SAS årsresultat 2019

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
SAS årsresultat 2019

SAS la frem årets resultat i dag, og med tanke på at de tidligere varslet et overskudd mellom 700 og 800 millioner SEK, var det ikke så overraskende at fasit da ble 785 millioner SEK for året. Selve driftsresultatet var pluss 1,1 milliard SEK. SAS varsler om lavere vekst og økt konkurranse neste år, men sikter seg inn mot et overskudd på mellom 1,2 og 2mrd SEK, uten at en margin på 3-5% egentlig er sånn kjempe imponerende

Aksjen faller kraftig på børsen i dag

https://www.dn.no/luftfart/sas/rick...sresultat-neste-ar-og-lavere-vekst/2-1-718449

Fasiten viser et overskudd før skatt og ekstraordinære poster i perioden på 786 millioner svenske kroner. Til sammenligning var resultatet på drøyt 2,1 milliarder svenske kroner året i forveien.
 
Re: SAS årsresultat 2019

For 4. kvartal (aug-okt) alene kunne SAS vise til en profitt før skal på 1,2 mrd SEK, ca 400 MSEK høyere enn samme tid i fjor.

Ellers så sier de at de har igjen en liten nøtt å knekke rent flåtemessig:
Need to identify future replacement for 120-150 seat aircraft while securing single type operations in all platforms

De erkjenner at endel ruter så blir A320neo for stort og CRJ-900 for lite. Se mer på side 9 i presentasjonen

For de med dårlig tid så finnes presentasjonen her:
https://www.sasgroup.net/en/wp-cont...19/12/interim-report-q4-2019-presentation.pdf

Mens de med litt bedre kan gyve løs på rapporten:
https://www.sasgroup.net/en/wp-cont...-unsatisfactory-full-year-earnings-191205.pdf
 
Re: SAS årsresultat 2019

For 4. kvartal (aug-okt) alene kunne SAS vise til en profitt før skal på 1,2 mrd SEK, ca 400 MSEK høyere enn samme tid i fjor.

Ellers så sier de at de har igjen en liten nøtt å knekke rent flåtemessig:


De erkjenner at endel ruter så blir A320neo for stort og CRJ-900 for lite. Se mer på side 9 i presentasjonen

url]

Den nøtten er mikroskopisk. Sagt det for lenge lenge siden, 320 blir for stor når man skal ha frekvens og yield. Løsningen er selvsagt 220. Trolig -100 eller en miks. 30stk.
 
Re: SAS årsresultat 2019

Den nøtten er mikroskopisk. Sagt det for lenge lenge siden, 320 blir for stor når man skal ha frekvens og yield. Løsningen er selvsagt 220. Trolig -100 eller en miks. 30stk.

Absolutt, men jeg tolker det slik de ser på rundt 20ish antall fly?

En miks av A220-100 og A220-300, hvor førstnevnte i en standard SAS konfigurasjon tar 125 passasjerer og siste 145 vil i utgangspunktet løse spørsmålet. Sistnevnte kan jo erstatte de 4 A319 maskinene 1:1.

Så kommer alltid spørsmålet om hvordan dette påvirker kostnadsnivået, kontra å "misbruke" A320neo og la passasjerer "stå igjen" med CRJ.

Så kommer jo pris og timing inn i bilde her. Kan Airbus levere A220 maskinen innen tidsrommet SAS trenger dem. Dessuten, hvem skal fly dem? Eneste andre realistiske alternativ er E195-E2, da E190-E2 er for liten gitt SAS her snakker om 120-150 seter. Så kommer det jo litt an på pris. Det virker også som de rette arbeidsvilkår trengs for å operere disse lønnsomt?

Uansett, så viser det også et annet poeng: enhetsflåter får ned setekostnaden, men for et typisk nettverksselskap med stor variasjon i rutene så egner det seg ikke alltid.
 
Last edited:
Re: SAS årsresultat 2019

Den nøtten er mikroskopisk. Sagt det for lenge lenge siden, 320 blir for stor når man skal ha frekvens og yield. Løsningen er selvsagt 220. Trolig -100 eller en miks. 30stk.

Tja...en B737-600 med kapasitet til 123 pax hadde jo vært perfekt;) Slike kan skaffes hurtig og til en rimelig pris.
 
Re: SAS årsresultat 2019

Tja...en B737-600 med kapasitet til 123 pax hadde jo vært perfekt;) Slike kan skaffes hurtig og til en rimelig pris.

Sånn bortsett fra at de fleste er hugget opp ;)

Men det tilside, de trenger samtidig et fly som er billigere og lettere enn -600
 
Re: SAS årsresultat 2019

600 har vel like høy trip-cost som en A320Neo, så ikke så mye å spare der.
 
Re: SAS årsresultat 2019

Absolutt, men jeg tolker det slik de ser på rundt 20ish antall fly?

Jeg så på dagens flåte, og hvis man skal erstatte mer eller mindre 1-1 fly.
49 NEO i bestilling erstatter 11 x 320CEO, 8 x 321CEO og 29 x 73G = 48 fly
30 x A220 kan erstatte 26 x 73G og 4 x 319 = 30 fly

Kontrakten med forsvaret vil vel også være et moment som gjør at en 125-seter har stor nytteverdi.
 
