X-BU
ScanFlyer Blue
SAS Braathens nødlandet
En Boeing 737 tilhørende SAS Braathens på vei til Evenes måtte gjennomføre en kontrollert landing på Langnes lufthavn.
Landingen skjedde klokken 1 natt til torsdag.
Flyet var flight SK4098, en av SAS Braathens’ Boeing 737-maskiner, på vei fra Oslo til Evenes.
Flyet har en maks kapasitet på rundt 130 passasjerer og hadde 86 passasjerer.
Meldte om feil på flaps
– Det som skjedde var at det kom inn en maskin som egentlig skulle til Evenes, men så fikk den beskjed fra systemet om feil på flapsen, forteller lufthavnsjef ved Langnes Lufthavn Tromsø, Kjetil Bones Larsen.
Landingen skal ifølge Larsen ha skjedd uten problemer, men 737-maskinen måtte lande 20 knops høyere hastighet enn normalt.
Flyet skal ifølge varselsystemet ikke ha fått flapsene helt ut, noe som resulterte i at flyet trengte en lengre rullebane.
Full beredskap
Avinor hadde beredskap på Langnes med både brann, redning, politi i tillegg til Avinors egen redningstjeneste.
– Vi fikk her en landing som ikke var i henhold til normalen, så da øker vi beredskapen på denne måten, forteller Larsen.
Teknikere ved Tromsø lufthavn har sett på flyet og betegner feilen som en indikasjonsfeil og maskinen har blitt sjekket ut.
Tok Hurtigruten videre
Ifølge informasjonssjef i SAS/Braathens, Thomas Midteide, var grunnen til at flyet landet i Tromsø tredelt.
– Grunnen var at i Tromsø er det teknikere der som kunne se på flyet og at det der er lengre rullebane. Derfra kunne vi også få fraktet passasjerene videre til Harstad med Hurtigruten, forteller han.
En Boeing 737 tilhørende SAS Braathens på vei til Evenes måtte gjennomføre en kontrollert landing på Langnes lufthavn.
Landingen skjedde klokken 1 natt til torsdag.
Flyet var flight SK4098, en av SAS Braathens’ Boeing 737-maskiner, på vei fra Oslo til Evenes.
Flyet har en maks kapasitet på rundt 130 passasjerer og hadde 86 passasjerer.
Meldte om feil på flaps
– Det som skjedde var at det kom inn en maskin som egentlig skulle til Evenes, men så fikk den beskjed fra systemet om feil på flapsen, forteller lufthavnsjef ved Langnes Lufthavn Tromsø, Kjetil Bones Larsen.
Landingen skal ifølge Larsen ha skjedd uten problemer, men 737-maskinen måtte lande 20 knops høyere hastighet enn normalt.
Flyet skal ifølge varselsystemet ikke ha fått flapsene helt ut, noe som resulterte i at flyet trengte en lengre rullebane.
Full beredskap
Avinor hadde beredskap på Langnes med både brann, redning, politi i tillegg til Avinors egen redningstjeneste.
– Vi fikk her en landing som ikke var i henhold til normalen, så da øker vi beredskapen på denne måten, forteller Larsen.
Teknikere ved Tromsø lufthavn har sett på flyet og betegner feilen som en indikasjonsfeil og maskinen har blitt sjekket ut.
Tok Hurtigruten videre
Ifølge informasjonssjef i SAS/Braathens, Thomas Midteide, var grunnen til at flyet landet i Tromsø tredelt.
– Grunnen var at i Tromsø er det teknikere der som kunne se på flyet og at det der er lengre rullebane. Derfra kunne vi også få fraktet passasjerene videre til Harstad med Hurtigruten, forteller han.