SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Extra230

ScanFlyer Blue
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Som sikkert mange har merket seg har det en periode vært en "fast track" security på OSL. På skiltet står det at denne er reservert for SAS EBG og C-billetter. Jeg har hele tiden regnet med at dette også gjelder *A Gold, og har ikke hatt noe problem med å bruke mitt UA 1P kort. Sist gang ble jeg imidlertid nektet. Damen ved kontrollen sa at de hadde fått streng og innskjerpet beskjed om ikke å slippe gjennom annet enn EBG og SAS C (var det Air Baltic C også?).

På alle andre flyplasser jeg har vært (ganske mange, men oppdaget at SAS har samme opplegg på ARN) er fast track åpen for alle med *A Gold status. Alle tilbud, som egen innsjekk, lounge-tilgang, o.s.v. gir alle *A Gold samme rettigheter. Det er vel OSL som administrerer fast track på Gardermoen, men SAS bør være såpass lojal i forhold til sine alliansepartnere at de sørger for at alle får samme rettigheter. Om OSL ikke vil ha andre enn SAS, burde heller hele ordningen stoppes. Dette virker proteksjonistisk, og er nok en faktor som får meg til å like SAS mindre og mindre......
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Denne har vært oppe i flere varianter tidligere, både her og andre steder. Tror også (tidvis?) at man har blitt nektet adgang med en SK-codehare-billett på LH-flighter og annet tull.
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Mener ha lest (var det på Flyertalk) at hverken fast track på OSL, CPH og ARN er for *G, men derimot så har LH på ihvertfall ARN valgt å betale flyplassen slik at deres gullkunder også kan bruke det.

OSL vil vel sikkert ha andre enn SAS også til å bruke fast track, men det er til nå bare vært de som har vært villige til å betale for det
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Meget bra overskrift!

Hadde det vært opp til meg burde SAS EBG blitt nektet å bruke fast track hos Lufthansa og her i USA slik som de holder på her. Patetisk.
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Hvordan prissetter OSL denne tjenesten ? Under forutsetning av at SAS' sine aapningstider paa Fast track opprettholdes, er vel kostnadene rimelig faste, saa hvis LH oensker aa betale burde SAS faa tilsvarende rabatt ?
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Hvis SAS må betale for tjenesten burde de ha budsjettert med å ta med seg resten av alliansen de er medlem i - ellers burde de heller la være hele greia.
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Hvordan prissetter OSL denne tjenesten ? Under forutsetning av at SAS' sine aapningstider paa Fast track opprettholdes, er vel kostnadene rimelig faste, saa hvis LH oensker aa betale burde SAS faa tilsvarende rabatt ?

SAS betaler ingenting for at deres gullmedlemmer skal bruke fast track hos Lufthansa, UA, US og mange andre Starmedlemmer, dette står for de lokale medlemmene sin regning..

Atter ett bevis på at SAS er totalt vanstyrt..
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

SAS betaler ingenting for at deres gullmedlemmer skal bruke fast track hos Lufthansa, UA, US og mange andre Starmedlemmer, dette står for de lokale medlemmene sin regning..

Atter ett bevis på at SAS er totalt vanstyrt..

+1

Jeg flyr ikke SAS mer så lenge jeg ikke må pga. grunner som dette. Bruker de stort sett som feeder til OSL og velger så et kundebevisst selskap i Star Alliance videre ut i verden.

Om du ringer de angående en feeder på en billett utstedt av et annet selskap i Star Alliance er de også meget arrogante og ufordragelige, ja nesten på grensen til heslige.
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Her er svaret fra SAS:

Kjære Thore Thoresen



Takk for din henvendelse.



SAS startet i fjor som eneste flyselskap i Norge med å tilby Fast Track til sine passasjerer som skal til utlandet med SAS, Widerøe og Blue 1 og har en Business- eller Economy Extra-billett samt EuroBonus Gullmedlemmer uansett billettype.



Foreløpig tilbys ikke dette produktet til andre selskaper enn ovennevnte da disse foreløpig ikke ønsker tilby sine kunder denne fordelen i Oslo/Skandinavia. ” Fast Track ” er ikke et Star Alliance produkt, og hvert selskap som ønsker å tilby denne tjenesten til sine kunder må selv må kontakte Oslo Lufthavn som er leverandør av Fast Track i Oslo.



