SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian

Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...

Det er vel kjipt å miste "trent" personell, men samtidig med det jobbmarkedet som er nå - så står det en HAUG med håpefulle som ønsker seg jobb... De har en liten "ventepool" med søkere.
 
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...

Det er vel kjipt å miste "trent" personell, men samtidig med det jobbmarkedet som er nå - så står det en HAUG med håpefulle som ønsker seg jobb... De har en liten "ventepool" med søkere.

Tror der er mange mange piloter rundt om i verden som gerne vil flyve i Norge, spørgsmålet er vel om de får lov....
Hilsen Ole
 
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...

Dette må da få konsekvenser for Norwegian vil jeg tro, om inntil 130 piloter forsvinner tilbake til SAS ?
Eller er det slik at det står så mange kvalifiserte i kø at det fylles raskt opp igjen ?

http://www.abcnyheter.no/nyheter/111002/sas-ansetter-130-piloter

Det er mange piloter med 737-rating i Norge som ønsker jobb i Norwegian.
Flott at SAS kommer på banen igjen med ansettelser, så kanskje betingelsene i pilotbransjen etter hvert går mot bedre tider.

Mange av de som forlater Norwegian ble lovet venstresetet i løpet av et år. Det har ikke skjedd, og da er veien forståelig nok meget kort tilbake til SAS.
 
Tror der er mange mange piloter rundt om i verden som gerne vil flyve i Norge, spørgsmålet er vel om de får lov....
Hilsen Ole

Greit på verdensbasis, men jeg tenkte nå spesifikt på Norge ;) Selv med mye erfaring virker det vanskelig å få seg en jobb som ikke innebærer lønn gjennom 5 forskjellige land over hele verden.
 
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...

Nå er det vel ikke slik at SAS ansetter 130 piloter i morgen den dag..

Men hvor mange av pilotene som fikk fyken hos sas har havnet hos DY

Nrk.no skriver følgende:

– Piloter vi har sagt opp tidligere, har førsterett til nye jobber. Under nedbemanningen inngikk vi en kollektiv avtale om at de skal ha fortrinnsrett. Det ansettes ingen piloter som ikke har vært ansatt i SAS tidligere, opplyser pilotsjef Eivind Bjurstrøm til ABC Nyheter
Og er det slik at gresset er så mye grønnere hos SK kontra DY??
 
Last edited:
Mye tabloide overskrifter i pressen her. Det er vel snakk om at SAS skal ansette piloter, og da står de tidligere oppsagte juridisk først i den køen. Står ingen ting om at de faktisk kommer til å ta tilbake den gamle jobben sin. Skjer ikke det må vel SAS ut på det åpne markedet og skaffe folk.
 
Og er det slik at gresset er så mye grønnere hos SK kontra DY??
Selv om mange her liker å tro dette, er dette ikke tilfellet. I dag er nok arbeidssituasjonen ganske lik. Det dette derimot handler om er ikke 130 ex SK som jobber i DY. Jeg vil tro dette begrenser seg til max 10-15 stk. Og det er penger som er sentralt, mange av de som fikk sparken i SK hadde mange års ansiennitet, ergo havner disse på høyere lønnstrinn tilbake i SK enn de hadde etter 1 år i DY. Man kan bare håpe de har en god plan for neste gang de får sparken, da er jo DY døren lukket.

Jeg vil tro at betydelig flere ex SK er i Qatar og slike steder, og da virker det uansett fristende å komme hjem.
 
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...

Nå er det vel ikke slik at SAS ansetter 130 piloter i morgen den dag..

Men hvor mange av pilotene som fikk fyken hos sas har havnet hos DY

Nrk.no skriver følgende:



Og er det slik at gresset er så mye grønnere hos SK kontra DY??

Død lenke....
 
Merkelig uttalelse fra SAS : "Det er kun piloter som ble sparket under tidligere nedbemanninger, som nå får komme tilbake. Ingen som ikke tidligere har jobbet i SAS, får jobb".
Er det slik at samtlige som tidligere er oppsagt, og har funnet seg jobb andre steder, nå står klar til å begynne i SAS igjen bare man der knipser med fingeren?
Det kan jo være at de faktisk trives i sin nye jobb, og vil forsette der... ?
 
Merkelig uttalelse fra SAS : "Det er kun piloter som ble sparket under tidligere nedbemanninger, som nå får komme tilbake. Ingen som ikke tidligere har jobbet i SAS, får jobb".
Er det slik at samtlige som tidligere er oppsagt, og har funnet seg jobb andre steder, nå står klar til å begynne i SAS igjen bare man der knipser med fingeren?
Det kan jo være at de faktisk trives i sin nye jobb, og vil forsette der... ?

Jeg vil tro at uttalelsene her er noe forvridd, og at de skal ansette nye, men i første omgang tidligere ansatte (som faktisk har krav på å komme tilbake hvis de ønsker det). Trenger SAS flere enn det må de jo ansette andre, men det hender jo tabloide nettjournalister ikke får med seg alt, og det hender de som uttaler seg er litt klønete. Man skal ikke at alt som står på trykk 100% bokstavelig.
 
I utgangspunktet er det ingenting "nytt" i denne artikkelen heller. Med unntak kanskje av at et foreløpig tall på 130 reansettelser er konkretisert innen neste sommer. Dette tallet vil uansett måtte fortsette å øke med fremtidig pensjonsavgang og før eller siden vil det ikke være flere tidligere permitterte å ta av.

