Samletråd - SAS longhaulforsinkelser

Fly med oss

ScanFlyer Gold
Samletråd - SAS longhaulforsinkelser

Så ble det foreløpig kun en kort tur mot BKK i kveld. Drivstofflekkasje rett etter takeoff, var ganske merkbart. Returnerte til CPH og ble møtt av utrykningskjøretøy ved landing. Er tilbake ved gate nå, sitter fortsatt i flyet og avventer nærmere beskjed. Så får vi se hvor mye ferien avkortes. Tar det med ro, ordner seg sikkert :)

Re: Drivstofflekkasje SK973 26.12.2013

A340-300 ja. Damen heter Astrid. Rart hvis det er indikasjonsfeil, kjentes ut som det var bråstopp i motorene på høyre side i noen sekunder, men det kan kanskje ha skyldtes noe annet? Jeg er ingen tekniker, vil bare på tur :) Mye styr her nå med teknikere og mannskap som løper frem og tilbake.

Last edited:

Flyet skal nå tankes og vi gjør trolig et nytt forsøk på å dra mot BKK. Krysser fingerne!

Fikk bekreftet indikasjonsfeil akkurat nå. Nå venter vi på at vi skal få ny flight plan til BKK.

Så gjør vi visst et nytt forsøk på å fly til BKK. Fly med oss signing out.

Trenger 343 å dumpe drivstoff, eller kan den lande med fulle tanker uten faretruende merbelastning?

Godt å være i Bangkok. Flyet landet 189 minutter etter rutetid, så da blir det vel noe erstatning, men det finner jeg ut av i en annen tråd.

Vi fløy ganske lenge i går etter at vi fikk beskjed om at vi måtte ned igjen. Landingen var også merkbart annerledes, jeg synes hastigheten virket høy, og det tok selvfølgelig lenger tid å få ned hastigheten etter at hjulene traff runway med tanke på at drivstofftankene gjorde at vi veide mer enn vanlig.

Alt i alt en interessant opplevelse, også er jeg glad det gikk så bra som det gjorde. Kudos til mannskap/besetning som informerte godt hele tiden og som satte i gang servering lynraskt etter takeoff. Var mange sultne og tørste sjeler om bord.

Trenger 343 å dumpe drivstoff, eller kan den lande med fulle tanker uten faretruende merbelastning?

Den kan teknisk sett lande trygt, uansett hvor tung den er, i en nødsituasjon.

Max sertifisert landingvekt er ca180 tonn (er ikke sikker på SAS specific) og er den tyngre enn dette ved landing, må det gjøres en sjekk. Den ble trolig gjort parallelt med feilsøking/-retting av det faktiske problemet, da det høres ut som den ikke var airborne lenge nok til å kvitte seg med nevneverdig med fuel.

Kudos til mannskap/besetning som informerte godt hele tiden og som satte i gang servering lynraskt etter takeoff. Var mange sultne og tørste sjeler om bord.

Skall hälsa mina vänner i blåställ det. En hel del kända namn på den listan :)

Max landingsvekt på A340-300 er 192T. Men man kan lande med tilnærmet max takeoff vekt som er 275T. Tipper avgansvekten på denne turen var på rundt 250t.
Hvis man så lander med en v/s på under 360' pr min, trenger en ikke store sjekken på bakken.

Et annet alternativ er å dumpe fuel. Den dumper 1000 kg pr min. Så for å komme ned på max landingsvekt må man altså dumpe ca 60T som tar en time, men det er jo mye penger ut i luften bokstavelig talt.

Jeg bor ikke så langt fra flyplassen her i København og kunne høre A340'eren reverse. Jeg hører ellers ikke så meget til lufthavnen, så jeg blev nysgerrig og kiggede på flightradar24. Her er et snap shot:
picture.php

Flot at kunne læse en forklaring herinde på flyprat!

Last edited:

Är det samma problem som fortsätter att drabba OY-KBM? Idag var hon tursatt på SK935 till San Francisco, men fick återvända till Köpenhamn efter en timme i luften. Ersattes snabbt med OY-KBC, som kom iväg 15.15, närmare tre timmar efter ordinarie avgångstid. Beräknad ankomst SFO 16.33 lokal tid, mot normal ankomsttid 14.45.
Bränsleläckage igen?

Är det samma problem som fortsätter att drabba OY-KBM? Idag var hon tursatt på SK935 till San Francisco, men fick återvända till Köpenhamn efter en timme i luften. Ersattes snabbt med OY-KBC, som kom iväg 15.15, närmare tre timmar efter ordinarie avgångstid. Beräknad ankomst SFO 16.33 lokal tid, mot normal ankomsttid 14.45.
Bränsleläckage igen?

...NEI....

Back