SAS 738 med problemer?

Airbus 330

ScanFlyer Dusty
Medlem
Ca kl 11.10 kom en 738W rett over hustaket mitt her ved Lillestrøm/Fjerdingby retning Fetsund/Øyeren. Kom meget lavt og tok noen runder over Fetsund MED hjulene ute før den fortsatte mot OSL.
Merklig flyvning, aldri sett noe lignende. Dumpet den fuel før landing?
Noen som vet? Den landet ca kl 11.15 vil jeg anta....

Rart den fløy med hjulene ute hele tiden, det er jo ikke normalt.
Kan det ha vært noe feil med hjulene etter avgang?

Kan jo ha vært en test/teknisk flight etter vedlikehold hvor de fløy noen runder mens de testet ut forskjellige systemer.

Og hva er "meget lavt"? Antakeligvis høyt nok siden de faktisk lå i den høyden de gjorde :)

Nå er jeg ikke Pilot, så vanskelig å anslå høyde.
Men jeg vil tippe på ca 4000 fot....
Litt lavere en normalt ved landing på 01R synes jeg.

Nå er jeg ikke Pilot, så vanskelig å anslå høyde.
Men jeg vil tippe på ca 4000 fot....
Litt lavere en normalt ved landing på 01R synes jeg.

Skjer nå med tider at de går over Lillestrøm området i 2500' avhengi av hvordan de er klarert ned av Røyken.

Kan rett og slett ha fått en klarering som har medført at de måtte gjøre en 360 graders sving eller to for å komme ned i energi før resten av innflygingen.

Flyet måtte brenne litt ekstra fuel, da det var overweight før landing. Ikke unormalt.

Ok, men er det da normalt å fly med hjulene ute?
Hvis de skal ha høyere fuel-burn, få ned fart m.m. så vil alt som skaper motstand hjelpe til å få gjort det raskere. Har selv sittet på fly hvor de har kastet ut "alt av drivankere" for å få ned hastighet og høyde.

Sliter ikke det unødig på hjul og hjulstell?

Nei. Det er fartsbegrensning for å fly med hjulene ute, og på og/eller under den hastigheten er det ikke unødig slitasje da det regnes som normalt operasjonsområde for nettopp å fly med hjulene ute.

Understellet er den mest effektive "speed braken" på Boeing 737, når man er under makshastigheten for å slippe det ut.

Back