• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS beholder EuroBonus...

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Fornuften har seiret... Klagen fra Norwegian og Sterling ble ikke tatt til følge av de tre skandinaviske lands konkurransetilsyn/myndigheter...

Les mer på boarding.no...:up:

Og da er det eneste som mangler en oppgradering av bonusprogrammet, slik at de gamle poengverdiene for economy og business kommer tilbake. Kombinert med de nye enveisprisene tror jeg dette kan medvirke at kunder igjen velger SAS. Konkurransedyktige priser kombinert med muligheten for å tjene opp nok poeng til en bonusreise som før tror jeg vil føre til økt salg og overskudd! Så det så :D

Første som burde endres på med Eurobonus er at alle poeng var til man bruker dem, ikkje bare i 5 år slik det er nå!

Enig med deg BU 662. Bonuspoeng blir ikke så viktig når prisen er avgjørende. Folk har nå blitt så kravstore på pris så at bonuspoengene blir likegyldig. Er ikke bonuspoeng ganske dyrt for flyselskapene å styre med?

Originally posted by BU662
Jeg må aerlig tilgi at jeg ikke snuser på en drøyt poeng noen lengre. Tidliger ble jeg flinke i innsammling og klarte meg å holde sølv-status i heile fem år.

Men, med dette hva SAS lanserer nå ser jeg bare om jeg få en billett til rimmelig pris. Da kan forskjellen i pris vaere stor. SAS lanserer for tida TXL-OSL retour til 162 Euro, eller 1.300 NOK. Neste pris jeg fant ble 239 Euro, eller nesten 2.000 NOK. Inntjening av bonus-poenger er utrolig latterlig og man trenger 50 rundturer før man får en gratis-reise. Selvsagt må jeg da betale skatter og avgifter.

Her tror jeg du er inne på kjernen i problemene som Eurobonus har. I sine glansdager fikk man en gratisreise etter 6-10 t/r reiser og det hadde noe for seg for kundene å reise velge SAS, uansett bookingklasse og kabin. Enten bør de tilbake til en slik ordning eller legge ned programmet helt.

Men i dag fikk jeg EuroBonus poeng av TAP på strekningen CPH-OSL som jo DY + NB ønsket at SAS ikke skulle få gi poeng på...

Meg og mine kone har vært medlem siden 1992 og tatt ut mange turer. Vi flyr KUN privat på billigste billett, og har fått ut på 13 år en tur til Australia, to til Hawaii, en til California og en til London.

Nå har vi droppet Eurobonus 100 %. DVS VI BOIKOTTER IKKE SAS, men flyr kun SK når de er billigst, uten å tenke på hvilke "Mikke Mus" poeng de gir. Det er ikke noe serlig forskjell på service her nå jfr. Ryanair etc. For å få service må man bla opp lommeboka.

På den annen side, har vi flyttet våre oversjøiske turer til Skyteam og KL/AF's Flying Blue. Etter to langturer nå er vi sølvmedlem. Da får vi 50% ekstra bonuspoeng på hver tur. Tror også at vi blir gull i 2006 og 75 % ekstra poeng. Merk: Det gjelder på våre billigste økonomibilletter. Hadde vi fløyet business, hadde det vært tilsvarende tillegg på deres høye businessbillettpoeng.

Bye Bye Eurobonus, hyggelig mens det varte.

Det var da fælt til syting. Det er helt frivillig å reise med SAS eller partnere og det er helt frivillig å samle poeng i eurobonus.

Før i tiden kostet en billett fra Berlin til Oslo t/r ofte 2-3000 kr og kjøper du den billetten hos SAS nå så får du da også 2400 poeng.

Det jeg savner er at SAS Braathens legger inn hvor mye poeng man får når man booker på internett hos dem, slik som man har på www.scandinavian.net.

Og i dagens lokalavis stod det en helsides artikkel om SAS sin bonusordning.
Ble forklart litt om hvordan man tjener poeng, hva man kan bruke det til, et intervju med en gull-kunde, og også informasjon om Pandium(?)-klassen.

Ikke så mye nytt, men ihvertfall moro når de skriver litt fly-relaterte greier. :)

Oslo-Berlin hadde jeg en tur nylig, booket i fjor sommer for ca. 700 t/r, de ga da 25 % av vanlige bonuspoeng, dvs 600 poeng t/r. Nå har de doblet prisen på billigste billett til Berlin til 1.415 kr , sjekket nå på sasabraathens.no, weekend 5.-8. januar 2006 til kr. 1.415. Bonusen er forsatt den latterlige 600 poeng t/r ( det de hadde til BGO en vei mens det var bonuspoeng i Norge og prisen var ca. kr. 800-1.000 t/r ).

Neste pris til Berlin , sikkert med 2.400 poeng, samme datoer er 7.775 på Economy Flex. Mellompris finnes ikke før de billigste er utsolgt. Ikke bookable nå.

Kjøpte Germanwings til Berlin her om dagen, UTEN bonuspoeng, for kr. 600 for TO t/r.

Et handicap med SK's web, er at i bookingprosessen vet du ikke hvilken bokstavklasse det er booket i, før du får bill. via e-mail og kortet ditt er fakturert uten refund.

