Så var miljøforkjemperne igang igjen

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Så var miljøforkjemperne igang igjen

Oslo - Trondheim eksisterer ikke, flyselskapenes tilbud om flyreiser mellom byene er villedene, mener naturvernforbundet.

"Det flyselskapene i realiteten tilbyr kundene, er en reise mellom Gardermoen og Værnes, som ligger henholdsvis flere mil unna reisemålene det reklameres for, mener Holger Schlaupitz, fagleder for energi, klima og samferdsel i Norges Naturvernforbund.

- Flyselskapenes reklamemetode gir inntrykk av at billettprisen som oppgis gjelder fra en by til en annen. Men i realiteten gjelder det fra en flyplass som ligger langt utenfor en by til enn annen flyplass som også ligger et stykke utenfor, sier han til Dagsavisen.

Han mener at flyselskapene bør reklamere med priser fra en flyplass til en annen"

Kilde: http://www.abcnyheter.no/nyheter/110419/oslo-trondheim-eksisterer-ikke

Er miljøorganisasjonene PÅLAGTE å stå for slikt sludder og vås? De mister jo all seriøsiteten sin...

Re: Så var miljøforkjemperne igang igjen

At luftfart i likhet med mange andre former for transport har en innvirkning på klimaet er udiskutabelt. Det som er diskutabelt er i hvilken grad styresmaktene og industrien både ved hjelp av tekniske nyvinninger, redusert skattenivå på belastningsbegrensende tiltak, og effektivisering av prosedyrer reduserer miljøbelastningen til et nøytralt nivå, og på sikt til et nivå som gjør at man får et bedre miljø. Siden dagens drivstoff ikke har uttømmelige kilder, må man kunne regne med at forskningen allerede er godt i gang med alternativer.

De fleste miljøforkjemperne har nok en idealistisk agenda, men i likhet med andre idealister kan det tidvis bli noe banale reslutater av behovet for å holde "saken" varm, og fremstillingsproblematikk som det skal plukkes på.

Om et flyselskap kaller Hahn for Frankfurt lurer det bare de som misliker den noe lengre reiseruten fra flyplassen til byen i forhold til andre "Frankfurt-flyplasser" som er nærmere. Om Trondheim lufthavn er på Værnes, er den likefullt den nærmeste flyplassen til Trondheim selv om den ligger i krysset mellom Stjørdal og Hell, E6 og Nordlandsbanen. Det er verken å lure forbrukere eller miljøet; det er en fremstilling som er laget for å gjøre det lett å forstå hvilken større by/fylkeshovedstad flyplassen i hovedsak betjener.

Saker som dette oppstår regelmessig i media når det er lite annet som skjer.

Lad os da bare flytte lufthavnene ind i byerne. Det ville da være skønt at undgå den lange transporttid fra de steder hvor lufthavnene er placeret urimeligt langt væk fra centrum.

Men mon ikke de samme miljø-tosser også ville have et problem med det...

Det er jo ikke lenge siden Framtiden i våre hender ville forby reklame som handler om fly. Ærlig talt, nå begynner jeg å bli lei dette hysteriet. Skal tåpeligheten fra den kanten ingen ende ta? Dette viser bare hvor stor desperasjonen for å ta flybransjen på noe er...

Jeg synes ikke alt miljøforkjempere sier og gjør er dumt, heller ikke i forbindelse med luftfart. Men det er litt irriterende at de senker nivået på denne måten i stedet for å bidra til en konstruktiv debatt om miljø og transport. For det trenger vi.

Innspillet er for såvidt relevant. Poenget er vel at skal man først sammenligne, så må man sammenligne epler med epler, ikke med pærer — noe denne miljøforkjemperen mener at dagens markedsføring står i veien for. Ikke helt treffende kanskje, men det er fint at noen påtar seg å holde en viktig debatt igang. For øvrig er jeg helt enig med Jumper.

Nå ønsker helt sikkert ikke myndighetene at flyplassene legges nærmere heller...

Fly er helt nødvendig det i Norge. Det er en stor jobb som må gjøres på jernbane for og få ned reisetid mellom byene og konkurrere med flyet. Det ser vel også miljøvernerne.

Naturvernere burde være glad, deler av reisen mellom Oslo og Trondheim foregår med tog. Er det ikke det de vil? Sparer faktisk en del drifstoff på akkurat denne turen siden flyene ikke lenger trenger å fly helt ned til byen.

Jeg er nå ikke så sikker på at disse "miljøvernerne" er helt på nett hele tiden når det gjelder dette med forurensning. Er det nå slik at flyet forurenser så mye mer enn alternative reisemåter ?
Den 11/3 fløy jeg fra Værnes til Mosjøen, hvor jeg satt i styrhuset og fikk denne info, som jeg postet på Fjasboken( og fikk som forventet kommentarer)
:
"På denne flyturen gikk det i dag med ca 550 liter drivstoff, og med 39 passasjerer gikk det dermed med knappe 14 liter pr passasjer. Skulle man ha kjørt bil på samme strekningen hadde det nok gått mer drivstoff pr reisende, samt at det hadde vært mange ganger farligere. Helt greit å kunne reise både raskt, trygt og ikke minst miljøvennlig ;-) "

Bil med 2 personer i hadde ikke klart et så lavt forbruk på slapseføret. Toget på Nordlandsbanen er ikke noen miljøvennlig transport, da det tunge togsettet bruker noen kubikk med diesel på hver tur ...

Jeg er nå ikke så sikker på at disse "miljøvernerne" er helt på nett hele tiden når det gjelder dette med forurensning. Er det nå slik at flyet forurenser så mye mer enn alternative reisemåter ?
Den 11/3 fløy jeg fra Værnes til Mosjøen, hvor jeg satt i styrhuset og fikk denne info, som jeg postet på Fjasboken( og fikk som forventet kommentarer)
:
"På denne flyturen gikk det i dag med ca 550 liter drivstoff, og med 39 passasjerer gikk det dermed med knappe 14 liter pr passasjer. Skulle man ha kjørt bil på samme strekningen hadde det nok gått mer drivstoff pr reisende, samt at det hadde vært mange ganger farligere. Helt greit å kunne reise både raskt, trygt og ikke minst miljøvennlig ;-) "

Bil med 2 personer i hadde ikke klart et så lavt forbruk på slapseføret. Toget på Nordlandsbanen er ikke noen miljøvennlig transport, da det tunge togsettet bruker noen kubikk med diesel på hver tur ...

Det er forskjell på Værnes-Mosjøen og f.eks. Oslo-Trondheim. På strekningen du refererer til er fly det beste, mens dette ikke nødvendigvis er tilfelle andre steder. Derfor kan du ikke på bakgrunn av den strekningen generalisere til hele landet.

Back