Samtlige Hercules satt på bakken

Re: Samtlige Hercules satt på bakken

Originally posted by Tommy777
Kunne ikke sagt det bedre selv...

Norge har alltid hatt store internasjonale ambisjoner. Derfor bør man satse på større flytyper enn C27J, kanskje 8 stk er mer fornuftig og fremtidsrettet slik at man slipper å leie inn dyre flytyper til Nato operasjoner og evt. katastrofer

Det ene trenger forsåvidt ikke å slå ihjel det andre. Dersom det er slik som det blir antydet, at C-130'ene sjelden er lastet opp kan det være fornuftig med en blanding. 8 maskiner kunne selvsagt bety 4 C27J og 4 A400M eksempelvis.

Nå har jeg forstått det slik at A400M ligger størrelsesmessig litt over C-130, og det kan jo være fornuftig med tanke på at forsvaret leier inn større kapasitet relativt ofte.

Norge har undertegnet en MOU (intensjonsavtale) om anskaffelse av 3-4 C-17 Globemaster sammen med 15 andre land +USA.
Flyene skal inngå i en transportpool hvor kostnadene fordeles etter bruken.
Ref: www.dep.no/fd/norsk/aktuelt/nyheter/010051-210240/dok-bn.html - 21k - .

Dette løser uansett ikke det nasjonale taktiske transportbehovet.

En stk. Hummer så er det pakkfullt i C27en

Jepp. C-27 er ikke svaret på de behovene Norge har (slik de blir kommunisert av LF og våre politikere). Den er mye sprekere enn gamle G.222, rangen er mye bedre og avionikken er spanking new, men flyet er og blir for lite.

Slik som det ser ut med stadige bevilgninger, skal jo Norge gå for F-35. Jeg vil ikke starte en debatt om dette, men produsenten for både denne og C-130J er jo Lockheed Martin. Vi kunne vel presset på for å få en grei deal på ny Herc-flåte?

Originally posted by Falcon

En stk. Hummer så er det pakkfullt i C27en

Jepp. C-27 er ikke svaret på de behovene Norge har (slik de blir kommunisert av LF og våre politikere). Den er mye sprekere enn gamle G.222, rangen er mye bedre og avionikken er spanking new, men flyet er og blir for lite.

Er helt uenig. Norge har klart seg med en svært sliten C-130 flåte i flere år uten at det har hindret oss i å delta i internationale operasjoner. Halve flåten har til en hvær tid stått på bakken. Og av de som flyr har kapasiteten skjeldent vært fuldt utnyttet. For samme pris som nye C-130 kan man få to-tre ekstra fly dersom man velger C27J. Totalt sett vil dermed kapasiteten øke i forhold til dagens situasjon. Den eneste negative siden er at vi mister muligheten til å transportere store stk.laster som trenger hele kapasiteten til en C-130 (noe vi svært skjelden gjør) men da må vi kunne leie inn kapasitet.

Personlig ville jeg synes det var supert om Norge gikk for A300M, rett og slett fordi det er et utrolig stilig fly og gjerne skulle sett det i RNAF, men særlig økonomisk/fornuftig er det ikke.

BGO:
Og av de som flyr har kapasiteten skjeldent vært fuldt utnyttet.
Skulle gjerne ha sett at du viste til noen referanser der. -Eller er det bare ett inntrykk du har?

Stor taktisk transportkapasitet innad i Norge vil nok være essensielt for at vi skal kunne gjennomføre øvelser av større art når tid vi vil. Hvis ikke må vi akseptere å være prisgitt de andre alliertes transportbehov for når vi selv vil være i stand til å frakte større last rundt om i det ganske land.

Eller vi stenger helle transportflykapasiteten, satser kun på alliert C17 og sivil An-124 og sender resten på trailer og tog innad i Norge...

