Sa opp alle pilotene over 60 år

Re: Oppsigelse av piloter over 60 år, diskriminering?

Man skal muligens være litt forsiktig med å uttale seg for mye om hvor sannsynlig det er at disse pilotene når frem (hvertfall ut fra en påstand om diskriminering), ref følgende artikkel:

file:///C:/Users/Arvid/Documents/SPU/60+/EU%20direktiv%20vedr%2060+_files/eu-dommen-om-oevre-aldersgrense-.545637.html
[/I]

Cloudius

Virker som en link til en file i PCen din, og greier jeg ikke å komme inn på uansett hvor mye jeg prøver... Har du en web adresse eller noe hvor artikkelen ligger? Hadde vært kjempeinteressant å lest...! Så kan jeg slå Erik i hodet med den neste gang jeg ser han... :-)

Re: Sa opp alle pilotene over 60 år

Da har dommen falt i søksmålet til pilotene.

Piloter tapte mot SAS i 60+ saken.
En gruppe piloter i SAS tapte saken de anla mot selskapet. Pilotene hevdet de ble alders-diskriminert da selskapet ønsket å si de opp ved fylte 60 år. I 2006 hevet den internasjonale luftfartsorganisasjonen ICAO aldersgrensen for kapteiner fra 60 til 65 år. Samtidig er pensjonsalderen for piloter i SAS fortsatt 60 år. Dom falt på fredag og det er ikke kjent om dommen vil bli anket.

http://www.paratluftfart.com/Fullstory.aspx?m=31&amid=3184

Bra, fornuften seiret! Pilotene må også betale 900.000 i saksomkostninger.

Hvis man leser selve dommen, så kommer det frem der at saksøkerne har en årlig pensjonsutbetalt på mellom 550.000 og 1,3 millioner. Likevel har de villet fortsette å jobbe og dermed ødelegge for de nederst på ans.lista. Forstå det den som kan.

FANTASTISK!!!!:nor:nor:nor:nor

Kanskje det er mulig for oss unge piloter i etableringsfasen å få litt igjen for 8-900.000,- lånene våre i form av en promille større sjangse for jobb:colgate::devot:

Det var da godt nyt.

Godt at nogle griske kaptajner, der igennem mange år har nydt godt af alle goderne fra SAS - ikke skal få lov at skade SAS' økonomi endnu mere i en svær tid - ligesom det er godt nyt for alle de yngre piloter i SAS, der selv har betalt deres uddannelse, at de nu fortsat kan have job og få betalt gælden ned.

Det er dog ufatteligt, at "pensionisterne" i første omgang kunne finde på at lægge sag an omkring sådan en sag. De har alle kendt vilkårene fra første ansættelsesdag. Usmageligt at nogen (specielt i den situation SAS befinder sig i) stædigt vil holde fast i sit job efter pensionsalderen - på bekostning af mange yngre kollegers job samt SAS' økonomi.

Godt de ikke fik ret... Skam jer!

Uansett, trist avslutning på arbeidskarrieren i SAS, tapt sak og saksomkostninger....

MD11, hvorfor i all verden er det trist? Tror ikke du har satt deg inn i saken....

De valgte selv å gå til sak mot sin arbeidsgiver. Risikoen ved å gå til sak er å tape både sak og saksomkostninger. Da disse personene ble ansatt i SAS visste de godt at pensjonsalderen var 60 år. Så jeg vil ikke kalle det trist.

MD11, hvorfor i all verden er det trist? Tror ikke du har satt deg inn i saken....

De valgte selv å gå til sak mot sin arbeidsgiver. Risikoen ved å gå til sak er å tape både sak og saksomkostninger. Da disse personene ble ansatt i SAS visste de godt at pensjonsalderen var 60 år. Så jeg vil ikke kalle det trist.

Jeg er enig i det du sier her TCAS men det jeg ville frem til er at det finnes triveligere måter og forlate arbeidplassen gjennom mange år på...

Det er sikkert en stusselig måte å forlate arbeidsplassen på, men dette har de lagt opp til selv. Flere av 60+ erne sa at hvis det ble oppsigelser blant de yngste, ville de gå. Ingen av dem gikk når det ble oppsigelser blant de yngste!
INGEN!
Når de nå forlater skuta 1. sept. har de mere i pensjon enn de oppsagte styrmenn har i lønn, mye mer.

hvorfor i all verden vil man ikke gå av med pensjon når man er 60 år og i tillegg har en pensjonsavtale de fleste kan drømme om? OG når det i tillegg får konsekvenser for andre blir jeg rett og slett litt uvel......

noen ganger tenker jeg at SAS er blitt en slags mamma de er livredd for å miste?

hvorfor i all verden vil man ikke gå av med pensjon når man er 60 år og i tillegg har en pensjonsavtale de fleste kan drømme om? OG når det i tillegg får konsekvenser for andre blir jeg rett og slett litt uvel......

noen ganger tenker jeg at SAS er blitt en slags mamma de er livredd for å miste?

Nå kjenner jeg ikke detaljene i pensjonsavtalen, men var det ikke noe med at man kan heve ordinær pensjon samt jobbe i tillegg uten forkorting i pensjonsutbetalingene? Hvis det er riktig så er det jo et relativt sterkt økonomisk incentiv for å jobbe (og er man frisk & rask så er vel 60 ingen alder å snakke om).

8 av de har ikke utsjekk på b737. Da må de selv betale.

Det vil man tro de har råd til etter å ha fløyet med både lønn og pensjon i månedsvis.

Litt verre for en oppsagt Fokker 50 styrmann med huslån og barn, eller?

Og i SE "vant" de kabinansatte

Bakgrund
I samband med uppsägningar av kabinpersonal 2010 önskade SAS och SCCA att hitta en lösning som innebar att försörjningen tryggades för så många som möjligt. Det ledde till en överenskommelse om en sk avtalsturlista som innebar att den kabinpersonal som uppnått pensionsålder sades upp istället för de med kortast anställningstid. Överenskommelsen skedde mot bakgrund av att de pensionsberättigade kunde få sin försörjning genom möjligheten att gå i pension.

Mot bakgrund av en anmälan från 25 av de totalt 49 uppsagda har Diskrimineringsombudsmannen valt att driva en ogiltighetstalan i Arbetsdomstolen. Det är detta mål som nu är avgjort . De uppsagda kabinanställda kommer att erbjudas fortsatt anställning.

:headbang

Back