• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS´ Boeing flåte

EVGENML

ScanFlyer Blue
SAS´ Boeing flåte

Hei, jeg lurer bare på om hvorfor SAS Norge kun bruker Boeing fly i sin flåte? Hvorfor bruker de ikke Airbus som Danmark, eller andre typer som MD?
 
Last edited:
Re: SAS´ Boeing flåte

Eksisterer SAS Norge og SAS Danmark fortsatt?

Tror ikke det, men det er vel fortsatt sånn at B737 har base på OSL og ARN mens A320 har base på CPH.

For å belyse spørsmålet nærmere så er det slik at det som regel er billigere å operere en flytype enn to. For hver flytype i flåten trenger man egen opplæring av personal, f.eks. typerating for piloter, kursing av flight attendants og teknikere som har peiling på flytypen. Slikt koster penger, spesielt i skandinavia hvor arbeidskraft nesten er mer verdifullt enn olje. Når de først skal ha flere flytyper er det nok lettere og mer økonomisk logistikk i å knytte en flytype til en bestemt base framfor å bruke dem hulter til bulter.
 
Back
Top