:)

Synes det er pinlig at vi ikke har egne transportfly idrift. De flyene vi har idag er fra slutten av 60 tallet og mener Norge har råd til å annskaffe noen moderne fly. Mange av transportene og turene har hatt stor betydning for de som har fått en rask og effektiv hjelp, og ikke minst Norge har bidrat og hjulpet med eget fly og mannskap med "flagget" synlig. Ikke chartret en maskin. Blir virkelig spennende å følge med på hva som skjer fremover. Maskinene er utslitt vi må ha nye fly.

Folk her påstår å vite at kapasiteten ikke blir brukt.........

Det lukter pisspreik lang vei. Man har hatt for lite kapasitet, og grunnen til at det ikke kommer i VG, er at militære avdelinger ikke går til media hvis det tar dagesvis å få gods/folk sendt dit de vil. Intil for 2 år siden, var det nok cargo/pax til å fly 1 eller 2 rutine ruter med gods i Norge hver uke. Det har de siste årene gått langs landevei, i stedet for med fly.

Av det kan man utlede at Norge ikke trenger transportfly om man skal følge den logikken der. Og btw, i morgen drar 132 Luftving tilbake til Bodø fra Bardufoss etter sluttført Night Owl 2. De drar med Wideroe. Guess why..........

Jeg har uttalt meg om at kapasiteten skjeldent er utnyttet.

”Seilfly” ville gjerne ha referanser, men det kan jeg desverre ikke komme opp med. Jeg skriver kun av egne erfaringer fra tiden min i luftforsavret/Ørland da nettopp bakkeoperasjonene rundt Herculesene var mitt arbeidsomrade.
Det er ikke så mange år siden og allerede da var Herculesene klare for utskiftning. Siden den gang så har så vidt jeg vet ikke alle maskinene vært flyvedyktig samtidig.

”M609” mener jeg kommer med pisspreik.....og sier det er nok cargo/pax til 1 eller 2 turer i Norge hver uke. Det stemmer sikkert, men man trenger ikke 6stk C-130 for den operasjonen. Er ganske sikker på at en daglig rundtur med en C27J hadde gjort nytten.

Det er ikke noe nederlag å sende gods med bakketransport eller sende militært personell med rutefly. Og å leie inn kapasitet ved behov kan det være økonomi i framfor å ha eget matriell til alle evetualiteter.

Klart forsvarets personell kan sendes med sivile innleide fly/rutefly, og materiell kan sendes landeveien med NOR-CARGO. Og slik har det i stor grad vært i forsvaret de siste årene. Men nå er det slik at et militært forsvar ikke kan basere seg på dette når det kommer til stykket. Forsvaret skal være forberedt på å støtte samfunnet ikke bare i krig, men også i krise og katastrofer situasjoner(blandt annet). Dessuten vet alle at våre operasjoner nå foregår over store deler av verden.

Se foreksempel på våre danske kolleger. De har skiftet sine C-130H med nye C-130J. Hvordan er logistikkproblematikken i Danmark kontra Norge? Og hvilken signaleffekt gir vi våre allierte (og våre "fiender") når vi ikke engang er i stand til å flytte det vi har av personell og materiell uten å måtte be om hjelp?
Behovet for ny transportkapasitet i Norge er etterhvert blitt prekær, behovet er der til de grader. Derfor er jeg glad for at ting nå skjer på dette området.;)

Ja, det er på tide. Heldigvis ser det ut til å skje "noe" konkret nå, istedetfor at man måtte vente på et vingebrudd i luften for å vekke bevilgende myndigheter.

Ja, om ikke vi er enig om flytype så er vi i hværtfall enig om at det er behov for nye fly...:smile2

Så to av flyene fløy idag!

Attachments

• Osl januar 551.jpg
    Osl januar 551.jpg
    46.1 KB · Views: 12
  • Osl januar 555.jpg
    Osl januar 555.jpg
    32.4 KB · Views: 12

Og med dette kan vi vel antakelig skyte en hvit pil etter å få nye transportfly på dagsorden de neste 2-3 årene inntil vingene på et av dem brekker eller noe i den stilen. :rolleyes: :angry:

Back