SAKSET FRA: http://www.adressa.no/midtnorge/article.jhtml?articleID=516636
Fikk sparken - glemte flapsen
Tekst: Frank Cadamarteri Frank Cadamarteri
Piloten var stressa fordi han var innkalt til ekstrajobb og styrmannen var bekymret etter å ha mottatt oppsigelsesbrev fra selskapet.
Dermed glemte de sjekklisten før avgang.
Boeing 737-700 maskinen tok av fra Gardermoen med rorene, flaps, slats og stabilisatortrim i feil stilling. Til alt hell gikk det likevel bra.
Rapporten fra Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane (Hslb) som ble lagt fram denne uken omhandler hendelsen 27. november i fjor. Da var SAS-maskinen på vei fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Stavanger Lufthavn Sola.
På forhånd avtalte de to i cockpiten at kapteinen skulle ta av og så overlate kontrollene til styrmannen. Men da været bedret seg like før start, overlot kapteinen kontrollene til den kvinnelige styrmannen. Dermed glemte de sjekklisten og rorene ble stående i feil posisjon. Dette utløste en alarm som de to i cockpiten ignorerte.
Kapteinen, som hadde over 10 000 timer i luften, men bare ca. 270 timer med den aktuelle flytypen, har forklart at han trodde dette var en alarm som ville slå seg av når styrmannen slapp bremsen. Hun oppdaget feilen og korrigerte rorene. Dette skjedde først etter at flyet var kommet opp i hastighet for å ta av.
Nå får flyselskapet kritikk fra Havarikommisjonen etter å ha hatt fem lignende hendelser på litt over ett år, med to ulike flytyper.
I rapporten heter det blant annet at hendelsen om bord i dette flyet sannsynligvis skyldes «to flygere med problemer i relasjon til privatlivet, uheldige forhold i selskapets
personalpolitikk og mangelfull kommunikasjon». Havarikomisjonen ber også om at selskapet har større fokus på de om bord i forbindelse med omstilling nedbemanning, fordi dette kan virke inn på mannskapets årvåkenhet.
- Vi tar disse rapportene meget alvorlig. Vi vil gå inn i våre rutiner og vurdere om det er noe som må endres, sier informasjonssjef Siw Meisingseth i SAS Braathens.
Fikk sparken - glemte flapsen
Tekst: Frank Cadamarteri Frank Cadamarteri
Piloten var stressa fordi han var innkalt til ekstrajobb og styrmannen var bekymret etter å ha mottatt oppsigelsesbrev fra selskapet.
Dermed glemte de sjekklisten før avgang.
Boeing 737-700 maskinen tok av fra Gardermoen med rorene, flaps, slats og stabilisatortrim i feil stilling. Til alt hell gikk det likevel bra.
Rapporten fra Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane (Hslb) som ble lagt fram denne uken omhandler hendelsen 27. november i fjor. Da var SAS-maskinen på vei fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Stavanger Lufthavn Sola.
På forhånd avtalte de to i cockpiten at kapteinen skulle ta av og så overlate kontrollene til styrmannen. Men da været bedret seg like før start, overlot kapteinen kontrollene til den kvinnelige styrmannen. Dermed glemte de sjekklisten og rorene ble stående i feil posisjon. Dette utløste en alarm som de to i cockpiten ignorerte.
Kapteinen, som hadde over 10 000 timer i luften, men bare ca. 270 timer med den aktuelle flytypen, har forklart at han trodde dette var en alarm som ville slå seg av når styrmannen slapp bremsen. Hun oppdaget feilen og korrigerte rorene. Dette skjedde først etter at flyet var kommet opp i hastighet for å ta av.
Nå får flyselskapet kritikk fra Havarikommisjonen etter å ha hatt fem lignende hendelser på litt over ett år, med to ulike flytyper.
I rapporten heter det blant annet at hendelsen om bord i dette flyet sannsynligvis skyldes «to flygere med problemer i relasjon til privatlivet, uheldige forhold i selskapets
personalpolitikk og mangelfull kommunikasjon». Havarikomisjonen ber også om at selskapet har større fokus på de om bord i forbindelse med omstilling nedbemanning, fordi dette kan virke inn på mannskapets årvåkenhet.
- Vi tar disse rapportene meget alvorlig. Vi vil gå inn i våre rutiner og vurdere om det er noe som må endres, sier informasjonssjef Siw Meisingseth i SAS Braathens.