SAS Boeing 717-200

Noen her på forumet vet nok hvor Boeing 717 skal brukes i SAS Konsernet. Den skal ikke til SAS Airlines.

Men jeg vil ikke kalle det et gammelt fly!
Første ble vel ikke levert før nærmere 1999?
 
Den foerste skulle imidlertid bli levert denne uken .. kanskje Ludde klarer aa diske opp med noen bilder?
 
Men jeg vil ikke kalle det et gammelt fly!
Første ble vel ikke levert før nærmere 1999?

Ups! Jeg troede, at de var meget ældre. Jeg begyndte først at flyve (og blev dermed også øjeblikkeligt interesseret i luftfart) i 2007, og siden da har jeg aldrig set en 717. Jeg regnede med, at de var fortidslevn i stil med 707 og 727.
 
Nei, de fikk 717-betegnelsen da Boeing kjoepte McDD. Grunnen var vel at Boeing selv da hadde andre planer for 787 og 797 .. ;-)

Den opprinnelige fabrikkbetegnelsen var MD-95.
 
Ups! Jeg troede, at de var meget ældre. Jeg begyndte først at flyve (og blev dermed også øjeblikkeligt interesseret i luftfart) i 2007, og siden da har jeg aldrig set en 717. Jeg regnede med, at de var fortidslevn i stil med 707 og 727.



sky-trickle.jpg


Nei da, MD-95 / B717 er fantastisk flotte fly - disse
har full "glass cockpit" og har meget fint interiør
i kabinen. De kan sammenlignes med en slags helt
ny versjon av f.eks. MD-87 i størrelse, men alt ellers
er byttet ut. Nye og langt mer stillgående motorer,
drivstoffgjerrige og mer økonomiske, en moderne
kabin som kan sammenlignes med den på MD-90
evt. B737NG.

Totalt ble det produsert 156 stk. MD-95 / B717,
desverre rakk ikke McDonnell Douglas på Longbeach-
anlegget i California å produsere flere - før de
ble "slukt" med hud og hår av Boeing. Veldig synd at
ikke fler ble produsert, da denne flytypen er flott på
alle måter - men siden maskinen "konkurrerte" med
Boeing sine egne produkter etter oppkjøpet, ble dermed
produksjonen ganske raskt lagt ned.

Av de 156 som ble produsert, er 141 av dem i "aktiv bruk" i dag
hos seks ulike selskaper. Det er denne flytypen som
skal utgjøre den kommende flyflåten til finske Blue1,
som faser ut sine MD-90 samt Avro RJ-maskiner -
og skal etter sigende ha en enhetsflåte med MD-95 /
B717 i stedet.



Her er noen fine bilder av MD-95 / B717:


Eksteriørt 1:
http://www.airliners.net/photo/AeBa...05846/L/&sid=a0986ad3b8237adc8bd2777fd2259b3a

Eksteriørt 2:
http://www.airliners.net/photo/AeBa...01642/L/&sid=a0986ad3b8237adc8bd2777fd2259b3a

Eksteriørt 3:
http://www.airliners.net/photo/AeBa...65198/L/&sid=a0986ad3b8237adc8bd2777fd2259b3a


Interiørt 1:
http://www.airliners.net/photo/AeBa...89033/L/&sid=bed42fbfbb291bc723b59774ee9cbf0a

Interiørt 2:
http://www.airliners.net/photo/AeBa...22727/L/&sid=bed42fbfbb291bc723b59774ee9cbf0a
 
Totalt ble det produsert 156 stk. MD-95 / B717,
desverre rakk ikke McDonnell Douglas på Longbeach-
anlegget i California å produsere flere - før de
ble "slukt" med hud og hår av Boeing.

Ikke helt korrekt ... produksjonen fortsatt etter overtagelsen og Boeing forsøkte halvhjertet å drive videre. Imidlertid fikk de ingen nye ordre og dermed døde det hen ..

Årsakene var to:
- Likhet i størrelse med 737, noe som fikk Boeing til å konkurrere med seg selv
- Mangel på 'familie'. En noe større 717-300 fantes på tegnebrettet, og selv on airTran var svært interessert, bestemte de seg for 737-700 - mest pga rekkevidden. De trengte en maskin som kunne operere transkon uten restriksjoner. Dermed rant det hele bort.
 
I tillegg var det vel kun en motor type tilgjengelig paa MD-95 - BMW Rolls Royce BR 700 - noe som gjorde at operatorer som hadde MD i flaaten fikk en ny motor type aa forholde seg til....dette var vel en fordel for Hawaiian som kan bruke MD-95 paa sine korte ruter mellom Hawaii oeyene uten problemer...mens Aloha fikk store problemer med 737NG (saa store at de gjeninnfoerte 737-200 og kjoepte brukte 737-200 etter at de hadde mottatt sine NG....noe med ned kjoeleing av motorene
 
Back
Top