SAS Braathens skal ha +9 maskiner de neste 3 årene...

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
SAS Braathens skal ha +9 maskiner de neste 3 årene...

Kunne i dag igjen lese i SAS Braathens influgh magasinet for July-Aug at målet for SAS Braathens (fortsatt) er 67 maskiner innen 2010.
Altså +9 maskiner 2007-2009.

Med kun 2 -700WL maskiner i bestilling , så må det altså anskaffes +7 maskiner, hva er evnt leverings tid på 737' om de skal bestilles nye ?

/G

PS, det vel vel si at det satses litt i Norge...

Replying to Topic 'SAS Brqaathens skal ha +9 maskiner de neste 3 årene...'

Det løses da enkelt:

Noen 737NG SAS SE -> SAS Braathens
Noen MD80 SAS DK -> SAS SE
A319 -> SAS DK
For å fylle opp flyr Air Baltic 737CL for SAS DK
For å fylle opp flyr Estonian 737CL for SAS Braathens

Replying to Topic 'SAS Brqaathens skal ha +9 maskiner de neste 3 årene...'

Når kommer ordren på E-175 og E-195???

Replying to Topic 'SAS Braathens skal ha +9 maskiner de neste 3 årene...'

Originally posted by LN-KGL

Det løses da enkelt:

Noen 737NG SAS SE -> SAS Braathens
Noen MD80 SAS DK -> SAS SE
A319 -> SAS DK
For å fylle opp flyr Air Baltic 737CL for SAS DK
For å fylle opp flyr Estonian 737CL for SAS Braathens

Alternativ 1 er mulig , alternativ 5 (siste) har vi vel fått med oss at er nogo.

/G

Originally posted by BU662
Kanskje det er smarte a spekulere litt hvor SASBraathens vil vokse i fremtida:alien:

Øst-Europa? Pleier de ikke dilte etter Norwegian? :love

Og for de som ikke har fått med seg SAS Braathens 73GW - her er den ;)
73GW_SASBraathens.jpg

Kanskje det er smarte a spekulere litt hvor SASBraathens vil vokse i fremtida:alien:

Tja, Østover er jo en mulighet, samt øke freqv på noen Europeiske destinasjoner slik at
lekasjen via CPH stoppes.
Noen flere mindre maskiner ? 3 små og kjappe ??, eller ta noen av CK sine ruter (peiler ikke belegget på disse i dag) som f.eks TRD-CPH .

Hva hadde vært den ideelle flåten med 67 fly?

Mitt forslag er følgende:
11x -683
17x -705/-783/-783w
13x -883 (+4 fra SAS SE)
----
41x 737NG

14x Embraer 175 (78 seter / 32" pitch)
12x Embraer 190AR (98 seter / 32" pitch)
----
26x Jungeljets
----
67x totalt
====

Som man ser er alle -405er (4) og -505er (13) ute -> Estonian/Air Baltic? Disse kan få økonomi ut av dem med lavere personalkostnader - og dette løser disse tos problemer med å få nok 737CLer. Det ser ut til at det å få slots for Embraer 175/190 kan bli en smal sak - 137 av 452 i ordreboken er allerede levert - og mange av de som er i ordre vil kanskje utsette sine leveranser (Swiss, JetBlue, US Airways)?

Med Takeoff Field Length, ISA, SL, MTOW på 1.743m for E175 og en del dårligere 2.107m for E190 blir det litt begrensninger for hvilke flyplasser disse kan brukes hvis de skal benyttes ved MTOW. Typiske flyplasser for bruk av E175 bør være Alta, Kirkenes, Evenes, Kristiansund, Molde og Haugesund til og fra Oslo + kystrute og små europeiske destinasjoner fra OSL, BGO og TRD. E190 på europeiske små-/mellomstore destinasjoner fra hovesakelig OSL, men også fra BGO, SVG og TRD til utlandet.

Noen av de skal fylle gapet til F-50 produksjonen som skal bort - dog med litt mindre frekvenser..

737-600 tror jeg mange i SKBU helst vil bli kvitt. Den er liten og dyr - 737-700 derimot er det mange (også beancounters) som elsker. Med winglets på vil de nok bli kvitt en del vektproblemer og ha bra range til å nå helt sør i Europa, og kanskje Nord-Afrika. EU jobber jo med nye avtaler med mange omkringliggende land, for å gjøre det europeiske indre luftfartsmarked større, Marokko er jo et av landene som har fått en helt annen avtale med EU - easyJet starter jo ruter til Marokko i år bl.a - og flere land vil nok følge etter. Kanskje vi får en rute Oslo-Sharm el Sheik etterhvert....

Originally posted by CK

. Kanskje vi får en rute Oslo-Sharm el Sheik etterhvert....

Og da kan man si at SAS Braathens har en IC rute ....

Originally posted by CK

737-700 derimot er det mange (også beancounters) som elsker. Med winglets på vil de nok bli kvitt en del vektproblemer og ha bra range til å nå helt sør i Europa, og kanskje Nord-Afrika. .

En standard 73G har range 6230km .. du kommer helt ned til Ghana med den! Og velger de -700ER som ble lansert i januar, er rekkevidden over 10.000 km .... Det er Johannesburg, det .. med reserver! (9695km..) :up:

Sier de nödvendigvis 737-700er???

