SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

SAS IC kan jo bli Norsk grunnet Sales/Leaseback reglene i forhold til Registrering, men det betyr jo ikke at vi får SAS IC på OSL av den grunn...

SAS IC får eget AOC, forstå det den som kan. Men kan vel være at de drar den helt ut og gir alle business unit sitt AOC.

Last edited:

Betyder dette, at der skal omregistres en mængde fly. Det danske SLV kan vil ikke have inspektionsret over svensk eller nosk reg. fly.

Betyder dette, at der skal omregistres en mængde fly. Det danske SLV kan vil ikke have inspektionsret over svensk eller nosk reg. fly.

Ut i fra at SAS har til tider operert N-Registerte maskiner (Mot slutten var de fleste 747ene solgt og leased tilbake med N-reg) saa vil jeg ikke tro at det er et krav at maskinene skal vaere registert i samme land som AOC.

Ut i fra at SAS har til tider operert N-Registerte maskiner (Mot slutten var de fleste 747ene solgt og leased tilbake med N-reg) saa vil jeg ikke tro at det er et krav at maskinene skal vaere registert i samme land som AOC.

Alitalia operer jo f.eks endel EI (Irland) registrerte maskiner da italiensk lovgivning sier at maskinen på være registrert i landet til maskinens eier, så det ser ikke ut som om AOC og registreringsland må være det samme.

når det gjelder AOC for SKI, virker det mest sannsynlig at det blir svensk. Selskapet er registrert i Sverige, og head-office er i Sverige (selv om hoved-huben er i DK).
Storg: SAS DK og SAS SE skal også ha eget AOC.
DC-8-63, jeg er usikker på det med registrerte fly og AOC. Transwedes Avroer fløy først på EI-register, men er nå over på svensk. Det koster jo litt penger å omregistrere fly (litt mer enn om omregge en bil), så flyselskapene gjør det neppe for moro skyld). jeg kan i farten ikke komme på noen europeiske flyselskaper som ikke har registrert flyene sine i samme land som AOC'et. (det eneste jeg kommer på er Aeroflot, som har en del vestlige fly på VP-register, men de er ikke med i EU/EØS og lever under andre regler. Det samme gjalt el Azzurra Air som hadde sine Avroer regget i Irland - men det var før Malta ble med i EU). Har vi ingen lesere fra Luftfartstilsynet som kan fortelle oss hva som gjelder?

Vilka tänker du på då?

Dan f.eks.

N4501Q / 01Q (cn 22381/500) "Dan Viking". Is Boeing's 500th Boeing 747. Scandinavian 931 heavy is over the numbers landing runway 25R from CPH. To EI-BTS and N523UP.

Eller Huge:
N4502R / 02R (cn 22496/540) "Huge Viking". Scandinavian 931 heavy is on short final runway 25L. Routing CPH-LAX. To EI-BZA and N622FF

Mulig at reglene er endret siden den gang....jeg hentet dette fra airliners.net - soekte paa 747-200 og SAS - og Dan er vel bilde #2 som kommer opp med N-reg....her er Dan Viking med N-reg og Drage Livery http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Boeing-747-283BM/0299194/M/

Last edited:

Mot slutten var de fleste 747ene solgt og leased tilbake med N-reg

De två du nämner, N4501Q och N4502R, är ju väl bekanta men tror inte de såldes av SAS, det var lease från början. Och de flesta ...?

jeg kan i farten ikke komme på noen europeiske flyselskaper som ikke har registrert flyene sine i samme land som AOC'et. (det eneste jeg kommer på er Aeroflot, som har en del vestlige fly på VP-register, men de er ikke med i EU/EØS og lever under andre regler

Som ett litet tillägg till CK så flög ju också Air France många år med ett antal US-registrerade 747.

jeg kan i farten ikke komme på noen europeiske flyselskaper som ikke har registrert flyene sine i samme land som AOC'et. (det eneste jeg kommer på er Aeroflot, som har en del vestlige fly på VP-register, men de er ikke med i EU/EØS og lever under andre regler.

Alitalia (les innlegget mitt skrevet FØR ditt)

SAS IC får eget AOC, forstå det den som kan. Men kan vel være at de drar den helt ut og gir alle business unit sitt AOC.

Dette har vel heller å gjøre med at rute rettighetene ligger i Sverige. Vill tro det kan lang tid å reforhandle disse!

Er det sikkert at det skal vaere 4 IATA koder? Eller kun 1, og 4 ICAO? Slik Swiss European Airlines (Avro 100s) bruker LX som sin morselskap, men ICAO koden er SWU istedenfor SWR...

Hvordan blir det med SAS og Star Alliance? 4 medlemmer eller hvor?

Scandinavian Airlines Danmark, Sverige och International ansöker om egna flygoperativa tillstånd.

Den europeiska lagstiftningen som reglerar tillstånden för att få bedriva kommersiell luftfart har reviderats. Det innebär att samtliga SK bolag måste flyga på eget AOC (Air Operator Certificate). Ambitionen är att ha detta klart till den 15 januari 2009. Scandinavian Airlines Norge berörs inte av tillståndsförändringarna.

Nuvarande Scandinavian Operation Managment ombildas till en s.k. shared service, Airline Operation Support, som kommer att sälja tjänster till bolagens flygsäkerhetsorganisationer
Omfattande projekt har startats för att fortsättningsvis säkra flygsäkerheten i de berörda bolagen. Det är i huvudsak inom följande områden arbetet bedrivs:

Inom bolagen etableras de funktioner som krävs för flygsäkerhetsansvaret

Inom SAS SOM upprätthålls nuvarande AOC fram tills bolagen är myndighetsgodkända med eget AOC.

En legal omstrukturering av SAS konsortiet och dess moder och dotterbolag kommer att ske

Intensivt samarbete och samråd sker också med tillsynsmyndigheter och departement kring trafikrättigheter, omregistrering av flygplan, kvalitetssystem m.m.

...og så kan man selge ut ett og ett selskap?

SAS Tech bildas genom en sammanslagning av OM och STS

SAS förenklar den tekniska organisationen genom att bilda SAS Tech, som omfattar såväl SAS Technical Services (STS) som SAS Technical Operations (OM).

Efter slutligt myndighetsgodkännande av SAS Tech kommer SAS Tech att ha sitt huvudkontor på Arlanda. VD för SAS Tech blir Peter Möller, som idag är VD för STS. Chefen för OM, Geir Steiro, kommer att leda en utökad Part-M funktion i SAS Tech.

Säkerheten (Safety) står alltid högst på agendan för SAS och SAS Tech har självklart Safety som första prioritet och åtagande.

Syftet med SAS Tech är att skapa en ny, enklare och mer effektiv organisation med klara beslutsvägar och klar ansvarfördelning. Eftersom de nuvarande organisationerna sammanförs kommer arbetsprocesser att kunna genomföras snabbare och enklare.

SAS Tech ska bibehålla kontinuerlig flygvärdighet på flygbolagens flottor, förbättra leveranskvaliteten, bli betydligt effektivare än idag och samtidigt minska kostnaderna samt att kunderna ska vara nöjda.

SAS AB
2008-10-16

Back