SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Det skandinaviske flyselskapet SAS splittes i fire selvstendige selskaper som skal drive på grunnlag av hver sin luftfartstillatelse.

Fram til nå har SAS-flyene blitt operert fra Sverige, der også kontrollene har funnet sted. Men nye EU-krav gjør det vanskelig å opprettholde denne konstruksjonen, og derfor får de tre skandinaviske selskapene og det interkontinentale selskapet i SAS nå hver sin luftfartstillatelse, skriver den danske nettavisen epn.dk.

– Det gir en enklere organisasjon og gjør det mulig for oss å reagere raskere, sier Susanne Larsen, administrerende direktør i SAS Danmark.

– Fordelen er at hvert av landene nå får et fullt ut integrert flyselskap med lokal kommersiell og driftsmessig kontroll, sier hun til epn.dk.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1403626.ece?jgo=c1_re_left_2&WT.svl=article_title
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Jah, så kom det altså. SAS NO har jo vært for seg selv lenge, og svenskene har villet dette nesten like lenge. Så noe bombenedslag er det i grunnen ikke. STK som har skullet holde oversikten på vegne av de tre tilsyn har vel hatt litt problemer med det, så det er vel riktig som det sies at et forhold direkte til tilsynet skulle være bedre. Mulig det.. Det har vel også blitt sagt tidligere at forholdet STK - SAS SOM har vært for nært og familiært, man kan jo referere til den nylig omtalte sak mellom FAA-inspektører og Southwest.

Men likevel var det litt overraskende...
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Hur detta kommer att påverka SK prefixet och vem som kommer att ha vilken callsign blir väl intressant. SK som flygnummer kommer väl att hållas som nu men BU "Scanor"(eller hur det nu skrevs). Vad skall danskarna få etc.....????

Lista nedan på nuvarande SAS Group Callsigns/IATA/ICAO signs:
Air Baltic "Air Baltic" BT/BTI (ATC använder mycket bara "baltic")
Blue1 "Bluefinn" KF/BLF
Estonian Air " Estonian" OV/ELL
SAS Denmark " ......." xx/xxx
SAS Intercont "......." xx/xxx
SAS Norge "Scanor" BU/CNO
SAS Sweden "......." xx/xxx
Spanair "Spanair" JK/JKK
Wideroe "Wideroe" WF/WIF

Kopiera och fyll i!
 
Last edited:
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Nei, det var vel egentlig som forventet.

Det er dog et forhold ved dette som gjør at man kan stille et spørsmålstegn ved beslutningen, og det er de totale kostnadene ved 4 ulike AOC´er. Så for SAS-konsernet blir dette vesentlig dyrere enn kun ett felles AOC, men besparingene ligger kanskje gjemt et annet sted??

Litt overraskende allikevel, men det har ligget i kortene lenge.
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Tja, man kunne vel ha -1- AOC basert i et av landene , og så kun ha baser i de andre landene, men slik ble det ikke.
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Tror ikke det blir noe problem om SAS IC og DK fortsetter med samme callsigne som før. Vi er VO og flyr med "Austrian" som callsign. Er ikke få selskap som flyr med "Lufthansa" som callsign heller.
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Er det noe det selskapet har vært utsatt for, så er det omorganisering... Vil det ha noen praktiske konsekvenser for passasjerene?
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Kan en ikke bare dele SAS opp i 3 da og kalle den Norske delen for DNL, den Danske for DDL og den Svenske for SILA da er jo sirkelen fullført.... ;)

Bare en kjapp quote fra wikipedia :

Dagens virksomhet har sin opprinnelse i Scandinavian Airlines System (kjent under forkortelsen SAS, kortnavn Scandinavian Airlines eller bare Scandinavian) som ble stiftet i 1946 ved fusjon av Det Danske Luftfartselskab A/S (DDL), Det Norske Luftfartselskap (DNL) og Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA).
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Jeg tror dette er positivt for alle de fire enhetene til SAS. Det gir muligheter til å tilpasse organisasjonen til hver av enhetene med større budsjettmessige og resultatmessig ansvar for hver av enhetene.
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

noe av utfordringene tidligere i forholdet STK-SOM skal også ha vært at man i STK har laget et felles regelverk der man - ved avvik mellom landene - har brukt strengeste regel. Nå skal hvert AOC forholde seg til reglene i det land der man er registrert. For kundene blir det ingen endringer. Jeg har spurt de som jobber med AOC i SKI om det ikke blir mye dyrere med eget AOC, men de påstår at alt i alt blir det ikke det og det blir enklere og mer effektivt. Jeg får stole på at de vet hva de gjør.

Når det gjelder designator så vil alle SAS-selskapene fremdeles bruke SK som marketing-designator uansett om de eventuelt får egne callsigns og xx/xxx-koder. I alle reservasjonssystemene er også SAS Norge listet som SK-flights, på samme måte som f.eks. Lufthansa Regional er LH og Austrian Arrows/Tyrolean er OS.
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Men det som ja spurte efter var det att det kommer att bli intressant att lyssna på scannern när man har Scanor och fyra andra callsign att lyssna efter. Idag är det simpel eftersom man kan inte missa "Scandinavian". Alla fortsätter som SKxxxx, det visste man väl.
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

kan noen forklare meg hvorfor SAS Norge må ha eget callsign "Scanor" når de flyr en SK-flight, mens Lufthansa Regional er "Lufthansa" når de flyr en Lufthansa-flight og Hola er "Norshuttle" når de flyr wet-lease for NAS??
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Men det som ja spurte efter var det att det kommer att bli intressant att lyssna på scannern när man har Scanor och fyra andra callsign att lyssna efter. Idag är det simpel eftersom man kan inte missa "Scandinavian". Alla fortsätter som SKxxxx, det visste man väl.

Som sagt burde det ikke være noen grunn til å ha 4 andre callsign. De burde kunne fortsette med "Scandinavian" som før.
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Sorry, men må spørre....
Vil dette få konsekvenser for SAS IC og Norge?
Får nok ikke SAS IC hit til landet likevel.....:mol

Airbus 330.
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

For meg ser dette ut som et unoedvendig surr som tuller ting enda mer til.. Trodde faktisk at SAS kom til aa bli et selskap igjen..
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

kan noen forklare meg hvorfor SAS Norge må ha eget callsign "Scanor" når de flyr en SK-flight, mens Lufthansa Regional er "Lufthansa" når de flyr en Lufthansa-flight og Hola er "Norshuttle" når de flyr wet-lease for NAS??

Jeg tror det hadde med følelser å gjøre den gangen BU ble kjøpt opp(reddet fra konkurs). Det var AOC`en til BU som skulle brukes videre ved sammenslåingen, av en eller annen merkelig grunn. SK callsign ville vel gitt inntrykk av at de faktisk var kjøpt opp!
But but, it`s not only only!
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Fire? Hva er den fjerde? SAS Intercontinental blir rent-dansk eller hvor?
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Fire? Hva er den fjerde? SAS Intercontinental blir rent-dansk eller hvor?

SAS Denmark " ......." xx/xxx
SAS Intercont "......." xx/xxx
SAS Norge "Scanor" BU/CNO
SAS Sweden "......." xx/xxx

Er vel 4 her?
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Og SAS Intercontinental stannar kvar multinasjonel, som i dag?
 
Re: SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM

Skulle argumentet med hvert enkelt lands regler m.m. vært fulgt burde det jo bare vært tre AOC (NO/SE/DK). Lukter litt fagforening og annet SAS-surr her også.

Eller kanskje de skal løse problemet med Kina-crewet og flytte IC til Kinesisk register.
 
Back
Top