Jeg vet litt mere, men kan desverre ikke fortelle.

-800 fra SAS.se ? + +

er JK en Joker her ? , flere Airbus til JK' expansjoner , frigir MD' som sendes til Sverige.
Sverige sender 737' til Norge , som igjen frigir 737cl til BT ?

Men hva som skjer etter F50 kan bli spennende , blir det WF's domene , eller kommer det noen små jet'er ?

/G

Jeg er ikke ekspert på området, men hvorfor skulle SAS SE avgi fly til SAS NO? Både SAS SE og SAS DK drives billigere enn SAS NO. At SAS NO tjener penger,(sånn ca. hvertfall), henger vel sammen med kokurransesituasjonen?
Det planegges, eller skal vi si ønskes, ekspansjon også i SAS SE. De vil også ha flere fly!

Evnt kun for at SAS.no kun har 737 , mens sas.se har både 737 og md , altså kan de avgi 737 til sas.no og "få" MD'er fra JK. Det var tanken bak det.

Kanskje dette kan overbevis de som er for lange tynne? ;)

E190_SAS_Braathens.jpg

Originally posted by Kua

Jeg er ikke ekspert på området, men hvorfor skulle SAS SE avgi fly til SAS NO? Både SAS SE og SAS DK drives billigere enn SAS NO. At SAS NO tjener penger,(sånn ca. hvertfall), henger vel sammen med kokurransesituasjonen?
Det planegges, eller skal vi si ønskes, ekspansjon også i SAS SE. De vil også ha flere fly!

Det ser jo ikke her ut som om SAS.se trengere flere fly ? , relativt heftige reduksjoner slik jeg leser dette.

Originally posted by P.A. VIKING

Det ser jo ikke her ut som om SAS.se trengere flere fly ? , relativt heftige reduksjoner slik jeg leser dette.

Vel slik jeg leser det virker det som om SAS.SE allerede HAR kuttet og med mindre de har lagret fly eller skal kutte ytterligere så kan jeg ikke se det har noen ledige fly å avse. Og skal SASBraathens få 7 fly fra SAS.SE betyr det relativt store kutt i tilbudet fra SAS.SE sin side

Da fikk jeg bekreftet mistanken jeg skrev her: http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=12633

Det det ikke står i juni-rapporten til SAS er at det er spesielt innenriks i Sverige SAS har mistet taket.

Selv med positive tall for SAS Braathens, har de helt klart mistet markedsandeler til Norwegian. Siden Avinor ennå ikke har fått frem tallene for 1. halvår, så har jeg sett på forholdet mellom passasjertallene for OSL sammenlignet med totaltallene for både SAS Braathens, Norwegian og Widerøe - og da får vi dette resultatet:

2005:
SAS Braathens totalt er 56,6% av OSL-tallene
Norwegian totalt er 18,7% av OSL-tallene
Widerøe totalt er 11,6% av OSL-tallene

2006:
SAS Braathens totalt er 55,2% av OSL-tallene
Norwegian totalt er 27,3% av OSL-tallene
Widerøe totalt er 11,3% av OSL-tallene

For SAS i henholdsvis Sverige og Danmark er tilsvarende tall:

2005:
SAS DK totalt er 37,5% av CPH-tallene
SAS SE totalt er 35,8% av ARN-tallene

2006:
SAS DK totalt er 40,4% av CPH-tallene
SAS SE totalt er 34,3% av ARN-tallene

Av trender som kan utledes av dette for SAS er:
SAS Braathens mister markedsandeler spesielt til Norwegian innenlands, men har fremdeles en liten forbedring.
SAS DK har forbedret seg kraftig (større vekst enn CPH) og tar store markedsandeler.
SAS SE taper stort innenlands, men også tap av markedsandeler på utenrikstrafikk.

Originally posted by LN-KGL

2005:
SAS Braathens totalt er 56,6% av OSL-tallene
Norwegian totalt er 18,7% av OSL-tallene
Widerøe totalt er 11,6% av OSL-tallene

2006:
SAS Braathens totalt er 55,2% av OSL-tallene
Norwegian totalt er 27,3% av OSL-tallene
Widerøe totalt er 11,3% av OSL-tallene

Vel jeg synes ikke disse tallene er så veldig dramatiske for SASBU. Riktignok faller markedsandelen med 1,4%poeng i en periode med mildt sagt mye problemer, men i rene tall så viser de vekst. Og når DY øker med 9%poeng er det andre enn SASBU som taper langt større markedsandeler enn SASBU.

Men DY frykter jeg sliter på inntektssiden. Riktignok får vi vente til resultatet for 1 halvår kommer, men jeg frykter de sliter med yielden. Hjelper lite med fulle fly hvis passasjerene "ikke" betaler

Får håpe du har rett BU662, men som sagt det er ikke kostnadsiden jeg er skeptisk til for DY, det er på inntektsiden og jeg tipper du vil ha ett rundt 0 resultat i 2. kvartal noe som jeg vil definere som dårlig siden det er i 2 og 3 kvartal de må tjene penger.

Back