• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS A330 EWR-CPH "diverted to Bangor Int`l due to smoke in Cockpit" (20 juni)

HS-TLD

ScanFlyer Silver
SAS A330 EWR-CPH "diverted to Bangor Int`l due to smoke in Cockpit" (20 juni)

Dagbladet melder at en av SAS sine A330 på vei fra EWR til CPH i går 20 juni måtte nødlande på flyplassen i Bangor i delstaten Maine pga. røyk i kabinen.

The Bangor News rapporterer dog at det var røyk i selve cockpiten som var årsaken. De har også lagt ved noen bilder av maskinen i artikkelen.

BANGOR, Maine — A Scandinavian Airlines Airbus 330 was diverted to Bangor International Airport Wednesday night after its cockpit filled with smoke.

The airplane — which had 230 passengers and 12 crew members on board — landed safely, according to Tony Caruso, BIA’s interim director.

Caruso said that the passengers and crew were checked for smoke inhalation but that he had not heard of any injuries. He said it did not appear that anyone was taken to the hospital.

The flight, however, was cancelled and BIA officials were working to help find accommodations for the stranded travelers, Caruso said.

Caruso said that the aircraft, which landed at BIA shortly before 7:30 p.m., was enroute from Newark, N.J, to Copenhagen, Denmark.
 
Re: SAS A330 EWR-CPH "diverted to Bangor Int`l due to smoke in Cockpit" (20 juni)

På flight24.com står det at OY-KBC fløy EWR - CPH den 20. juni, men på bildene fra avisen i Maine, Bangor, ser man at det er en maskin med Star Alliance logo, kanskje SE-REF ? Dessuten er vel OY-KBC en A343?
 
Re: SAS A330 EWR-CPH "diverted to Bangor Int`l due to smoke in Cockpit" (20 juni)

Det er SE-REF som står i BGR.
 
Re: SAS A330 EWR-CPH "diverted to Bangor Int`l due to smoke in Cockpit" (20 juni)

Og så begynder de danske medier at køre helt i selvsving her i agurketiden:

Røg i kabinen: SAS-flyver er et problembarn
De seneste år har der været flere episoder med røg i kabinen på den type fly, der i nat måtte nødlande i USA - SAS har også tidligere haft røg i kabinen i samme flytype

http://ekstrabladet.dk/112/article1779519.ece

16-årig i chok efter nødlanding: Børn græd og skreg

http://www.bt.dk/udland/16-aarig-i-chok-efter-noedlanding-boern-graed-og-skreg

En af de første artikler Ekstra Bladet skrev var dog overraskende objektiv - uden den normale katastrofe-vinkel:

- Først hørte vi et brag. Derefter begyndte der stille og roligt at sive røg ud. Det var ikke voldsomt, men nok til at man kunne se og lugte det.

Ifølge den unge sønderjyde, så har SAS optrådt meget professionelt under hele forløbet. Men de fem danskere glæder sig meget til at få et knus af deres forældre, når de får mulighed for det.

http://ekstrabladet.dk/112/article1779485.ece


Naturligvis er røg i kabinen altid en alvorlig sag, men det har åbenbart ikke været mere urgent end at man nåede at køre trapper til flyet inden folk kunne stige af...
 
Re: SAS A330 EWR-CPH "diverted to Bangor Int`l due to smoke in Cockpit" (20 juni)

Diversion tja, det var en nødlanding grunnet røyk i cockpit og kabinen.
Årsaken er sannsynligvis en tett A/C duct, med påfølgende overoppheting av en pumpe.
Dette er naturligvis ikke noe man tar lett på, men fant ut kjapt etter at man begynte nedstigning at det ikke var så alvorlig som man først trodde.
 
Last edited:
Re: SAS A330 EWR-CPH "diverted to Bangor Int`l due to smoke in Cockpit" (20 juni)

Swissair-ulykken lærte oss at røykutvikling ombord = finn første og beste flyplass fortest mulig. Bra at det ikke var mer alvorlig, og alltid kjekt når personalet får ros for håndteringen.
 
Re: SAS A330 EWR-CPH "diverted to Bangor Int`l due to smoke in Cockpit" (20 juni)

SKal vist nok gå fra BGR omkring midnat med landing i CPH fredag morgen
Hilsen Ole
 
Back
Top