Samferdselsdepartementet foreslår vektrabatt i avgiftene

Someone

Moderator
Medlem
Samferdselsdepartementet foreslår vektrabatt i avgiftene

Samferdselsdepartementet har sendt et forslag til vektrabatt i flyavgiftene ut på høring. Kort sagt er forslaget at man skal trekke fra 6 tonn i beregningsgrunnlaget for flyavgiftene. For f.eks Widerøe sine små dasher betyr det en reduksjon på nesten 40%

https://www.dn.no/luftfart/jon-geor...arer-mye-pa-ny-og-lavere-flyavgift/2-1-512759

Jeg vil foreslå å innføre fritak fra plikten til å betale for inntil seks tonn av den vektbaserte startavgiften. Dette vil styrke konkurransekraften til de lettere flyene som opererer dagens distriktsruter, sier Dale i en pressemelding.

Re: Samferdselsdepartementet foreslår vektrabatt i avgiftene

Kan vi se et mulighetsbilde for økt bruk av mindre jetfly for SAS? CRJ seriene (til og med de eldre) vil jo kunne dra nytte her, til tross for fuel/overhead.

Så headingen her, og lurte på om jeg skulle slenge meg på slanker'n ;-)

Så headingen her, og lurte på om jeg skulle slenge meg på slanker'n ;-)

Det trodde jeg også, men med en grense på seks tonn skal jeg klare meg ennå ei stund framover.

Lenge leve forutsigbarhet...

Blir vel regional selskaper over hele linja da. En Dash hvert kvarter OSL-SVG/BGO/TRD-OSL

Blir vel regional selskaper over hele linja da. En Dash hvert kvarter OSL-SVG/BGO/TRD-OSL

De har fortsatt en kraftig ulempe når det kommer til setekosten, selv om avgiftene blir litt mindre.

Dette hjelper på de tynne rutene med små fly, men ikke der man kan fly større maskiner. Selv om avgiften hadde vært null så slår en 189 seters 737-800 en liten Dash

Dette er samme beregningsmåte som ble tidligere, uten at Dash eide luftrommet av den grunn.

Slik jeg leser det, så betyr dette intill 6 tonn i rabatt for samtlige flytyper, også medium (737/320, m.fl) og heavy (777/330/747, m.fl)...? Det vil selvsagt ha mest å si for mindre flytyper, da den prosentmeessige rabatten blir større, men gir ingen stor gevinst for å fly mindre fly oftere...

Nedsiden med forslaget er at underveisavgiftene kan bli satt opp. Det vil bety lavere inntekter for Avinor fordi man får færre fly i transitt gjennom norsk luftrom. I praksis gir man bort kunder til nabolandene våre, selv om en reduksjon i avgiftene for innenlands flytrafikk er positivt.

Nedsiden med forslaget er at underveisavgiftene kan bli satt opp. Det vil bety lavere inntekter for Avinor fordi man får færre fly i transitt gjennom norsk luftrom. I praksis gir man bort kunder til nabolandene våre, selv om en reduksjon i avgiftene for innenlands flytrafikk er positivt.

Men hvor mye trafikk vil routes annerledes? Vær er vel fortsatt en viktigere faktor, samt at landene rundt vel har/hadde høyere avgifter de og?

Ikke umulig nedgangen blir såpass liten at det veies opp med høyere priser?

Back