Salzburg - spørsmål og erfaringer

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Salzburg - spørsmål og erfaringer

Drar om 8 dager, null peiling. Har " en ikkelest guidebok " Greie tips ?

Mat og drikke er vel innlysende... Så nær München ... Noe litt spes.. Vil være late og ikke noe lyst på lange bussturer..:o

Litt gøy, OS F 100 t/r FRA.... Er ikke CFM sin maskin ?

Re: Salzburg anyone?

Det stemmer, selv om det er en stund siden jeg har hatt den ruten. Flys på oppdrag av LH med LH-callsign som er en smule slitsomt inn og ut av FRA når man ikke er vant til det.

Synes Salzburg er en trivelig by. Vet ikke hvilket hotell dere har sett dere ut, men av de jeg har vært på synes jeg Radisson Altstadt var av de bedre om man ikke legger vekt på svømmebasseng osv.

Noe å drikke på Stein Terasse til Hotel Stein, en tur innom Schloss Mirabell og opp på festningen.
Få med dere de originale Mozartkulene fra Fürst (sølv og blå innpakning)

Gamlebyen i seg selv er ganske ok å spasere rundt i. Mozarts fødehus m.m.

Kort tur fra FRA til SZG, bruker å ligge på flytid 40-45 ned. Rundt en time andre veien pga. trafikk.

Takk for det CFM, ;). Ble Holiday Inn, litt gåing til gamlebyen. Det er bare godt..

Så skulle bli utkommandert på ekstra tur, kontakt meg...

Takk for det CFM, ;). Ble Holiday Inn, litt gåing til gamlebyen. Det er bare godt..

Så skulle bli utkommandert på ekstra tur, kontakt meg...

Vi bodde på Holiday Inn for noen år siden, og det var vel i grunnen helt OK og relativt moderne om jeg husker rett. Et stykke fra gamlebyen, men ikke akkurat en halvdagsmarsj...;)

Og ettersom du spør på et flyforum, så slenger jeg inn denne linken til deg.

http://www.hangar-7.com/

Absolutt verdt å bruke noen timer der.

Om ikke annet for å spise godt :)

Kjekt å kikke innom om man har tid til overs på flyplassen. Enda bedre er det om man får ordnet adgang til Hangar 8. Det er dog et stykke å gå fra terminalen.
Står en desverre ikke luftdyktig DC-3 i et hjørne av main apron også.

Satser på at det ikke blir ekstratur siden jeg har planer om å være i Norge i tidsrommet :)

Var i Salzburg for noen uker siden faktisk. Vel og merke bare på dagstur fra München så fikk ikke sett så veldig mye.

Så stort sett bare selve borgen (Festung Hohensalzburg) og litt av gamlebyen. Borgen må man betale for å komme inn på. Det er et museum som er ok, men ikke noe mer. "Hovedatraksjonen" er vel heller utsikten over byen. Kan også så vidt se litt av rullebanen til flyplassen samt et fly på vei opp eller ned en gang i blant.

Gamlebyen er fin og ganske sjarmerende. Et velegnet sted å finne en cafe eller et konditori for å innta kaffe å kake for søtsaker kan de i denne byen!. Det er (selvsagt) en del andre turister her. Jeg så blant annet noe så absurd som en japansk turguide med lederhosen og paraply...

Ellers, som du nevnte, så er ikke München så langt unna og en tur dit kan absolutt anbefales. München er en herlig by med massevis av spennende restauranter med bra mat fra alle verdensdeler. Jeg spiste blant annet Afgansk på Nigin og lokal bayersk mat på Wirtshaus In Der Au, for å nevne noen. Er været bra kan du også nippe til en paraplydrink eller en kald øl på Kulturstrand på Corneliusbrücke. Her har de dumpet masse sand for å kunne ha en ordentlig strandbar midt i München!! Say no more...

Skal du til München så er det greit å vite at Bayern ticket også gjelder fra Salzburg. Med kan du komme deg meget billig rundt hvor som helst i Bayern med buss og lokaltog i et døgn. Mer info: http://www.toytowngermany.com/wiki/Bayern_ticket Lokaltog til München tar ca. 2 timer og 30 min. Det finnes også noen tog som går litt fortere.

Dette ble visst mer en anbefaling om å dra til Müncen enn om hva man kan gjøre i Salzburg, men håper noe av dette kan være til hjelp... :)

Mer rettet mot Salzburg lufthavn enn selve byen; har noen erfaring med innsjekk av ski på en lørdag midt på vinteren? Overhørte noen som sa det kunne ta lett én time og mer bare for å få levert fra seg ski på spesial baggasje - stemmer det mon tro?

Re: Salzburg - spørsmål og erfaringer

Jeg fløy med Norwegian derfra på et typisk «skifly» for noen år siden. Norwegian hadde to disker hver til flyvninger til OSL og ARN. Det tok sin tid da de fleste har godt med bagasje. Minst 90 minutter før vil jeg anbefale.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back