SAS and Singapore Airlines to strengthen partnership

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
SAS and Singapore Airlines to strengthen partnership

Scandinavian Airlines and Singapore Airlines have signed a Letter of Intent to further develop and enhance their partnership. This may cover additional codeshare flights, as well as network co-operation on potential new sectors between Scandinavia and Singapore.

SAS and SIA entered into a codeshare agreement in December 2010 under which SAS added its SK code to Singapore Airlines-operated flights between Copenhagen and Singapore, and selected flights between Singapore and Bangkok. On a reciprocal basis, the SQ prefix was added to SAS-operated flights from Copenhagen to Helsinki, Oslo and Stockholm.

In a joint statement, SAS Chief Commercial Officer, Robin Kamark, and SIA Senior Vice President Marketing, Tan Chik Quee, said:"We see opportunities for deeper co-operation which will strengthen our customer offering and provide more options for seamless travel between Northern Europe and South East Asia. We look forward to announcing these plans once they are finalised."

For more information, please contact:

Anders Lindström
PR Director, Scandinavian Airlines
Telephone: +46 70997 3394
E-mail: anders.lindstrom@sas.se (anders.lindstrom@sas.se)
 
Så kan man håpe på noe mer konkret en bare mer codeshare på allerede eksisterende flighter?
 
Lidt mere om dette fra tic-travel som refererer norske Finansavisen:

SAS på vej med Singapore-rute

Ifølge den norske Finansavisen har forhandlingerne mellem SAS og Singapore Airlines stået på i omtrent et år, og er nu så langt at man har bedt om konkurrencemyndighedernes godkendelse.
Den norske avis vil også vide, at de nuværende tre ugentlige afgange mellem København og Singapore skal øges til mellem fem og syv, som på sigt skal flyves af begge selskaber. I starten vil Singapore Airlines dog stå for hele rutedriften på grund af den aktuelle mangel på langrutefly hos SAS.

Singapore Airlines er efter min bedste overbevisning nød til at øge frekvensen på SIN-CPH til minimum 5x ugentlig for at konkurrere med Qatar, Emirates og Gulf Air til Sydøstasien - og et tæt samarbejde med SAS på ruten er nok heller ikke en dårlig ide i forhold til at møde konkurrencen...
 
Lidt mere om dette fra tic-travel som refererer norske Finansavisen:

SAS på vej med Singapore-rute



Singapore Airlines er efter min bedste overbevisning nød til at øge frekvensen på SIN-CPH til minimum 5x ugentlig for at konkurrere med Qatar, Emirates og Gulf Air til Sydøstasien - og et tæt samarbejde med SAS på ruten er nok heller ikke en dårlig ide i forhold til at møde konkurrencen...

"som på sigt skal flyves af begge selskaber"

Ser vi kanskje en gjenåpning av SK og CPH-SIN en gang i framtiden?
 
"som på sigt skal flyves af begge selskaber"

Ser vi kanskje en gjenåpning av SK og CPH-SIN en gang i framtiden?

I første omgang tror jeg det er vel så mye Singapore Airlines som er interessert i SAS enn SAS som er interessert i Singapore Airlines. Med oppstarten av en rekke nye interkontinentale direkteruter fra København, stiller Singapore Airlines ganske dårlig med sine tre ukentlige avganger. Om de i det minste tilbyr videreforbindelser over hele Skandinavia med SAS, står de i i hvert fall noe bedre stilt enn hva som var utgangspunktet. Dette, sammen med en frekvensøkning til København, tror jeg er mest sannsynlig på kort sikt.

Om SAS på et eller annet tidspunkt bestemmer seg for å utvide den interkontinentale flyflåten, vil Singapore være en sentral kandidat. Spørsmålet er hvordan et bedre samarbeid med Singapore Airlines vil påvirke samarbeidet med Thai. SAS har i større og større grad skjønt at de ikke kan gjøre "alt selv", og det er ikke få code-share-avtaler selskapet har inngått det siste året, så det skal bli spennende å se hva dette ender i ...
 
