• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Saab 2000

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
For noen år tilbake hadde justplanes video en flightdeck-sak med Saab 2000. Finnes den fortsatt? Er det evntuelt noen som har en jeg kunne låne?

Replying to Topic 'Saab 2000'

SAAB2000 er den mest moderne turbo-prop i luften. Synd den ikke er i produksjon :(

http://www.worldairroutes.com/Finn.html

Tøv MountainDew :)

Saab 2000 den mest moderne? Dask 8 Q400 er da utviklet noen år ETTER 2000'en.....og enda råere

:smokin

Holder med MountainDew. Q400 er utviklet senere, men Saab 2000 er likevel mere moderne. Den er omtrent like rask, går høyere og har bedre systemer. Det er tydelig at man har spart der det går på Q400 og den lider under at man skal ha kunne ha common type-rating med de tidligere Dashene. Men at Q400 er ganske rå likevel skal jeg være enig i :)

Nå æ'kke jeg no' Ingeniør jeg da :spin: men mere moderne på hvilken måte tenker du på CFM?

Just curious? :biggrin

Tilvirkningsteknologien som ble brukt i Saabene ligger fremdeles foran de fleste flybyggere i sin klasse. Bruken av lim med ekstreme egenskaper og kompositteknologi er antagelig rimelig cutting-edge i sivil flyproduksjon den dag i dag.

Når man sammenligner fakta for de to flytypene er de relativt like (data fra Airliners.net). Begge har:
* 6 bladers Dowty propeller
* Støyreduksjonssystemer, NVS
* Glass-cocpit
* Samme maks. hastighet (670 km/t vs. 680 km/t)

Saab 2000 har høyere max. høyde enn Q400, 31000 ft vs. 27000 ft samt lengre maks rekkevidde: 2868 km mot 2400 km.

Når man tar hensyn til mer avansert materialteknologi i Saab enn i Q400, som Falcon nevner, vil jeg si at førstnevnte fly fremstår som mer avansert enn Dash'en.

Vil nok påstå uten at jeg har fløyet 2000 eller 400 at avionikken er mer moderne i 2000. 400 kan f.eks ikke vise kurver, trends etc. på NAV-LCD'ene sine, men kun viser "rette" streker. 400 stammer for mye på 100-300 serien og det er jo forståelig mht at det er commom type rating. Tar man en titt på overhead panel i 400 forstår man også raskt at mye er håpløst gammeldags! Men at 400 har performance i bøtter og spann er det liten tvil om. "Kit" for operasjoner opp til FL290 er også tilgjengelig, men mange sløyfer dette pga økt vekt. 2000 er sertifisert til FL300 såvidt jeg vet? brgds

Saab 2000 har også delvis fly-by-wire.
Når det gjelder sertifisert høyde er Q400 sertifisert for 25000. Det finnes vel en option hvor man kan fly den til 27000, men vet ikke om noen har benyttet seg av den muligheten. Tror det vil kreve drop-down masks som betyr høyere vekt og mere vedlikehold. Skal man enda høyere blir det vel RVSM-sertifisering m.m. i tillegg.
Kunne gjerne tenkt meg en auto-rudder funksjon på Q400..

Back