LH er jo overlegen, de viser hvilken klasse det er booket i før en kjøper , og kan da sjekke hva det gir. Men det er jo ikke noe 25% der i gården heller. Jeg har ikke droppet Eurobonus, men shopper LH og putter på Eurobonus-kontoen. Akkurat booket t/r MNL med dem for å fylle opp opp kontoen slik at vi begge kan få nok poeng til en fjernreise og tømme den før vi fortsetter med Flying Blue.

20 t/r London med SK gir jo en tur til Bergen. Hurra.

Så et hjertesukk. Det er et fåtall bill. til laveste pris. Hvorfor kan ikke de som booker det lang tid i forveien få vanlige poeng, istedenfor disse flykter til andre bonusprogram ??. De kan umulig tape så mye penger på det.:hi2

Det blir ganske fort lattelig. Den bonusreisen til Bergen kunne du sikkert kjøpt selv og valgt ett annet selskap på 20 strekninger og enda hatt penger tilovers.

Takk HMWK, det er min ide også. Eurobonus er nå latterlig. I tillegg i alle aviser reklamerer SK at det er poeng på alle flighter. YES, siree it is. Det er begrenst hvor lenge den bløffen holder.

I år falt EuroBonus fra 1. plass til 13. plass på det de i en årrekke var så stolt over, Freddie Awards, , nr. 14 er programmet til Aeroflot. Neste år finnes det ikke på lista . Aeroflot har passert dem med stor margin. :naughty:

Etter de nye reglene har jeg kun flydd en tur/retur-reise med SK-BUSK, OSL-AES. Jeg var sølv og trofast mot SAS, men med 25% bonus ble det ikke så fristende lenger. Nå flyr jeg utelukkende skyteam, og blir platinum i løpet av året. Flying Blue får mye pepper, men de tilbyr i det minste mange gode tilbud på Z-billetter, samt mulighet for å få ca 7000+ level-miles for 200 dollar. Det gjør ikke SK! Litt synd, jeg var nemlig veldig fornøyd med SAS tidligere.

Originally posted by SQ 777

Et handicap med SK's web, er at i bookingprosessen vet du ikke hvilken bokstavklasse det er booket i, før du får bill. via e-mail og kortet ditt er fakturert uten refund.

Det er et handicap med SAS Braathens sin web, på www.scandinavian.net som nå fungerer bedre enn på lenge (sikkert siden mye av trafikken er tatt over på serverene til SAS Braathens og SAS Sverige) så får du opp både bookingklasse og hvor mye bonuspoeng reisen gir. Du kan også velge høyere pris og om du vil reise i flex eller business.

Det er tydelig at Braathensånden har kommet over SK... alt er så folkelig, nå er man mer opptatt av fotball enn at flyturen skal være behagelig. Men SAS har flere reisende enn på veldig lenge så folket har jo talt...

Men jeg registrerer at EBP'ene og en del av EBG'ene er misfornøyd med produktet, men selskapet er i en omstillingsprosess og det har vært mye utprøving av konsepter og ideer, og det tror jeg ikke man er ferdig med før om ett til to år.

Det kommer da fortsat mnage nok poeng inn på min konto, fra SAS, Icelandair og TAP til at det nok blir oppgradering på neste USA reise... :spin: Det skulle da bare mangle at man ikke fikk like mange poeng på billigbilletter som på de dyre...

SAS kan for min del gjøre hva de vil med EB, det er jo et elendig FF-program. Selv bruker jeg UA Mileage Plus, har fått virkelig god uttelling, selv om bare omtrent halparten av milene mine er opptjent med UA. Selv om man bor i Europa, er man bedre tjent med dette programet, f.eks. kun 20000 miles for en t/r innen Europa, unasett hvor du skal, ingen soner eller tull......

Jeg må si meg enig med SQ777, jeg har vært medlem i Eurobonus siden fordelsprogrammet ble startet tidlig på nittitallet.
Betydningen av dette har falt kraftig de siste årene.Som EBG jeg velger nå innen skandinavia
og Europa billigste reise jeg finner på nettet når det er privatreiser. Jeg bruker ikke lenger bonusuttak her. Jeg funnet ut at det er kun lønnsomt å ta ut bonuspoeng på oversjøiske reiser .
Før kunne jeg gå ned i skranken på SAS SVG og ta ut en billett over disk på første og beste fly til "Grorud eller Dundass".
Nå skal det være en uke's frist før reisen finner sted.
Skal SAS greie å hente inn flere faste kunder må fordelsprogrammet bedres.
Jeg skal til Djakarta,Indonesia i slutten av måneden og reiser gjerne SAS deler av veien,men er redd for at det blir Skyteam isteden på grunn av fordelsprogrammet.

Originally posted by OJB
Nå skal det være en uke's frist før reisen finner sted.

For å bestille en bonusreise tettere opp til avgang enn 7 dager, må du benytte elektronisk billett, være bort i minst 4 dager eller være borte natten mellom lørdag og søndag. For bestilling av reiser mer enn 7 dager før avreisedato, gjelder de samme regler som i dag.

Det stemmer TG, likevel ikke så fleksibelt som tidligere. Det er ikke lenger mulig å ta seg en dagstur over fjellet fra SVG til OSL på kort varsel for å besøke slekt på Jar.
Det var dette som var fordelsprogram for meg.

Back