SAS DC-9 Fraktmaskin?

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Hei. Så på rhusberg sin dekal-tråd at SAS tydeligvis en gang i tiden opererte DC-9 som cargo-maskin. Er det noen som kan fortelle litt om når dette var og til hvilke destinasjoner dette foregikk. Snakker vi avis-charter? Eller laksecharter til kontinental-Europa?
 
Dette er ikke et område jeg har mye greie på, men jeg husker å ha observert SAS DC9-30F på Fornebu i gode gamle dager. Kan dette ha vært en leid maskin, mener at SAS selv kjøpte bare -21 og 41? Lakseeksporten var vel ikke oppfunnet på den tiden og det skulle vel ha blitt stappet utrolig mye aviser i den for å få det til å gå rundt, så jeg tipper den/de ble brukt nedover i Europa.
 
Vi får se om ikke noen av den gamle SAS-garde kommer med mer info.:)

Men jeg får bidra med det lille jeg vet: SAS hadde to -33F (SE-DBN c/n 47413/ln 521 og LN-RLW c/n 47414/ln 536). De gikk vel for det meste faste frakteruter innen Europa.
Da jeg begynte på Sola i 1980 hadde vi tre faste ukentlige fraktruter innom, SAS (DC9-33F), FOF (L188) og KLM (DC9-33RC). Den eneste jeg husker destinasjonen på er KLM... rimeligvis AMS, denne ble senere erstattet av trailer som også hadde KL-rutenummer. Jeg kan ikke huske hvor lenge dette varte.
 
Såvidt jeg husker var en stasjonert på FBU og en i CPH og de fløy mest til Europa, men de tok også nattruten nordover i en del år med post og aviser. (FBU-BOO-TOS)
 
Husker at en kom til KRS med en ekstra motor etter at en annen SAS DC-9 hadde hatt motorhavari. Jeg er ikke helt sikker, men tror det kasnkje var veldig tidlig på 80-tallet, den var i alle fall i viking farger. Jeg tror det er den eneste gangen jeg sett frakteren til SAS.
 
Tusen takk for alle innspill sålangt. Jeg ble litt klokere nå.
Får satse på Google har noe å bidra med også.
 
Jeg mener at en av disse også ble malt i A de C fargene - men finner bare bilder av Fred Olsens Lockheed i A de C (Air de Cologne). A de C var et av SAS Cargo sine mange interessante eksprimenter som inkluderte Citroen CX 3 akslede (6 hjul) Cargo Express Varebiler. A de C var også helsvart - en meget stilig bemaling som igjen er aktuell med Air New Zealand.
 
Jeg mener at en av disse også ble malt i A de C fargene - men finner bare bilder av Fred Olsens Lockheed i A de C (Air de Cologne). A de C var et av SAS Cargo sine mange interessante eksprimenter som inkluderte Citroen CX 3 akslede (6 hjul) Cargo Express Varebiler. A de C var også helsvart - en meget stilig bemaling som igjen er aktuell med Air New Zealand.

SAS sine to DC-9-33F fløy for AdeC, men ingen ble nok malt i den sorte dekoren som Electra'en fløy i. Jeg har iallefall ikke sett noe som tyder på dette, verken på FBU eller andre steder. DC-9 maskinene ble operert på SAS sitt internasjonale fraktrutenett, supplert av FOF sine L-188 Electra. SAS hadde i mange år (blant annet på 80-tallet) en nattfraktrute på Nord-Norge (Bodø og Tromsø, noen ganger også Bardufoss), men denne ble operert av L-188. DC-9 flyene bar både dragehodedekoren og i Jannefargene.

Beste hilsen Espen
 
Här är en bild tagen av Tommy Lakmaker på Arlanda 5 april 1988 med båda SAS DC-9-33F , LN-RLW och SE-DBN.
 

Attachments

  • SE-DBN.jpg
    SE-DBN.jpg
    150.2 KB · Views: 928
Jeg mener ennå at jeg så en av de 2 DC-9-33F på Fornebu i A de C farger, jeg vet at det var "bilde" av den i A de C brosjyrene, men det kan ha vært manipulert. A de C startet vel i 1987 og ble solgt til TNT i 1988 - vet at det var en stor artikkel i Inside SAS om dette med bilde av flyene og de Citroene.
 