Selv om mange her liker å tro dette, er dette ikke tilfellet. I dag er nok arbeidssituasjonen ganske lik. Det dette derimot handler om er ikke 130 ex SK som jobber i DY. Jeg vil tro dette begrenser seg til max 10-15 stk. Og det er penger som er sentralt, mange av de som fikk sparken i SK hadde mange års ansiennitet, ergo havner disse på høyere lønnstrinn tilbake i SK enn de hadde etter 1 år i DY. Man kan bare håpe de har en god plan for neste gang de får sparken, da er jo DY døren lukket.

Jeg vil tro at betydelig flere ex SK er i Qatar og slike steder, og da virker det uansett fristende å komme hjem.

Dersom pengene er det eneste som gjelder så er det langt fra sikkert at Qatar og andre sandkasser tilbyr noe dårligere deal for de eventyrlystne. Likeledes kan man jo si at det å takke nei til en uunngåelig upgrade innen 1-2 år for å gå tilbake til noe du mener betyr sparken på nytt "neste gang" vitner om at prioriteringene hos enkelte ikke er rent økonomiske. Men hvis de økonomiske vilkårene er så mye bedre som styrmann hos B enn som kaptein hos A så skjønner jeg ikke at arbeidssituasjonen kan være ganske lik. Virker paradoksalt på meg.

Når det gjelder A vs B vs C vs D så vil vel oppfattelsen av enhver situasjon farges av hvilken arbeidsgiver man føler sterkest lojalitet til, samt hvilken livsstil man søker. Ulike pilotjobber innehar ganske forskjellige livsstiler, og er man heldig finner man en jobb. Punktum. Er man riktig heldig så finner man en jobb som passer med egne livsstilspreferanser. For akkurat som det er forskjeller som pax på charter/network/LCC/regional så vil det være forskjeller i cockpit, om enn langs andre linjer enn det man kanskje tror utenfra. Som Polaris antyder så gror ikke pilotjobber på trær. (!) Stort sett må man ta det man får, og man innfinner seg med det. Etter en stund er det for "dyrt" å bytte jobb og starte på nytt uansett. Noen sverger til en fast turnus, mens andre ser på verdien av mer fritid totalt sett. Mange har også innsett at det finnes gode alternativer til A og B, og noen er også heldige og får akkurat det de ønsker seg :)
 
Det er etter hva jeg har forstått et betydelig antall piloter som nå går tilbake til SAS, noe som er bra. Om de kommer inn i et annet selskap, med full rating etc på flytypen som de har opparbeidet seg i SAS, så er det vel ikke så lang bindingstid før de kan fly tilbake til en SAS cockpit ?
 
Merkelig uttalelse fra SAS : "Det er kun piloter som ble sparket under tidligere nedbemanninger, som nå får komme tilbake. Ingen som ikke tidligere har jobbet i SAS, får jobb".
Er det slik at samtlige som tidligere er oppsagt, og har funnet seg jobb andre steder, nå står klar til å begynne i SAS igjen bare man der knipser med fingeren?
Det kan jo være at de faktisk trives i sin nye jobb, og vil forsette der... ?

Trenger ikke være en merkelig uttalelse i det hele tatt. SAS søkte etter piloter i sommer og fikk en STOR mengde søknader både fra tidligere ansatte og fra nye håpefulle. De har faktisk god kontroll på hvor mange som har søkt seg tilbake og relativt god kontroll på hvor mange som antakeligvis vil takke ja om de igjen får tilbud. I tillegg er de første pilotene allerede tilbake og går i disse dager på kurs, og det er planlagt flere kurs utover høsten med tidligere ansatte.

Det er ca 15 stk som går fra DY til SAS av tidligere SAS-ansatte, men ryktene sier at det også er mange i DY som har søkt jobb i SAS som aldri tidligere har jobbet i SAS.
 
Det har blitt sagt i siden 2000-01 at de piloter i SAS / Sas Braathens har første-rett på ny pilot stilling i SAS da de har blitt tvunget ut i fra SAS i nedbemanningstider.
SAS har vært igjennom en rekke rettsaker der de er nødt til å forholde seg til regelverket gjennom dette. Så da har de 3 valg;
(korrektèr meg om jeg er helt på villspor)

1: ta tilbake oppsagte piloter om de ønsker å gå tilbake.
2: om ikke flere, og nødvendighet etter flere piloter; gå i søknadsdatabasene på
de som har levert via sascareers.com look-alike.
3: eksterne utlysninger
 
Stusser litt når jeg hører at det er så mange arbeidsledige flygere? Da er de arbeidsløse fordi de ikke vil ut av norden vil jeg nesten tro. Det er slik en fart på arbeidsmarkedet nå at jeg ikke sett lignende på mange år. Det er en mengde selskaper som sliter med å holde materiellet i lufta på grunn av mangel på kvalifiserte piloter. Foreløpig er det store forflyttninger mellom selskap for de som har typerating, men i større grad har selskapene begynt å rate folk fra scratch. Det er nok selskapene som har dårlig personal politikk som kommer til å merke mangelen først. (Regner ikke DY inn her)
 
Frågan är om det är så många DY piloter med SK bakgrund som vill tillbaka till SAS?
De fick ju sparken från SAS.
DY har expanderat fort de sista åren och många av DY piloterna med SAS bakgrund kan ju ha en ganska bra ancinitet hos DY nu.
 
Frågan är om det är så många DY piloter med SK bakgrund som vill tillbaka till SAS?
De fick ju sparken från SAS.
DY har expanderat fort de sista åren och många av DY piloterna med SAS bakgrund kan ju ha en ganska bra ancinitet hos DY nu.

Foreslår at du leser gjennom tråden. Dette er temmelig godt forklart tidligere ... :rolleyes:
 
SAS skal ha 40+ piloter til, skal man tro det som står på hjemmesiden til SAS. Er visst fremdeles snakk om gjennansettelse av tidligere oppsagte.
 
Last edited:
Back
Top