Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Nå er det jo ofte slik at pinsen faller sammen med en tur nedover på kontinentet, og i år var intet unntak. Denne gangen falt valget på Lugano, av den grunn at det er en veldig fin by som har mange turmuligheter. Burde kanskje sjekket værhistorikken før vi bestilte, for juni er den måneden med desidert dårligst vær. Da vi kom kjørende fra Zurich til Lugano for 8 år siden i midten av juni var det bergensvær 2 dager til ende, men men.

”Normale” folk ville nok flydd til Malpense og tatt buss til Lugano, eventuelt nøyd seg med flyturen til Zurich og tatt tog videre. Derimot går det en Saab 2000 mellom de to byene, så valget var egentlig enkelt, selv om det betydde rundt 4 timer venting på veien ned. Tur ble bestilt, hotell ble bestilt og hotell ble bestilt. Da turen nærmet seg viste det seg at leiebil ikke var nødvendig, ettersom vi landet på både plan B og C for helgen og da holdt det med tog.

Turen startet fredag 7. Juni med LN-RRJ rundt 2 timer forsinket. Grunnen til dette var at det opprinnelige flyet ble truffet av lyn, og måtte sendes rett i hangaren. Ikke så mye mer å melde enn dette bildet:
48038692711_a9331fb74e_c.jpg


Underholdning for turen ble Jo Nesbø sin nye bok. Selv om Nesbø, i mine øyne, ikke har skrevet noe annet enn lettbeint krim siden Frelseren, er det behagelig og bedagelig å lese
48038733683_40f40d9cda_c.jpg


Hadde fortsatt godt over 2 timer til rådighet da vi landet, så stakk snuten innom A-loungen. Denne var omtrent like stappet som SAS sin innenrikslounge en torsdag ettermiddag. Ikke veldig mye å skryte av verken utseendemessig, innholdsmessig, plassmessig eller renholdsmessig. Så endte opp med å rusle litt rundt på en flyplass jeg bare har vært 3 ganger tidligere
48038692616_e11192fa34_c.jpg


Ikke så lenge etter var det på tide å tasse til buss-gatene, som ellers med buss-gater ikke er veldig givende. I utgangspunktet er det et venteområde i etasjen over, men her er det også ett av mange røykerom, som gjorde det nesten ulidelig å sitte selv på andre siden av venterommet. Ser helst at folk som røyker blir jagd langt opp i skogen. Men nok om det….
48038795767_d72cbfc447_c.jpg


Uansett, selv røykere skal ikke ta fra meg første målet med denne turen som var å fly Saab 2000 til Lugano. Uten å ha lest meg veldig opp på dette så var dette vel en rute som ble drevet av Darwin Airlines, som igjen ble Etihad Regional i 2014. I noen år etter det så hadde dette selskapet en del ruter fra Lugano, blant annet Geneve og Roma. Etter konkurs tok Tyrolean Airlines over ruten (fortsatt på vegne av Swiss), før Adria plukket opp et 4 Saab-maskiner fra Darwin og satt en inn på ruten til Lugano på vegne av Swiss. Dagens beholdning fra LUG er 4 avganger/ankomster til/fra ZRH
 
Last edited:
Dagens maskin S5-AFJ, har vært inne på ruten siden starten av november i fjor. Det er kun en maskin som betjener ruten. Maskinen har plass til 50 passasjerer, og ble levert ny til Crossair i 1995 med registrering HB-IZH. Siden juli 2018 har den vært registrert som S5-AFJ
48038733393_aec8f1a957_c.jpg


Godt plassert i 5A var dette utsikten
48038795642_cb3781312f_c.jpg


Med god benplass
48038692166_d431bfb49a_c.jpg


På vei ut til rullebanen fikk jeg øye på en rev langs rullebanen. En ansatt?
48038795487_2d846cb168_c.jpg


Flott på vei ut av ZRH
48038692031_3696f9d185_c.jpg


I business kunne man visst få servert et glass sprudlevann, mens alle passasjerene fikk utdelt en liten flaske vann
48038795352_e4fb22081f_c.jpg


Og en liten sjokoladebit, som er bedre enn noe Freia klarer å hoste opp
48038732908_d87c1d1704_c.jpg


