• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS CRJ900 PÅ BGO

Re: SAS CRJ900 PÅ BGO

Jeg kommer nok til å like den etter hvert... Men jeg synes de høye motorene, de slappe wingletsene og røret som stikker ut av halen er litt rar.

Det betyr vel at kapasiteten på BGO-CPH dermed blir halvert fra sommeren av, det? I dag går det vel 7 avganger daglig, med større fly.

Det blir nok noe reduksjon i seter - det er jo hele planen til SAS nå fremover, men ikke halvering. SAS har hatt max 6 daglige til nå, hovedsaklig MD87 (125 seter), samt noe A319, Avro og CRJ200 (149, 88 og 50 seter), men det er allerede før CRJ900 intro på ruten bestemt å kutte en daglig hver vei; SK2863 og SK2866. Så det blir i praksis reduksjon fra 5 daglige med et snitt på rundt 110 seter til 5 daglige med et snitt på rundt 100 seter.Ik

--------------------------------------------------------------------------------
FlightDeck: "Jeg kommer nok til å like den etter hvert... Men jeg synes de høye motorene, de slappe wingletsene og røret som stikker ut av halen er litt rar".

- Motorene er litt høye for å få støy bort fra kabinen (ref bakerste seterekke på MDen), og for at ikke lastefolkene skal bli ENDA mer pissed på aft cargo døren.
- Winglets er modifisert på 900NG fra de gamle som stod nesten rett opp, da dette gir en performance/fuel gevinst som skal være ganske betydelig. Så de er ikke slappe, de er hotte... :-)
- Røret i halen er exhaust fra APU (også kalt #3 engine, med generator som gir like mye strøm som en motor; 40 kva), og peker litt ut og oppover for å unngå restrictions på å bevege seg bak denne.

Ikke helt objektiv, men jeg liker alle 3 rariteter...

Bra dokumentert alle tre! Litt artig aa se hvor exited folk blir over en CRJ. I motsetning til meg som skyr disse kjerrene som pesten naar jeg booker flybilletter

I et land hvor man er velsignet med grønne måker og smågriser en mass, blir det spennende med en liten spissmus i ny og ne...

Back