Sale of SAS shares in bmi to Lufthansa

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Sale of SAS shares in bmi to Lufthansa

SAS has held a 20% stake in the UK based British Midland PLC ("bmi"). According to the Core SAS strategy with focus on the Nordic home market this stake has been set out for divestment. LHBD Holding Ltd. ("LHBD") holds 80% of the shares in bmi since July 1 2009. LHBD is a UK-based company, in which Deutsche Lufthansa AG ("Lufthansa") holds a 35% stake.

On September 30 the SAS Group ("SAS") has reached an agreement with Lufthansa and LHBD to sell SAS 20% stake in bmi to LHBD. Under the terms of the agreement LHBD will acquire the 20 % stake for approximately MGBP 19 million. Furthermore Deutsche Lufthansa AG will pay SAS another MGBP 19 million for the cancellation of its rights resulting from the shareholder agreement dated 1999. In total SAS will receive a cash consideration of MGBP 38 resulting in a capital gain of approx MSEK 420.

SAS will receive an additional payment from Lufthansa if further value in bmi can be realized within a period limited to 2 years.

Following the transaction, SAS will remain with a maximum exposure of MGBP 19 within a period limited to 2 years, in case of material adverse financial development of bmi and lack of financial support from Lufthansa.

SAS has been a shareholder in bmi since 1989 and SAS will continue to cooperate with bmi through its Star Alliance membership.




SAS Group Corporate Communications

For further information, please contact Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451

About bmi
bmi is the second largest airline at London Heathrow and operates services in the UK, Europe, the Middle East, Central Asia and Africa. bmi is a member of Star Alliance, a grouping of 24 international airlines.

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com The following files are available for download:
http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=1370308&fn=wkr0011.pdf
 
Omsider! Det tok sin tid og i motsetning til Spanair så fikk i det minste SAS noen kroner for BMI eventyret, selv om totalt har også dette vært et tapseventyr
 
Hva vil skje med slot'ene på LHR da?

Ingenting, bortsatt fra at BMI sine slots på LHR nå vil være 100% eiet av LH og ikke bare 80%. Men i praksis har det lite betydning unntatt at det vel gir LH er frihet til å sjongelere litt mer
 
En bra forretnings deal i dagens markedsituasjon for SAS forutsatt at man ikke finner noen lik i lasten hos BMI i løpet av de nærmeste 2 år.
Hardt tiltrengt cash og fokus på egen virksomhet fremover bør kunne gi SAS muligheten til å snu skuta.
 
Dette ser ut til å være et veldig bra oppgjør for SAS, langt bedre enn ved salget av Spanair og bmi. Ettersom bmi stort sett ikke har gitt SAS en krone i kassa taper de jo, litt forenklet sagt, ikke inntekter på dette heller.
 
Dette skjedde raskere enn jeg hadde trodd. I historien elendige SAS investeringer, er dette ikke den verste, men de har tapt mye uansett.

Så får vi se hvordan LH nå vil forme BMI.. Tipper vi BD gullkunder får Senatorkort snart ;-)
 
Tja... Jeg tror LH først og fremst ville ha alle aksjene for at de nå kan selge BMI til den de måtte ønske... Blir det Virgin eller BA som byr mest?
 
Etter rykter i det siste om at LH backet ut av hele BMI-dealen, og Virgin og BA ble nevnt, så bekrefter dette at LH kjører videre med planen sin. Godt at SAS fikk noen kroner på konto for andelen sin.
 
Hva i alle dager skal nå Ryanair med BMI? Finnes det noe ved BMI i det hele tatt som skulle passe inn i Ryanairs profil? Slots ved sentrale flyplasser, en flåte basert i hovedsak på airbus, oppegående bonusprogram og rimelig høye kostnader.

Dette tror jeg bare må være et triks for å få Ryanair nevnt i britiske aviser et par ganger til.
 
Back
Top