Re: Salzburg anyone?
Var i Salzburg for noen uker siden faktisk. Vel og merke bare på dagstur fra München så fikk ikke sett så veldig mye.
Så stort sett bare selve borgen (Festung Hohensalzburg) og litt av gamlebyen. Borgen må man betale for å komme inn på. Det er et museum som er ok, men ikke noe mer. "Hovedatraksjonen" er vel heller utsikten over byen. Kan også så vidt se litt av rullebanen til flyplassen samt et fly på vei opp eller ned en gang i blant.
Gamlebyen er fin og ganske sjarmerende. Et velegnet sted å finne en cafe eller et konditori for å innta kaffe å kake for søtsaker kan de i denne byen!. Det er (selvsagt) en del andre turister her. Jeg så blant annet noe så absurd som en japansk turguide med lederhosen og paraply...
Ellers, som du nevnte, så er ikke München så langt unna og en tur dit kan absolutt anbefales. München er en herlig by med massevis av spennende restauranter med bra mat fra alle verdensdeler. Jeg spiste blant annet Afgansk på
Nigin og lokal bayersk mat på
Wirtshaus In Der Au, for å nevne noen. Er været bra kan du også nippe til en paraplydrink eller en kald øl på Kulturstrand på Corneliusbrücke. Her har de dumpet masse sand for å kunne ha en ordentlig strandbar midt i München!! Say no more...
Skal du til München så er det greit å vite at Bayern ticket også gjelder fra Salzburg. Med kan du komme deg meget billig rundt hvor som helst i Bayern med buss og lokaltog i et døgn. Mer info:
http://www.toytowngermany.com/wiki/Bayern_ticket Lokaltog til München tar ca. 2 timer og 30 min. Det finnes også noen tog som går litt fortere.
Dette ble visst mer en anbefaling om å dra til Müncen enn om hva man kan gjøre i Salzburg, men håper noe av dette kan være til hjelp...