SAS Business Saver - Eco eller First hos United?

737-405

ScanFlyer Gold
Hei folkens!

Vurderer å booke en SAS Business Saver med hjemreise SFO-EWR-CPH-BGO. Spørsmålet mitt er da hvilken klasse man plasseres i på turen fra SFO til EWR?
I fjor sommer hadde jeg en Business Savner, og ble da plassert i First. Antallet som fikk First var imidlertid begrenset til 2 eller 3 billetter når jeg bestilte (ville man ha 4 billetter skiftet dette til klasse U hos United).

Ved andre anledninger har jeg blitt plassert i Economy hos United. Før gikk det an å se bookingklasse hos United når man bestilte gjennom SAS.no, men dette er dessverre ikke mulig lengre.

Noen som har innspill og/eller erfaringer de vil dele med meg :)?

Re: SAS Business Saver - Eco eller First hos UA?

Står vel ganske tydelig at disse skal bookes i First?
Eller er jeg helt på jordet?

THESE FARES APPLY FOR BUSINESS CLASS SERVICE
ON THE SK TRANSATLANTIC SECTOR.
-----------------------
THESE FARES APPLY FOR FIRST/BUSINESS CLASS OF
>
SERVICE FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE UNITED
STATES TO/FROM/VIA THE SK NORTH AMERICAN GATEWAY
WHEN OPERATED BY UA/AS/US/VX 2 CABIN FLIGHTS.FOR
1 CABIN FLIGHTS THESE FARES APPLY FOR
ECONOMY
-----------
FARES ONLY APPLY IF PURCHASED BEFORE DEPARTURE
EXCEPTION
FARES MAY BE USED FOR ENROUTE UPGRADING FROM A
LOWER FARE PROVIDED THAT ALL CONDITIONS OF THE
NEW FARE ARE MET.
CAPACITY LIMITATIONS
THE CARRIER SHALL LIMIT THE NUMBER OF PASSENGERS CARRIED
ON ANY ONE FLIGHT AT FARES GOVERNED BY THIS RULE AND SUCH
FARES WILL NOT NECESSARILY BE AVAILABLE ON ALL FLIGHTS.
THE NUMBER OF SEATS WHICH THE CARRIER SHALL MAKE
AVAILABLE ON A GIVEN FLIGHT WILL BE DETERMINED BY THE
CARRIERS BEST JUDGMENT
OTHER CONDITIONS
PASSENGER EXPENSES NOT PERMITTED.

Ser ut som man skal få first om det er toklassekabin.

Hvis ikke du må innom EWR er det jo greiere å få skikkelig sete SFO-CPH. Setene på Business First er jo brede nok, men reclinen er ikke noe å skryte av.

Hvis ikke du må innom EWR er det jo greiere å få skikkelig sete SFO-CPH. Setene på Business First er jo brede nok, men reclinen er ikke noe å skryte av.

Enig. Men er det ikke noen UA baljer med internasjonal config på de rutene?

Domestic F setene er gode å sitte i men ikke spes å sove i. Hadde da heller forsøkt CPH-SFO, med mindre jeg måtte til NY.

Enig. Men er det ikke noen UA baljer med internasjonal config på de rutene?
Fleste går vel på "PS-ruta" JFK-SFO/LAX, med en og annen slenger andre steder. Sjekk setekartet på united.com så ser du det

PS er egen konfig.
Ja, uansett så er det de internasjonale setene fra JFK slev om PSflyene har noen flere F-seter enn internasjonale fly. Fra EWR er det en og annen 757 med domestic-seter sånn grovt sett, og resten er småbusser og 737er.

Vet ikke status nå, men det var en periode de billigste businessprisene med sk gav eco på ua innen usa.

Fløy med SK i business (oppgradert med OT) for en uke siden, skulle direkte til sfo, men måtte via ORD pga forsinkelse, fikk da business CPH-ORD og økonomi med UA videre til SFO. Fikk kjøpe siste oppgraderingen til domestic first for $199 i serviceskranken til united, men har forstått at business saver gir økonomi domestic i USA, har vel vært slik ihvetfall siste ti år slik jeg har erfart det.

