Ups! Jeg troede, at de var meget ældre. Jeg begyndte først at flyve (og blev dermed også øjeblikkeligt interesseret i luftfart) i 2007, og siden da har jeg aldrig set en 717. Jeg regnede med, at de var fortidslevn i stil med 707 og 727.
Nei da, MD-95 / B717 er fantastisk flotte fly - disse
har full "glass cockpit" og har meget fint interiør
i kabinen. De kan sammenlignes med en slags helt
ny versjon av f.eks. MD-87 i størrelse, men alt ellers
er byttet ut. Nye og langt mer stillgående motorer,
drivstoffgjerrige og mer økonomiske, en moderne
kabin som kan sammenlignes med den på MD-90
evt. B737NG.
Totalt ble det produsert 156 stk. MD-95 / B717,
desverre rakk ikke McDonnell Douglas på Longbeach-
anlegget i California å produsere flere - før de
ble "slukt" med hud og hår av Boeing. Veldig synd at
ikke fler ble produsert, da denne flytypen er flott på
alle måter - men siden maskinen "konkurrerte" med
Boeing sine egne produkter etter oppkjøpet, ble dermed
produksjonen ganske raskt lagt ned.
Av de 156 som ble produsert, er 141 av dem i "aktiv bruk" i dag
hos seks ulike selskaper. Det er denne flytypen som
skal utgjøre den kommende flyflåten til finske Blue1,
som faser ut sine MD-90 samt Avro RJ-maskiner -
og skal etter sigende ha en enhetsflåte med MD-95 /
B717 i stedet.
Her er noen fine bilder av MD-95 / B717:
Eksteriørt 1:
http://www.airliners.net/photo/AeBa...05846/L/&sid=a0986ad3b8237adc8bd2777fd2259b3a
Eksteriørt 2:
http://www.airliners.net/photo/AeBa...01642/L/&sid=a0986ad3b8237adc8bd2777fd2259b3a
Eksteriørt 3:
http://www.airliners.net/photo/AeBa...65198/L/&sid=a0986ad3b8237adc8bd2777fd2259b3a
Interiørt 1:
http://www.airliners.net/photo/AeBa...89033/L/&sid=bed42fbfbb291bc723b59774ee9cbf0a
Interiørt 2:
http://www.airliners.net/photo/AeBa...22727/L/&sid=bed42fbfbb291bc723b59774ee9cbf0a