• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Braathens

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
Nå som LN-BRH fly i fullt skjema,

lurer jeg på hvor lang tid det går før det er flere slike ?

Uten å ha full oversikt, så mener jeg det er minst 4 SAS-fly som flyr uten titler, i påvente av SAS Braathens dekalene.
2 B737-683 SE-DOT og SE-DNX
2 B737-783 OY-KKI og LN-RPJ

er det fler?

Vet noen om når vi kan forvente å se neste i fullt skjema, skulle ikke tro de ville vente med det lenger ?


Denne type nysgjerrighet forlater aldri en som har bodd over 20 år langs en rullebane... ;)
 
Kanskje ikke akkurat svar på spørsmålet, men jeg mener å ha hørt at de skal "male" om ca tre individer pr år... Så det kan vel ta iltt tid før alle framstår i ny drakt.
 
Jeg tror at -2- SAS individer vil bli "SAS BU" ifisert pr 1.4 , siden det fra den dagen begynner så skje noe sammkjøring på det nye AOC'et , men om det vil syntes på utsiden , tja si det.
 
Originally posted by P.A. VIKING
Jeg tror at -2- SAS individer vil bli "SAS BU" ifisert pr 1.4 , siden det fra den dagen begynner så skje noe sammkjøring på det nye AOC'et , men om det vil syntes på utsiden , tja si det.
men det kommer garantert til å merkes på "innsiden" når de to selskapene skal begynne å mikse crew....:up:
 
Originally posted by DY
Originally posted by P.A. VIKING
Jeg tror at -2- SAS individer vil bli "SAS BU" ifisert pr 1.4 , siden det fra den dagen begynner så skje noe sammkjøring på det nye AOC'et , men om det vil syntes på utsiden , tja si det.
men det kommer garantert til å merkes på "innsiden" når de to selskapene skal begynne å mikse crew....:up:

Neeeee, trur du det da :wow:
 
Det vil vel ikke være behov for å omlakkere alle ex-SAS-flyene? Her må det vel holde med å bytte stickers?
 
Akkurat det som er poenget!
Hvis 4 fly nå flyr med "blanke skrog" (da mener jeg slik som de 4 jeg nevnte ovenfor som flyr uten de vanlige Scandinavian Airlines-dekalene), og kun SAS på halen,

er det noen måte å profilere SAS Braathens på ?
Dette med å fly på samme AOC, ikke før 1.april..... Hva ønskes folk som flyr til Bergen på SK 4523 velkommen ombord til, da? "Welcome aboard this SAS/Star Alliance flight to Bergen" ? eller "Velkommen ombord til SAS Braathens flyging til Bergen "?
(ikke ta skiftet englesk/norsk så høytidlig, da.. )

Tjener de noe på å vente med å feste disse klistremerkene på flyene, siden det ikke ser ut som det er så viktig å gjøre det?

"Male om tre fly i året" slik tosfreight skriver, det betyr vel når BU-flyene skal på full D-sjekk. At det tar tid, er ikke så vanskelig å forstå. Men at 4 (eller er det fler ? ) SAS-fly skal vente uten titler, mens LN-BRH allerede flyr med titler, det skjønner ikke jeg. Men det er kanskje uinteressant?
 
Synes absolutt det er interessant Fellowship. Men det er vel bare de høye herrer som vet akkurat hvordan det blir med omlakkering, eller hvem det nå enn er som tar disse avgjørelsene. Antar at vi får vente i spenning. :spin:
 
Tja , man ønsker vel nå uansett velkommen ombord til "SAS Braathens", det har man vel blitt siden i fjor en gang. Enten det var er BU eller SAS AOC fly man hadde forvillet seg inn i.

(med forbehold om hukommelses svikt , har blitt en gammel mann)
Pr 1.4 så blir alle ex:BU fly , piloter & CC's overført til det nye AOC'et som de nå i vinter har blitt trained på. AOC'et er <> det gammle BU AOC'et , men oppdatert i rettning SAS.

Så vil det fra Mars(+/-) bli opplært 2 komplette SAS besettinger (50cc + tilsv ant piloter) på dette nye AOC'et slik at disse personene "tar med seg" 2 fly (og noen Stickers...) og begynner å fly sammen med Ex:BU på SAS Braathens AOC. OG bygynner å fly mix med ex:bu, siden de nå er på samme AOC.

Fra April og ut sept (?) vil dette være slik, perioden vil bli benyttet for evnt justeringer av AOC'et (som som sikkert betyr en himmla mye papirt arbeide innand og mot Luftfartsverket .....)

Fra Sep-05 vil så AOC bli Frozzet og resten av SAS:CC Norge blir "omskolert " , det samme gjelder for de 737 Piloter som skal fly på dette AOC (vil jeg tro).

Når alle som skal over til SASBR.AOC er over vil evnt AOC' igjen revideres ved behov.

MED ALLE FORBEOLD ...

/Geir
 
Joda, jeg har ventet før, jeg. :) Tenkte kanskje det var mulig å riste et svar ut av noen som vet mer...

Vel, SAS valgt å la MD-87 SE-DIP fly helt hvit mer enn et år etter at den hadde promotert København som Europas kulturby i 1996.
BU valgte å la B737-405 LN-BRI fly med små nesten umerkelige Braathens SAFE-titler og helt hvit hale i over et år, etter at fotballefeberen og "Vi flyr Drillo´s"-rusen hadde lagt seg sommeren 1998.
Og B737-505 LN-BRJ fløy helt hvit i 4 måneder våren 1998 etter at tusenårsjubileet i Trondheim 1997 var over....

Det er profileringa av eget selskap jeg lurer på. Er 4 blanke fly bedre profilering enn LN-BRH er? Eller henger det sammen med dette med felles AOC fra 1/4 ? Hvorfor skiftet de i så fall rutenumre 1/1 ?


Edit: Takk til P.A. Viking for utfyllende svar om AOC, det kom mens jeg skrev dette, så da trenger jeg ikke gjenta meg selv.
 
Kan fastslå at også B737-683 LN-RRY flyr uten titler.

Er det slik at disse 5 "identitetsløse" flyene fortsatt turneres på ulike deler av SAS´totale rutenett, og at det er derfor de drøyer med fullt skjema ?
 
Det er RPJ og RPK som skal inn i SAS Braathens AOC i April. Om disse er "blanke" i dag aner jeg ikke, har ikke slik oversikt over slike ting som tydeligvis enkelte andre her har... Når det er sagt, sies det at to ex-BU fly skal omlakkeres i løpet av året. Så for de interesserte kommer BU-fargene til å vises i årevis framover. :)
 
Originally posted by GFL
RPK er nok blank, mener jeg noterte meg det forrige uke...
OK, nytt i løpet av januar.

Da er status så langt:

I fullt SASBraathens skjema:
1 LN-BRH
2 SE-DNX (som skal blir LN-RNS ? )


I basic SAS skjema, uten titler
SE-DOT
LN-RRY
LN-RPJ
LN-RPK


Edit: For de som lurer, kan jeg opplyse at listen bygger på intenst søk i bildedatabaser, og info gitt her på forumet, og fra venner på epost.
 
Back
Top