Dessverre kom skyene i det vi fløy inn over alpene
48038691921_8582d6fd6d_c.jpg


Etter å ha fløyet inn rett over Lugano og tatt en sving på 180 grader var det rett ned mot Lugano Agno flyplass
48038691711_a0a581600e_c.jpg


Og trygt parkert.
48038691611_90a658e09f_c.jpg
 
Mål 1 med turen var å gå opp til Monte Generoso, men det endte opp med at vi tok toget begge veier
48038691556_1a33b1a1ab_c.jpg


På en klarværsdag ser man langt, men ikke gale denne dagen heller
48038732668_826611e404_c.jpg


Også tøft å se på noen seilfly som var ute
48038793487_d7e3b9f693_c.jpg


Neste topp var Monte San Salvatore, som har en fin utsikt utover Lugano og mot gotthard-passet
48038793367_dea6bf01e7_c.jpg


Lugano er jo en veldig fin by, med flott utsikt. Kan anbefale å legge to netter innom
48038794652_d3536b57dd_c.jpg


Søndagen ble med en dagstur til Milano ettersom det var meldt styrtregn i og rundt Lugano. 8 år siden jeg var i Milano sist, og med en slik tidsdifferanse merker man den eksplosive veksten i turister. Trenger ikke å lime inn et bilde av Duomo, men det var egnetlig det eneste bildet jeg tok ☺

Så var det dags for hjemreise. Skulle ikke tro at det lå en flyplass her
48038732463_f3bc76717c_c.jpg


Men det dukket opp indikasjoner på at det var en flyplass likevel
48038794357_5a7140e7dc_c.jpg


Ellers var det bare å ta en espresso og kjike på den lille GA-trafikken
48038793272_b2192609c2_c.jpg


Etter en rask sikkerhetskontroll var dette hele terminalen
48038794277_e1b22ef884_c.jpg


Etter en 40 min forsinkelse grunnet noe teknisk, var det på tide å labbe til flyet
48038732048_d1fb239c12_c.jpg


Flott fly. Er vel det raskeste passasjerpropellflyet som finnes, men lite økonomisk sammenlignet med maskinene som Widerøe har.
48038689756_0fcff97271_c.jpg


48038794087_e8df058057_c.jpg


Godt plassert i 6A denne gangen
48038731883_c90bbe5bd8_c.jpg


48038690681_3f50048596_c.jpg


48038731693_d8bc5d61c9_c.jpg


48038731518_93123deecd_c.jpg


Så var det bare å hive i seg litt mat og rusle mot gaten og LN-RRE siste strekket. Litt yr å melde om i sveits, så ble stående i 20-25 min før vi fikk ta av
48038793627_af5e81f882_c.jpg


Fint i Oslo
48038689521_0001a5dc32_c.jpg


Dett var dett. Ruslet som vanlig rett forbi tax-free, så ble stående å people-spotte litt mens jeg ventet på bagasjen. Oppsummert så er Saab 2000 et morsomt fly, men om det blir retur til Lugano så velger jeg nok å fly direkte til Malpensa og buss videre. Lugano og området rundt i kantonen Ticino er vel verdt et besøk, og det blir nok en retur om ikke så veldig lenge.
 
Takk for rapporten.

Saab 2000 er jo et eksotisk fly generelt og ikke er det mange rapporter av de her inne.

Hvordan var støynivået kontra Q400?
 
Glemte at alle 45 pax på LUG-ZRH i går hadde connection. Antar at det ikke er stor O&D rute.

Hvordan var støynivået kontra Q400?
I det vi taxet tenkte jeg at det var mye bedre enn en Q-400, men da vi tok av endret jeg mening til at det er like bråkete. Det er vel først og fremst hastigheten som er bedre på en Saab 2000, men med Y50 var det vel et lite hensiktsmessig fly å operere for WF. Derimot er plassen langt bedre enn i WF sine maskiner, så totalt sett mer behagelig opplevelse enn å fly WF.
 
Nesten uavgjort, altså.
Takk for rapport! Nærmeste jeg har kommet, er en 9-3 tidlig i millenniet. Også skal det testes en 340 kommende fredag.
 
Back
Top