• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS/Braathens spørsmål

KrisFlyer

ScanFlyer Blue
SAS/Braathens spørsmål

Når jeg sjekket billetter med SAS på ruten OSL og LHR den 14. august 2009 så jeg at mange av flight-nummerene slutter med (BU). På avgangen fra OSL til LHR klokken 0750 står det f. eks SK803(BU). Har dette noe å gjøre med tidligere SASBraathens, eller er det en annen logisk forklaring på "BU" tag`en på slutten av flight-nummeret?
 
Re: SAS/Braathens spørsmål

Flightnr med BU er SAS-flighter som er operert av SAS Norge. De uten BU-tag er operert av SAS Sverige eller Danmark.

Det henger nok igjen etter Braathens/SAS Braathens ja.
 
Re: SAS/Braathens spørsmål

Men til høsten er det slutt - bare sjekk flygninger fremover! Ett SAS er bedre enn et fragmentert SAS.
 
Re: SAS/Braathens spørsmål

Nå er det ikke snakk om å omlakkere hele makinene, så å fjerne noen klistermerker går noe fortere. Så kanskje allerede i 2013... :p
 
Re: SAS/Braathens spørsmål

Tro om det ikke er i Nov (2009...) Scannor blir historie, 'tror' at SK.no fra 1.7.09 benytter prosedyrene til SK på 737 , men de kan sikkert noen flygende eventuelt bekrefte.
 
Re: SAS/Braathens spørsmål

Tro om det ikke er i Nov (2009...) Scannor blir historie, 'tror' at SK.no fra 1.7.09 benytter prosedyrene til SK på 737 , men de kan sikkert noen flygende eventuelt bekrefte.

Det stemmer, i kabinen i alle fall. Nå er det igjen slik det var i SK i "gamle dager".
 
Re: SAS/Braathens spørsmål

en annen logisk forklaring på "BU" tag`en på slutten av flight-nummeret?

Det er et krav fra Luftfartstilsynet at man skal skille SAS Norge AOC og det andre SAS AOC (Sverige / Danmark) ovenfor passasjerene. BU hadde man fra før så det var et logisk valg.

Det kommer av en EU regel som sier at passasjerene skal vite hvilke flyselskap som opererer flygningen. Det er jo for eksempel mange tilfeller der et flyselskap leier inn et annet for å fly en rute hvis man mangler fly selv. Dette skal passasjerene få vite når man kjøper billetten pluss gjerne ved annonsering ved utgangen for å sikre at man har fått info.
 
Re: SAS/Braathens spørsmål

Det er et krav fra Luftfartstilsynet at man skal skille SAS Norge AOC og det andre SAS AOC (Sverige / Danmark) ovenfor passasjerene. BU hadde man fra før så det var et logisk valg.

Det kommer av en EU regel som sier at passasjerene skal vite hvilke flyselskap som opererer flygningen. Det er jo for eksempel mange tilfeller der et flyselskap leier inn et annet for å fly en rute hvis man mangler fly selv. Dette skal passasjerene få vite når man kjøper billetten pluss gjerne ved annonsering ved utgangen for å sikre at man har fått info.

Hvordan ser man forskjellen mellom SAS Sverige og Danmark når man bestiller billett?
 
Back
Top