Re: SAS årsresultat 2019

Eneste andre realistiske alternativ er E195-E2, da E190-E2 er for liten gitt SAS her snakker om 120-150 seter. Så kommer det jo litt an på pris.

Hva med A319neo? Blir det for stort/dyrt? Tenkte det kunne være en fordel med samme type rating.
 
Re: SAS årsresultat 2019

For 4. kvartal (aug-okt) alene kunne SAS vise til en profitt før skal på 1,2 mrd SEK, ca 400 MSEK høyere enn samme tid i fjor.

Ellers så sier de at de har igjen en liten nøtt å knekke rent flåtemessig:


De erkjenner at endel ruter så blir A320neo for stort og CRJ-900 for lite. Se mer på side 9 i presentasjonen

For de med dårlig tid så finnes presentasjonen her:
https://www.sasgroup.net/en/wp-cont...19/12/interim-report-q4-2019-presentation.pdf

Mens de med litt bedre kan gyve løs på rapporten:
https://www.sasgroup.net/en/wp-cont...-unsatisfactory-full-year-earnings-191205.pdf

Det virker litt rart at man virkelig evaluerer å sette opp et nytt AOC for 30-40 fly i 120-150seters segment. Kan man ikke ha dette på ACMI flygning også eller gjøre dette in-house med A220-300 ?!?
 
Re: SAS årsresultat 2019

Kan man ikke ha dette på ACMI flygning også eller gjøre dette in-house med A220-300 ?!?



SAS har vel nå fylt opp kapasitetsgrensen med ACMI/Wetlease i dagens pilotavtale, så det setter en sperre for det per dags dato. Målet her blir vel det å forsøke sette opp et slags «regional in-house» som regnes som SAS men med billigere personale? Eventuelt er det et forhandlingsutspill for å få en egen og lavere lønnskala for de som skal fly dette

Et alternativ og «trussel» er jo å droppe hele segmentet og heller krympe aktiviteten
 
Re: SAS årsresultat 2019

SAS har vel nå fylt opp kapasitetsgrensen med ACMI/Wetlease i dagens pilotavtale, så det setter en sperre for det per dags dato. Målet her blir vel det å forsøke sette opp et slags «regional in-house» som regnes som SAS men med billigere personale? Eventuelt er det et forhandlingsutspill for å få en egen og lavere lønnskala for de som skal fly dette

Et alternativ og «trussel» er jo å droppe hele segmentet og heller krympe aktiviteten

Er vel ikke et reelt alternativ at droppe den størrelse flyvninger. Det har jo store konsekvenser for et netværksselskab, hvis ikke man kan tilbyde et mellemstørrelse-fly. Især i det tyndtbefolkede Skandinavien
 
Re: SAS årsresultat 2019

A220 er eneste alternativ. SAS og Airbus = Sant. PW motoren er utfordringen her. 3+2 Seating og komfort har jeg hørt er veldig bra. Nyutviklet fly med Sidestick og Fly By Wire mye lik A320 serien.
 
Re: SAS årsresultat 2019

Ok, takk for utdypende svar. Stor forskjell i ordremengde mellom ulike versjoner har ikke stoppet SAS fra å bestille tidligere.

Nei, men ikke sikkert de gjentar samme tabben som tidligere

Er vel ikke et reelt alternativ at droppe den størrelse flyvninger. Det har jo store konsekvenser for et netværksselskab, hvis ikke man kan tilbyde et mellemstørrelse-fly. Især i det tyndtbefolkede Skandinavien

Det er ikke det mest sannsynlige scenarioret, men absolutt reellt. Deler av dette segmentet, kan man tenke å fly med CRJ-900. Da har man 30-40 færre seter å tilby, men i teorien kan man da velge å la hver å selge de 30-40 billigste billettene/setene
Det skaper riktignok et tomrom under her igjen. Da må de beholde dagens CRJ-900 ruter hvor O/D trafikken er den viktigste. Ruter som er primært for feed kan man da droppe, og håpe et "vennligsinnet" selskap tar opp trafikken og man inngår codeshare eller en spesiell interlineavtale her. Grunnen til det er en antagelse om at wetleasekvoten til SAS da er makset ut
 
Re: SAS årsresultat 2019

Hva med A319neo? Blir det for stort/dyrt? Tenkte det kunne være en fordel med samme type rating.

For å utdype litt. 220-100 har listepris ca 20% under 319NEO
220-300 er ca 5,6tonn lettere enn 319NEO. Det utgjør ca 35 kg mindre struktur pr passasjer som man må dra rundt på. De to tingene alene gjør at 319NEO er et dårlig valg.
Vi har sett det mer og mer tydelig de siste 15 årene, shrink er døde, stretch lever.
 
Re: SAS årsresultat 2019

Opp siste uker på forventninger om "hyggelige" tall - som ikke helt innfridde.
Og med ryktene om nytt underselskap med dårligere vilkår for de ansatte : Spennende tider vi går mot.
 
Back
Top