Saerco intar Norge - KRS og AES

Northrider

FlyKirurg
Avinors styre har besluttet å tildele en 5-årskontrakt for tårntjenester på Ålesund lufthavn Vigra, og tårn og -innflygningstjenester ved Kristiansand lufthavn Kjevik, til det spanske selskapet Saerco», heter det i en melding til de ansatte i Avinor som Fædrelandsvennen har fått tilgang til.
Bak betalingsmur: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/ddKVMO/Spansk-selskap-overtar-kontrolltarnet-pa-Kjevik

Jeg mener det kanskje finnes en tråd om dette fra før, men jeg er ikke så veldig god med søkemotoren. Så hvis blir dette dobbeltposting, beklager jeg.

EDIT: En artikkel fra DN - https://www.dn.no/luftfart/avinor/s...elskap-til-a-drive-to-tarn-i-norge/2-1-543993

Last edited:
Jeg skjønner ikke hva Avinor tenker på her.
Her kommer det nok til å bli språkproblemer, selv om alt går på engelsk.
At Saerco ikke har et program for å hindre korrupsjon og hvitvasking, burde jo være nok til å diskvalifisere dem i og med at gründeren nå er tiltalt for korrupsjon. Hvem som helst kan jo si at "vi skal få dette på plass", men hva skjer hvis Avinor ikke godkjenner dette?

Hvordan kan Saerco være så mye billigere og samtidig være bedre på kvalitet???

Fra DN:
- Tror du denne saken vil skape reaksjoner her hjemme?
– Vi får se hva som kommer av reaksjoner. Det tar vi fortløpende, sier Tanum (styreleder i Avinor).

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.... Nå håper jeg både Luftfartstilsynet og Samferdelsdepartementet stopper dette.

Blir det ikke virksomhetsoverdragelse og det uansett blir de samme folkene i tårnet?

Jo, det gjør det. Men det betyr ikke nødvendigvis at alle som jobber i tårnene på Kjevik og Vigra vil være med over i det nye selskapet. Og da forsvinner argumentet med kvalitet rett ut av vinduet.

Blir det virkelig en virksomhetsoverdragelse her?
Da må Saerco gi de ansatte som overføres nøyaktig samme betingelser som de har i dag, ikke bare med tanke på lønn, men også sykelønnsrettigheter og pensjonsrettigheter.

Blir det virkelig en virksomhetsoverdragelse her?
Da må Saerco gi de ansatte som overføres nøyaktig samme betingelser som de har i dag, ikke bare med tanke på lønn, men også sykelønnsrettigheter og pensjonsrettigheter.

Les Avinors pressemelding. Det hele skal jo også inn i Tilsynets kontrollregime så det blir nok nordmenn i 'tårnet'.

https://www.ntbinfo.no/pressemeldin...aerco?publisherId=17421123&releaseId=17860534

- Det er positivt at Saerco har uttrykt at de vil tilby dagens flygeledere ansettelse gjennom virksomhetsoverdragelse, sier Tanum.

Det er tydelig at de ikke vil utfordre dette, og at de er bevisste på hvordan de skal få det til å fungere.

Her kommer det nok til å bli språkproblemer, selv om alt går på engelsk.
Alle tårnflygeledere i Norge må kunne snakke norsk. Det er kun for områdekontroll (ACC) at dette ikke er nødvendig (der holder det at det er en flygeleder tilgjengelig/på vakt som snakker norsk).

OK, jeg hadde ikke sett Avinors pressemelding. Da er det bare å håpe at alle blir med over. Hvis ikke kan jo hva som helst skje.

Last edited:
Hvis jeg ikke husker feil; Ved virksomhetsoverdragelse får alle tilbud om å bli med i den nye virksomheten, og alle avtaler og tariffer gjelder i to år. Og Saerco kommer nok til å gjøre seg så søte de kan for å få flygelederne med, noe annet sted å skaffe folk til å jobbe i TWR sånn til å begynne med har de ikke.

Deretter kan nye lønnsavtaler og andre betingelser endres (forhandles). Så vil det vel etterhvert vise seg hvor god arbeidsgiver denne nye driveren er, og hvor mange som fortsatt ønsker å jobber for dem.

Last edited:
Er det noen som vet om Saerco har overtatt driften på KRS og AES nå?
Jeg hørte noe om at overtakelsen av KRS var noe utsatt...

Var på KRS i forrige uke og da nevnte lufthavnssjefen at tårntjenesten er outsourcet. Så her er Saerco i gang.

Back