Business saver OSL-LAS

Utdrag
1 - PSGR P1 ADT RULES DISPLAY
FARE COMPONENT 1 ADT OSLLAS SK Z1NOBIZ PU 1 N
FCL: Z1NOBIZ TRF: 1 RULE: NKS2 BK: Z
PTC: ADT-ADULT FTC: BR -BUSINESS CLASS RESTRICTED
RU.RULE APPLICATION
FOR Z1NOBIZ TYPE FARES
SAS BUSINESS SAVER
APPLICATION
AREA
THESE FARES APPLY
FROM AREA 2 TO AREA 1.
TYPES OF TRANSPORTATION
FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
CLASS OF SERVICE
THESE FARES APPLY FOR BUSINESS CLASS SERVICE
ON THE SK TRANSATLANTIC SECTOR.
-----------------------
THESE FARES APPLY FOR FIRST/BUSINESS CLASS OF
SERVICE FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE UNITED
STATES TO/FROM/VIA THE SK NORTH AMERICAN GATEWAY
WHEN OPERATED BY UA/AS/US/VX 2 CABIN FLIGHTS.FOR

1 CABIN FLIGHTS THESE FARES APPLY FOR
ECONOMY

Fløy med SK i business (oppgradert med OT) for en uke siden, skulle direkte til sfo, men måtte via ORD pga forsinkelse, fikk da business CPH-ORD og økonomi med UA videre til SFO. Fikk kjøpe siste oppgraderingen til domestic first for $199 i serviceskranken til united, men har forstått at business saver gir økonomi domestic i USA, har vel vært slik ihvetfall siste ti år slik jeg har erfart det.

Litt OT, men den regninga på $199 hadde jeg sendt rett til SAS. Når de er skyld i at du mister flyet så er det deres problem og ikke ditt. Har du "betalt" for et C produkt så hadde jeg forlangt at SAS sendte meg til sluttdestinasjonen på et produkt som var tilsvarende eller bedre og ikke nedgraderte meg for 1/4 av reisen.

Ellers så var jeg ikke klar over at SAS Business Saver gav Eco, siden jeg alltid bestiller reiser igjennom reisebyrå på jobben så blir det automatisk F kabin med United. Synes det er hårreisende at en som betaler 20-30.000 kr for business produktet til SAS, som ikke akkuratt har vært topp de siste årene, skal bli plassert i eco i opptil seks timer. Det høres helt urimelig ut.

Last edited:
Ellers så var jeg ikke klar over at SAS Business Saver gav Eco, siden jeg alltid bestiller reiser igjennom reisebyrå på jobben så blir det automatisk F kabin med United. Synes det er hårreisende at en som betaler 20-30.000 kr for business produktet til SAS, som ikke akkuratt har vært topp de siste årene, skal bli plassert i eco i opptil seks timer. Det høres helt urimelig ut.

Utifra "Fare rules" som jeg postet utdrag fra over, blir du plassert i First/Business når det er to klasser ombord.
Enig i at jeg ville sendt regningen til SAS, og regner med de ville refundert uten noen større problemer enn litt behandlingstid.

Utifra "Fare rules" som jeg postet utdrag fra over, blir du plassert i First/Business når det er to klasser ombord.
Enig i at jeg ville sendt regningen til SAS, og regner med de ville refundert uten noen større problemer enn litt behandlingstid.

Stemmer, ser det nå, jeg som leste litt for fort. Puster lettet ut ;)

Ikke bare du som er kjapp :P så nå at utdraget mitt er det samme som trådstarters i post 2.

Det stemmer at man tidligere ble plassert i UA economy hvis man booket SK Z-klasse til/fra USA, vet ikke når dette ble endret til UA first.

Tok en test i ITA matrix, se vedlagte bilde, UA segmentene bookes i P-klasse (First).

Attachments

• ita_matrix.JPG
    ita_matrix.JPG
    83 KB · Views: 462
Litt off topic, men om man kjører plus saver hos sas, noen som aner hva man får hos UA da?

Vanlig økonomi. Gjelder vel "full Plus" også, men mulig du da får doble poeng (enn så lenge)

Vanlig økonomi. Gjelder vel "full Plus" også, men mulig du da får doble poeng (enn så lenge)

Blir spennende å se poengopptjening, turen hadde orginalt 30k potensiale, tror jeg ender opp på 16-17k, så bra med denne "forbedringen".

Back