SAS Boeing 747-200

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Den gamle SAS-traveren "Huge Viking" (Boeing 747-200) ble omgjort fra passasjerfly til fraktefly på midten av 1990-tallet. Da fløy den rundt med SAS Cargo-logo - ble den noen gang malt om i de nye SAS-fargene?

Etter SAS fløy den for Atlas Air - men den er nå satt på bakken? Ser uansett at Atlas Air nå flyr med et fly av samme type med samme registrering (N517MC), men dette er kanskje en annen fugl? For det skal nemlig være en N517MC som står på bakken også.
 
Tror du kanske blandar ihop två maskiner , SAS ursprungliga -283B "Huge Viking" är inte densamma som N517MC som är en -243B/F. Den ursprungliga "Huge Viking" flög aldrig frakt för SAS.
 
SAS`s "kunde nummer" hos Boeing er 83...
Det vil sige at fly som f. ex B737-883 er hos SAS

Kundenumret er det samme i hele flyets levetid

Hilsen
Ole
 
-43 er det Alitalia sitt kundenummer?

Ihvertfall den atlas air maskinen var vel bare leaset til SAS Cargo og flyr vel fortsatt i dag.
 
Originally posted by FlightDeck

Den gamle SAS-traveren "Huge Viking" (Boeing 747-200) ble omgjort fra passasjerfly til fraktefly på midten av 1990-tallet. Da fløy den rundt med SAS Cargo-logo - ble den noen gang malt om i de nye SAS-fargene?

Etter SAS fløy den for Atlas Air - men den er nå satt på bakken? Ser uansett at Atlas Air nå flyr med et fly av samme type med samme registrering (N517MC), men dette er kanskje en annen fugl? For det skal nemlig være en N517MC som står på bakken også.

Frakteren ble populært kalt "Konk Viking" og var ikke noen suksess....
 
Den första "Huge Viking" , B747-283B c/n 20120 line number 114 hette SE-DDL, senare LN-AET hos SAS. Blev F-GHBM hos Minerve, därefter N221MP för en ferryflygning från Orly till USA där maskinen skrotades i juli 1994. Den var således aldrig N517MC. Fraktmaskinen "Huge Viking" var en B747-243B c/n 23300 line number 613, testflögs hos Boeing som N6009F och blev I-DEMT hos Alitalia, därefter N517MC hos Atlas. Hyrdes av SAS c:a april 1996 (målades i SAS färger i slutet av mars) och flög sista fraktflygningen i SAS målning 23 december 1996 som SK5092 JFK-GOT. Målad helt vit i Amsterdam i slutet av december 1996 och flög sista fraktflygningen för SAS 9 januari 1997 mellan Osaka och Macau där den samma dag återlämnades till Atlas.
 
Originally posted by RolfL
Den första "Huge Viking" , B747-283B c/n 20120 line number 114 hette SE-DDL, senare LN-AET hos SAS. Blev F-GHBM hos Minerve, därefter N221MP för en ferryflygning från Orly till USA där maskinen skrotades i juli 1994. Den var således aldrig N517MC. Fraktmaskinen "Huge Viking" var en B747-243B c/n 23300 line number 613, testflögs hos Boeing som N6009F och blev I-DEMT hos Alitalia, därefter N517MC hos Atlas. Hyrdes av SAS c:a april 1996 (målades i SAS färger i slutet av mars) och flög sista fraktflygningen i SAS målning 23 december 1996 som SK5092 JFK-GOT. Målad helt vit i Amsterdam i slutet av december 1996 och flög sista fraktflygningen för SAS 9 januari 1997 mellan Osaka och Macau där den samma dag återlämnades till Atlas.

Dette stemmer, men det har vært 3 x B747 med navnet Huge Viking. For da den siste (og 6.) av SAS´egne jumbojeter, B747-283B N4502R c/n 22496 line number 540, ble levert i 1981, fikk den navnet "Huge Viking" og overtok som hovedmaskin på CPH-JFK, mens den opprinnelige "Huge Viking" c/n 20120 fikk navnet "Bjarne Viking".

Så den kortlivete frakteren på i 1996 var "Huge Viking" nr 3.
 
Yes, men jag utgick från att FlightDeck trodde att den ursprungliga "Huge V" hade blivit N517MC. Ska vi vara riktigt noga så var det ju 4 st. 747 som hette "Huge V", också N640FE c/n 20826 line number 242 (B747-245F). Och nu finns ju "Huge V" nr. 5 men den är inte så huge ...
 
Flott. Tusen takk for alle svar - skal bruke dette som et eksempel i en oppgave på universitetet. Derfor jeg spurte.

Ikke så veldig rart jeg ble litt forvirret her, kanskje? Mange Huge Viking!
 
Gikk ikke et fly til Philipines også? mener at den enes var involvert i eksplosjonen ombord hvor en terrorist puttet en bombe under et sete?
 
Originally posted by MartinL
Gikk ikke et fly til Philipines også? mener at den enes var involvert i eksplosjonen ombord hvor en terrorist puttet en bombe under et sete?

Om du menar SAS B747, ja så småningom. Men den , c/n 21575 line number 358 , har ingenting med SAS Cargo, N517MC eller "Huge Viking" att göra. Den var SE-DFZ hos SAS, senare N9727N/SE-DFZ/LX-OCV/EI-BWF (när explosionen inträffade)/N9727N/N921FT och är nu SX-FIN och flyger frakt för ett grekiskt bolag.
 
Yepp, det virka:D . Det burde foresten vært påbudt med advarsler for oss sarte sjeler når man linker til bilder av fly som blir/er hugd. :D
 
Originally posted by Airbus 330

Ingen som kan???

Airbus 330.

Når du skriver meldingen, og kommer til stedet hvor du skal ha inn URL´n trykk på knappen merket med "URL". I vinduet som kommer opp skriver du inn teksten du vil skal vises, trykk på OK, skriv så inn URL´n og trykk OK igjen.
 
Back
Top