• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Braathens får stryk på Norsk Kundebarometer

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
SAS Braathens får stryk på Norsk Kundebarometer

Ikke overraskende får SAS Braathens så hatten passer i årets utgave av Norsk Kundebarometer

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article755196.ece

Fordelen er at det bare kan gå oppover herfra?:spin:

Replying to Topic 'SAS Braathens får stryk på Norsk Kundebarometer'

Og dette liker du:D

nei, jeg synes det er tragisk - husk at når man driter på SAS, så drypper det danglebær på WF!:baeh

issj, til og med T-banen og Lidel scorer (skårer) bedre! En gang i tiden lå Braathens SAFE høyt oppe på denne listen. Av en eller annen grunn ser det ut til at SAS Braathens har tatt opp i seg alt det negative fra både SAFE og SAS sett fra kundens perspektiv.

Men det er fint å se at Norwegian er på vei oppover.

Litt OT, men jeg synes det er rart at Finansavisen ligger så langt nede, og i DET selskapet! Favoritten min DN, gjør det heller ikke så bra. Det er jo faktisk Norges beste avis :love

SAS var blant de beste og også Braathens. Men så skulle de slåes sammen, og man skulle ta det beste ut fra begge...

Og for mange mange år siden var SAS best i verden...
Den gang jeg gikk på handelsskolen ble to selskaper forgudet av de som underviste. Det var SAS og Norsk Data. De to selskapene ble alltid brukt som "fasit" på hvordan ting skulle gjøres. Mye har skjedd siden den gang. Verden forandrer seg fort, og det har ikke SAS helt klart å forstå.
Slik jeg ser det har de et identitetsproblem, og havner mellom to stoler. De vil gjerne fremstå som et fullservice selskap, men også som et billigselskap. De blir til dels utkonkurrert på billigmarkedet der de har konkurranse på rutene. Ryanair for eksempel, er vesentlig mer profesjonelle når det kommer til effektivitet og organisering. Og på den andre siden vil de være fullservice selskap men tar betalt for mat og drikke osv.

IMM

det har også mye med forventninger å gjøre - kundenes forventninger til DY er lave, men tilsvarende høye for SK. Og jeg med de driftsproblemene SAS Braathens har hatt - og usikkerheten som selv selskapets egne bidrar med - skaper ikke fornøyde kunder (eller ansatte). Synd-synd-synd. Og når "storebror"-forbannelsen spiller inn også, hjelper det ikke.

Tidligere trodde vi at det stort sett bare var SK/BU som kunne drive flyselskap. Det har vist seg at andre også kan dette, og som driver med bedre regularitet. Dette har nok kundene sett

Forventningene _bør_ være høye når man reiser med et ikke-lavpris selskap. Det er jo det som er hele forskjellen. Lavpris selskap = lave priser og lav servicegrad. Du kommer fra A til B, verken mer eller mindre.
SAS er ikke noe lavpris selskap. Men gjør et halvgjertet forsøk på å gi intrykk av at de er det. Det blir feil.
SAS har hat store problemer med bl.a. pilotene i året som har gått. Men de fikk jo svært lav score i fjor også. De har et identitetsproblem. Hvem er de? Hvem vil de være?

IMM

Folk er stort sett interessert i og komme seg kjapt og effektivt fram fra A til B.
Alt det "fjaset" med høy servicegrad vil vi ikke betale for. Når SK/BU i tillegg sliter med forsinkelser og kanselleringer i tillegg til at servicegraden er gått ned. Ja da blir resultatet desverre det vi ser nå på denne undersøkelsen.

Selv om "Storebror-syndromet" nok har litt med saken å gjøre, så vil jeg (som SAS-vennlig) påstå at SKBU i stor grad har satt seg i denne gjørma selv.

Altfor dårlig regularitet (husk at kunden bryr seg midt på ryggen om hvilket AOC osv. når flyet ikke går!), servicenivået er slett ikke et nettverksselskap verdig (selv om prisene har sunket ganske mye), kutting i bonuspoeng-satsene og generell usikkerhet pga. sykemeldinger/aksjoner (stryk det som ikke passer, jeg tar ikke standpunkt) blant flygende som har ført til kaos.

Jeg oppfatter det litt som bingo å bestille hos SAS (her ment SAS DK, SAS SE og SKBU). De har mange ulike produkter alt ettersom hvilket selskap og strekning som flys. Til cph er det en operatør, til arn en annen med ulike produkter. På ulike tidspunkt av døgnet er det ulik service (servering) og på noen strekninger kan man bestille en-veis andre ikke. For pax er det umulig å holde oversikt over hva du får når du bestiller hos SAS. Da er det vanskelig å vite hva som kan forventes, og man forventer mer enn det man får og blir skuffet.

Når man både vil være LCC og nettverkselskap blir det en utydelig profil å kommunisere til kundene.

Reklamekampanjen "du skal tilbake" er et eksempel. Bestiller jeg enveis er det jo nettopp fordi jeg ikke skal tilbake, iallfall ikke med SAS.

Jeg reiser nokså mye i jobben og har opptil nylig alltid brukt SK/BU etter sammenslåingen. Norwegian har for meg vært et "billigselskap" som kun passer dersom man skal reise til tantes 70-årsdag på billigst mulig måte. Jeg trodde det gikk 2-3 Norwegianfly pr. dag og at man ble overkjørt av overivrige selgere ombord.

Så kom den ulovlige pilotaksjonen her for litt siden og jeg kjøpte Norwegianbilett for første gang (SAS-flyene gikk jo rett og slett ikke). Da oppdaget jeg jo hva Norwegian virkelig er. Det var jo helt supert. Ja, så feil kan man ta - et flyselskap trenger ikke bestå av en gjeng arrogante og egoistiske folk som kansellerer flyet mitt i utide.

Nå bestiller jeg helst Norwegianbilett. Da har jeg større sannsynlighet for å komme frem. Så enkelt er det. Så får de SAS-ansatte bare aksjonere og streike og gjøre seg enda mer upopulære. Noen her sier at "nå kan det bare gå en vei", men det er feil. Det er fullt mulig å score enda dårligere neste år.

Skal SAS få tilbake sitt gamle gode omdømme så må også de ansatte forstå at det må STORE endringer til og ta dette som noe positivt. Ledelsen har forstått det, men klarer tydeligvis ikke å få med seg de ansatte. Fagforeningspampene har nok også litt vel mye makt og har nok muligens ikke innerst inne helt insett hvor mye flybransjen har endret seg. Det er leeeeeenge siden SK og BU fordelte rutene i Norge mellom seg broderlig og bestemte bilettprisene på et møte i felleskap. Dette vet jo selvsagt alle SAS-ansatte egentlig, men det virker ikke som det har "sunket inn". Det er jo derfor vi får disse håpløse ulovlige aksjonene som bare gjør vondt værre for SAS.

Det diskuteres her om problemet er at "merkevaren SAS er for utydelig", men det er mye enklere enn det. SAS kanselerer flyene når jeg skal hjem fra møte. Jeg rekker ikke hjem til min sønns 5-årsdag. Det er DET som er problemet. Altså - tekniske problemer og dårlig vær kan man godta - det er godkjent grunn. Men at piloter etc. driver med ulovligheter for å tviholde på goder som er gått ut på dato for leeenge siden er IKKE en godkjent grunn. Kommer man ikke frem når man skal blir man sur og forbanner alt som heter SAS.

Min neste tur går til USA, men da valgte jeg Lufthansa. Jeg stoler ikke på SAS (det er jo tragisk, men slik er det).

Back