden.
 
Dette er jo også positivt for DY sin rute CPH-DXB. På den annen side, jeg skjønner argumentet om at de ikke vil konkurrere med EK.
 
Nå er vel ikke DY's CPH-DXB den store business PAX destinasjonen heller med avgang kun hver lørdag. SK har jo flydd på denne samtidig som DY så jeg tror det går fint med de to på DXB ruten ville jeg tippe.
 
EK kan säkerligen offerera bättre Cargo möjligheter för olika företag via DXB med dagliga A330 avgångar än vad SAS kunde göra. DY tar garanterat inga större cargo volymer med 738 till DXB och berörs därför inte.
 
Fornuftigt af SAS at droppe CPH-DXB med tanke på den kapacitet der kommer til at være til Gulfen fra CPH/Skandinavien. Det har jo også et stykke tid været spekuleret om SK vil fortsætte DXB og måske det var Gulf Air som var det sidste søm i kisten.

Er sikker på at dette også vækker glæde hos CPH, da det dels vil være positivt for de nye aktører EK og GF og dels vil det betyde øget kapacitet til markeder hvor der ikke er samme pres på kapaciteten.
 
Det er vel nu bare et spørgsmål om tid før EK ar double daily på CPH ??
Eller er der planer om OSL eller ARN....
Måske vil man overlade en eller begge til Etihad !!

Hilsen
Ole
 
Det er vel nu bare et spørgsmål om tid før EK ar double daily på CPH ??
Eller er der planer om OSL eller ARN....
Måske vil man overlade en eller begge til Etihad !!

...eller måske Etihad også kommer til CPH! Det lyder utænkelig lige pt. men er det måske alligevel ikke...;)
 
Det er vel nu bare et spørgsmål om tid før EK ar double daily på CPH ??
Eller er der planer om OSL eller ARN....
Måske vil man overlade en eller begge til Etihad !!

Jeg tror EK vil vente og se hvordan CPH ruten går, og dersom den går bra tipper jeg vi ser dem på ARN eller OSL om ikke så alt for lenge. Vil Etihad komme til Skandinavia, tipper jeg de prøver seg på ARN først.

Uansett, som jeg sa i en annen tråd, det er fornuftig av SAS å droppe Dubai. De klarer ikke konkurrere med EK verken på pris eller service, så da er det bedre å prioritere den kapasiteten på andre ruter, som f.eks Shangai eller Delhi.

Beklager hvis dette ble litt off topic.
 
Uansett, som jeg sa i en annen tråd, det er fornuftig av SAS å droppe Dubai. De klarer ikke konkurrere med EK verken på pris eller service, så da er det bedre å prioritere den kapasiteten på andre ruter, som f.eks Shangai eller Delhi.

Jeg vil tro dette går mye mer på kapasitet enn pris og service.
EK er faktisk langt i fra å være blant de prisledende (lave priser) selskapene.
 
<MOD>Da holder vi oss til temaet, synspunkter på kvaliteten av hverandres postinger kan dere ta på PM.</MOD>
 
Jeg vil bringe inn en variabel som ikke har vært omtalt her som kanskje er en av årsakene til at SAS "må" droppe Dubai-ruten, og det er ruteutviklingsfondet - Copenhagen Connected.

Spørsmålet er rett og slett om ikke smøringen av systemet dette fondet gjør går ut over eksisterende tilbud? Går det i ball forskjellen mellom underserved, unserved og served-begrepene for Copenhagen Connected? Eller er det rett og slett slik at CPH mangler feed, og kart og terreng ikke passer sammen? Resultatet etter litt over et år med Copenhagen Connected synes med at CPHs største kunde SAS "må" legge ned Dubai, og i stedet for å være en HUB-aktivitet med to bevegelser per passasjer vil det nå bli en lokal feed til en annen HUB. Med andre ord vil dette være et sterkt brudd mot første hovedmålsetning til Copenhagen Connected:

1. Styrkelse af den fortsatte efterspørgsel og dermed sikring af eksisterende netværksbærende ruter til og fra København.

Det blir en spennende tid fremover for CPH og ikke minst SAS som har satset på et lojalt CPH med sin konsentrering av IC der.
 
SAS flytter kapaciteten til andre ruter, vil ikke går ud over hubben.

Derudover tror jeg bestemt Københavns Lufthavne forventer, at Emirates vil give en del transfer fra Norden, lige så med Gulf Air. En rute med Thai til Phuket, som diskuteret andet sted vil også give transfer. Emirates var desuden nok kommet uanset Copenhagen Connected eller ej.

Når det er skrevet, så er ruter til Fjernøste, Afrika samt Nord- og Sydamerika nok se mest ønskede.

Lars
 
Men spørsmålet Fysikeren, var det SAS selv valgte å flytte kapasitet til andre ruter for å få mer inntekt av sine fly eller var det i realitet Copenhagen Connected med sitt arbeid som tvang SAS vekk fra Dubai? Med tvang mener jeg at tilgjengelig passasjerandel for SAS går ned og dermed også inntektene for å opprettholde en slik rute - altså styre enkelt destinasjoner sterkt i retning av eller over streken til overserved.
 
Back
Top