SAS prioriterer denne tjenesten svært høyt og har derfor inngått avtaler om dette på en lang rekke av flyplasser. Dette kan du lese mer om på våre nettsider:



http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Fast-Track/



Vi benytter anledningen til å ønske deg en fortsatt flott dag.

Nok et eksempel på hvordan SAS setter seg på sin høye hest og forteller kundene "Vi har rett - du tar feil." De kan si hva de vil, men SAS står her frem som arrogante og proteksjonistiske. Svaret de kommer med fremstår som rent viss-vass. Når SAS kjøper denne tjenesten av OSL må de da kunne inkludere sine alliansepartnere. Hva blir neste? Insjekk og lounge-adgang kun for EBG og SAS C?
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Hva blir neste? Insjekk og lounge-adgang kun for EBG og SAS C?

Det neste blir at SAS finner ut at kundene ikke verdsetter Eurobonus slik at det ikke er verdt kostnaden det påfører selskapet og at SAS stiller seg undrende til at kundene ikke lenger ser verdien i dette programmet selv om de får 300 bonuspoeng på reise fra OSL til LHR.....
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Det neste blir at SAS finner ut at kundene ikke verdsetter Eurobonus slik at det ikke er verdt kostnaden det påfører selskapet og at SAS stiller seg undrende til at kundene ikke lenger ser verdien i dette programmet selv om de får 300 bonuspoeng på reise fra OSL til LHR.....

:p men trolig sant.... :skuff
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

OSL tar seg svært godt betalt for denne tjenesten sammenlignet med andre flyplasser hvor det flyplassen selv som drifter og ikke flyselskapet. Det er grunnen til at de andre selskapene på OSL har sagt nei og det skuffet SAS at deres partnere ikke ville være med. Da ser jeg overhode ikke noen grunn til at SAS skal være snille overfor de. Det taes betalt per passering.
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

OSL tar seg svært godt betalt for denne tjenesten sammenlignet med andre flyplasser hvor det flyplassen selv som drifter og ikke flyselskapet. Det er grunnen til at de andre selskapene på OSL har sagt nei og det skuffet SAS at deres partnere ikke ville være med. Da ser jeg overhode ikke noen grunn til at SAS skal være snille overfor de. Det taes betalt per passering.

Det kan så være, men det setter ikke SAS i noe bedre lys hos resten av kundene i alliansen av den grunn. Man får like fullt et inntrykk av at SAS vil gi sine egne kunder særfordeler og ikke være lojal mot sine partnere. Når man som *A Gold sjekker inn i egen skranke og har tilgang til lounge er denne ordningen et svært synlig brudd i prosessen. Jeg går ut fra de langt fleste som benytter fast track på OSL er EBG uansett. Om SAS virkelig ikke har råd til det ekstra det koster å ta med resten av alliansen burde de heller droppe hele ordningen.
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Man får like fullt et inntrykk av at SAS vil gi sine egne kunder særfordeler og ikke være lojal mot sine partnere.

Så du tror de fleste andre selskapene betaler for fasttrack security for alliansepartnerne på sine flyplasser (med mindre de driver tjenesten selv?) Det kan være lurt å sjekke ut hvordan fasttrack er på andre flyplasser og.
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Superhai og Someone, dere har utvilsomt rett. Opplevelsen som non SAS *A Gold kunde er imidlertid forskjellsbehandling og bryderi. Jeg har vært på nokså mange flyplasser rundt i verden, og har så vidt jeg kan huske aldri hatt problemer med å benytte fast track eller tilsvarende der hvor dette finnes, annet en på OSL og ARN. Jeg vet ikke hvordan kostnadene distribueres for denne tjenesten andre steder, men det bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. De aller fleste goder går på tvers av alliansen, og denne praksisen på OSL oppleves som lite positiv fra SAS sin side.
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

For SAS kunder oppleves den som meget positiv...
 
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

For SAS kunder oppleves den som meget positiv...

Her var vel poenget at SAS forskjellsbehandler mellom sine egne og alliansens gullmedlemmer. At det er positivt for SAS *Gull og de som reiser på billetter som gir tilgang er nok ikke noen overraskelse.
 
Last edited:
Re: SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Å slippe til andre *G medlemmer på SAS sine egne flighter hadde nok ikke akkurat skapt så mye kø i Fast Track at det hadde blitt opplevd som negativt for SAS kunder.
 
Back
Top