SAS 2016 resultat

Someone

Moderator
Medlem
Da kom SAS tallene, og på tross av svakere mot slutten av året, ble overskuddet omtrent som i fjor, litt avhengig av hvilket overskudd man ser på

http://mb.cision.com/Main/290/2147446/602958.pdf
NOVEMBER 2015–OCTOBER 2016

Income before tax: MSEK 1,431 (1,417)
Income before tax and nonrecurring items: MSEK 939 (1,174)
Revenue: MSEK 39,459 (39,650)
Unit revenue (PASK) declined 8.0%[1]
Unit cost (CASK) decreased 4.1%[2]
Net income for the period: MSEK 1,321 (956)
Earnings per common share: SEK 2.94 (1.84)
The Board of Directors proposes that no dividends be paid to holders of SAS AB’s common shares
The Board proposes a dividend of SEK 50 on each preference share

i siste kvartal er CASK ned 8,3%, hvilket faktisk nesten klarer veie opp for fallet i yield

Last edited:
Og SAS melder at de ser på mulighetene for å åpne base i utlandet.

Jeg må bare si jeg er imponert over hvor mange ganger SAS har kommet med kritikk av NAS sin business modell for så å gjøre akkuratt det samme selv ;)

http://www.dn.no/nyheter/2016/12/13/0802/Luftfart/sas-ma-kutte-mye-mer

Er noe med at når man har kjempet en kamp i mange år uten å få gjennomslag hos myndigheter, så må man til slutt bare følge etter.
Men det er bare tragisk at den modellen tvinger seg frem i Europa. Så da er det bare å vente på neste bransje som også starter utflagging.

Resultatet er forøvrig ikke overraskende, ei heller det andre som nevnes om man følger litt med ;-)

Hva ligger CASK på SK vs DY?

Dagens næringsliv skriver: "SAS hadde en valutajustert enhetskostnad (CASK), eksklusiv drivstoff, på 0,57 svenske kroner per tilgjengelige setekilometer i det avvikende regnskapsåret 2016, ned 4,1 prosent fra tilsvarende periode ifjor. Til sammenligning har flyselskapet Norwegian en målsetning om en CASK på 0,38 kroner i kalenderåret 2016, mens Ryanair ligger betydelig lavere."

Jeg må bare si jeg er imponert over hvor mange ganger SAS har kommet med kritikk av NAS sin business modell for så å gjøre akkuratt det samme selv ;)

Ganske imponerende (eller ikke...) at du ikke evner å se sammenhengen.

Back