Två dagliga avgångar på CPH-SIN sjunger överkapacitet. Tvivlar starkt att vi kommer få uppleva det.
2xdaglig er vel ikke nevnt noe sted??
Begge selskap kan fly ruta likevel, men ikke nødvendigvis samme dag. Evt 2-5 ganger pr uke for hver av selskapene på sikt. SAS kan ikke delta nå, pga mangel på materiell.
http://travelnews.no/no/Fly1/SAS-partnerskap-med-Singapore/
..dagens tre ukentlige avganger København–Singapore skal økes til fem eller syv fra oktober i år. Senere blir Oslo og Stockholm vurdert. I utgangspunktet skal passasjerene flys 50/50 av SAS og Singapore Airlines, men på grunn av mangel på fly i SAS, tar Singapore hele operasjonen i starten.
 
Last edited:
2xdaglig er vel ikke nevnt noe sted??
Begge selskap kan fly ruta likevel, men ikke nødvendigvis samme dag. Evt 2-5 ganger pr uke for hver av selskapene på sikt. SAS kan ikke delta nå, pga mangel på materiell.

Litt off topic, men er det ikke andre ruter SAS heller burde prioritere fremfor SIN. F.eks CPH-DEL eller CPH-HKG eller CPH-SFO/LAX?
 
De prioriterer de rutene der de ser størst potensial for inntekter, og da teller nok en *A hub i begge ender ganske mye.
Trafikken mellom Norge og Singapore er betydelig, så det er synd at SQ utvider på CPH i stedet for å flytte mellomlandingen fra Moskva til Oslo på vei til Houston. Jeg vil tro at nordmenn heller drar til ZRH, FRA, MUC eller ZRH for å få et mye nyere hard product enn det som tilbys fra CPH.
 
Litt off topic, men er det ikke andre ruter SAS heller burde prioritere fremfor SIN. F.eks CPH-DEL eller CPH-HKG eller CPH-SFO/LAX?

Poängen är väl att man i detta fallet kan nyttja SQ:s kapacitet? - för SAS blir åtgången av egna flygplan mindre för att uttrycka sig banalt.
 
Trafikken mellom Norge og Singapore er betydelig, så det er synd at SQ utvider på CPH i stedet for å flytte mellomlandingen fra Moskva til Oslo på vei til Houston. Jeg vil tro at nordmenn heller drar til ZRH, FRA, MUC eller ZRH for å få et mye nyere hard product enn det som tilbys fra CPH.

Synd for hvem - jeg er ganske godt tilfreds med dette scenario og det ved jeg andre også er :) Som udgangspunkt vil udvidet samarbejdet mellem SK og SQ og øget frekvens på CPH-SIN bidrage med større fleksibilitet og tilgængelighed for hele det skandinaviske marked.

Du skal forresten ikke se bort fra at CPH fra November måske ikke længere har et ældre og dårligere hard product end de nævnte europæiske destinationer ;)
 
Du skal forresten ikke se bort fra at CPH fra November måske ikke længere har et ældre og dårligere hard product end de nævnte europæiske destinationer ;)

Du har sagt før at du ikke har noe med CPH å gjøre :lol:
Mener du at CPH får 77W? Noe annet kan ikke ligge i den uttalelsen ;)
Flighten ligger forøvrig fremdeles inne med samme config som nå.

At SQ øker på CPH er fint for Danmark og de som er i nærheten av CPH. Alternativet var kanskje å åpne på OSL eller ARN, og da ville det alternativet passet bedre for nordmenn eller svensker.
Vi har alle solbriller vi ser virkeligheten gjennom.
 
Last edited:
Du har sagt før at du ikke har noe med CPH å gjøre :lol:
Mener du at CPH får 77W? Noe annet kan ikke ligge i den uttalelsen ;)
Flighten ligger forøvrig fremdeles inne med samme config som nå.

Læg mærke til at jeg skrev måske ;) Ja selvfølgelig ligger den pt. inde med samme frekvens, type og config - intet er endnu loaded endnu og lad det nu også først lige blive en realitet at der kommer ændringer...
 
SQ har brist på 77W så jag har lite svårt att tro att de skulle använda dem på CPH men blir det så är jag den förste att tacka för det.
 
I firmaet hvor kona jobber foretas det mange forretningsreiser mellom OSL og SIN vært år, og det flys neste aldri via CPH, nettopp pga altfor få avganger. De bruker Thai via BKK mye, og er relativt fornøyde med det.
 
Back
Top