Jeg mener ennå at jeg så en av de 2 DC-9-33F på Fornebu i A de C farger, jeg vet at det var "bilde" av den i A de C brosjyrene, men det kan ha vært manipulert. A de C startet vel i 1987 og ble solgt til TNT i 1988 - vet at det var en stor artikkel i Inside SAS om dette med bilde av flyene og de Citroene.

Hei,

Det har jeg aldri hørt om, men det hadde vært artig om en av nierne
virkelig hadde fløyet i A de C sine farger. Jeg har samlet orginale lysbilder
siden 1984 (har over 40 000), innkludert tråling av auksjonssider for lysbilder
i mange år. Jeg har også de aller fleste bøker som er utgitt om DC-9, så jeg
tror nok jeg hadde fått det med meg om en av de var malt i sort. Men blir
kjempehappy hvis noen kan bevise at jeg tar feil. Kay Hagby er vel den som
kan bekrefte/avkrefte dette, men jeg vet ikke om Kay er på dette forumet.

Den eneste sorte 9'eren jeg kommer på i farten er den som ble operert av
Playboy.

Hilsen Ruben
 
Hei,

Det har jeg aldri hørt om, men det hadde vært artig om en av nierne
virkelig hadde fløyet i A de C sine farger. Jeg har samlet orginale lysbilder
siden 1984 (har over 40 000), innkludert tråling av auksjonssider for lysbilder
i mange år. Jeg har også de aller fleste bøker som er utgitt om DC-9, så jeg
tror nok jeg hadde fått det med meg om en av de var malt i sort. Men blir
kjempehappy hvis noen kan bevise at jeg tar feil. Kay Hagby er vel den som
kan bekrefte/avkrefte dette, men jeg vet ikke om Kay er på dette forumet.

Den eneste sorte 9'eren jeg kommer på i farten er den som ble operert av
Playboy.

Hilsen Ruben

Hei
Jeg tror at Muse Air Texas hadde en MD-80 i "reverse colors" sort med hvite titler. Det er svært få bilder fra A de C - finner et bilde på Airliners.net av LN-FOH i A de C skjemaet.
En annen som kan vite dette er Even Trygve Hansen som var i SAS presseavdeling på denne tiden, jeg vet det er et bilde med 2 av Citroën'ne foran en maskin og er rimelig sikker på at det var en DC-9. Mener også at jeg så en tidlig en morgen på FBU i A de C fargene - en DC-9


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.856797,10.789437
 
Jeg fløy begge frakterne med uregelmessig frekvens fra 1985 til 1988. Hovedrutene var for AdC, men aldri i noe annet enn Jannefarger. Det ble festet en sticker på hver side av det ene flyet, husker ikke hvilket, men den satt dårlig og store deler ble flerret av. Restene ble fjernet av sikkerhetsgrunner. De rutene jeg fløy var primært fra FBU, GOT og CPH til Køln/Bonn og videre til LGW på nettene.

Hvor ble det av Citroënbørsene, forresten?
 
Här är en bild tagen av Tommy Lakmaker på Arlanda 5 april 1988 med båda SAS DC-9-33F , LN-RLW och SE-DBN.

Takk for bildet! Jeg synes jannefargene var helt fantastisk bra. Håper det kommer en retro-maskin i janne-farger snart.

Og takk til alle dere andre for kanonbra input! :)
 
Just for the record , Tommy L:s bilder på de olika målningarna på SE-DBN och LN-RLW, alla bilder från Arlanda:
SE-DBN gamla målningen 9 juli 1977 , "Janne" målningen 14 mars 1985
LN-RLW gamla målningen 23 juli 1977 , "Janne" målningen 16 juli 1984
LN-RLW helvit, out of SAS service 10 maj 1988
 

Attachments

  • SE-DBN.1.jpg
    SE-DBN.1.jpg
    148.4 KB · Views: 834
  • SE-DBN.2.jpg
    SE-DBN.2.jpg
    154.9 KB · Views: 823
  • LN-RLW.1.jpg
    LN-RLW.1.jpg
    159.2 KB · Views: 820
  • LN-RLW.2.jpg
    LN-RLW.2.jpg
    149.8 KB · Views: 810
  • LN-RLW.3.jpg
    LN-RLW.3.jpg
    165.7 KB · Views: 210
Det eneste annet fargeskjema eller endring de hadde var vel en kort periode med Euro Express...?
 

Attachments

  • euroexpress.jpg
    euroexpress.jpg
    67.4 KB · Views: 189
Back
Top