Så er Starbucks landet i København

Re: Så er Starbucks landet i København

Etter å ha bodd tre år i UK må jeg si at Starbucks ikke er noe å ettertrakte. Ja, de kan å lage søte drikker og det å markedsføre seg - men det er lavkvalitetskaffe! Kommer jo også til å ta knekken på de som holder kvaliteten oppe i norsk kaféindustri men men. Håper de ikke kommer med det første, for i UK kan du så å si ikke gå på noe annet enn Starbucks/Costa/Caffe Nero - og for å si det sånn - det er ikke særlig spennende!

Husker Nespressofeberen som herjet i Norge. Så utrolig fancypancy med tablettkaffe men Ola-Ola gikk lei tilslutt. Nå mases det om Starbucks som serverer kaffe med alskens kliss mixet i en kopp kun en sukkerhungrig tenåringsjente kan like. Utrolig hvor lett reklame kan påvirke. La oss heller få inn en ordentlig kaffekjerring i hver lufthavn som serverer skikkelig kaffe til verdens største kaffekonsumerende land målt pr innbygger. Hubba-Bubba kaffe? Nei takk :cool:

Starbucks har mye god kaffe. OK - for 'kaffegourmetene' er det sikkert ikke bra nok, men kvaliteten er likevel høy. Ja, man kan blande inn mye kliss i kaffen, og det er det som har gjort dem en slik stor suksess, og det er fortrinnsvis for folk som ikke vil smake kaffen i kaffen ... Så la dem bare holde på med det .. De gir meg enkel tilgang på min latte med helmelk og ekstra shot. Det smaker helt utmerket.

Min favorit , når det gælder kaffe i CPH, har altid været Baresso.

Husker Nespressofeberen som herjet i Norge. Så utrolig fancypancy med tablettkaffe men Ola-Ola gikk lei tilslutt. Nå mases det om Starbucks som serverer kaffe med alskens kliss mixet i en kopp kun en sukkerhungrig tenåringsjente kan like. Utrolig hvor lett reklame kan påvirke. La oss heller få inn en ordentlig kaffekjerring i hver lufthavn som serverer skikkelig kaffe til verdens største kaffekonsumerende land målt pr innbygger. Hubba-Bubba kaffe? Nei takk :cool:

Og kaffen skal oppbevares i slike.
pumptermos__04294_std.jpg

Selvbetjening.

Leste noe om at Starbucks skulle etablere seg i Norge innen 2013.
Har også hørt at Kaffekompaniet har gjort hva de kan for å hindre dem i å komme til Norge. På hvilken måte vet jeg ikke, men lobbyistene deres er jo ute og tuter folk ørene fulle om hvor dårlig Starbucks er. At det ikke er ordentlig kaffe, at de bruker masse smakstilsetninger i stedet for den rene ekslusive kaffen som KK serverer, og annet tullball.
Nei, jeg ønsker Starbucks velkommen og kommer til å bli en kunde hos de.
I motsetning til hos pretensiøse Kaffekompaniet.

Starbucks har mye god kaffe. OK - for 'kaffegourmetene' er det sikkert ikke bra nok, men kvaliteten er likevel høy. Ja, man kan blande inn mye kliss i kaffen, og det er det som har gjort dem en slik stor suksess, og det er fortrinnsvis for folk som ikke vil smake kaffen i kaffen ... Så la dem bare holde på med det .. De gir meg enkel tilgang på min latte med helmelk og ekstra shot. Det smaker helt utmerket.

Det skal sies at "ordentlig" starbucks i USA er helt greit. God serviceinstillning og forholdsvis kompetent personale.

På Kastrup er det en annen historie med inkompetente svensker som jobber der noen uker før de finner noe annet - og jeg har sluttet å legge igjen penger der. De kan f.eks. fortelle deg at standard Starbucks-terminologi "doesn't mean that in Denmark". (Apparently, Skinny doesn't mean sugar-free in this country) - og de er sjokkerte hvis du klarer å smake forskjell. Den amerikanske instillingen med at de will make it perfect for deg og gjerne lager en ny drink er ikke-eksisterende. "This is what you ordered" sier de på CPH.

Etter diverse emailes med corporate skulle de få fikset sugarfree syrups og bedre opplæring på CPH - så jeg lot en måned passere, og forsøkte meg igjen. Svensken slo nå inn, i det jeg drar kortet sier jeg "you are aware skinny means sugarfree, right?" - og joda, det visste han visst godt - men de hadde det ikke. Betalt for det derimot, kunne han visst forsøkte seg på.

Nei, med mindre Starbucks åpner egne sjapper i Norge, tror jeg jeg holder meg unna. Betale 50 kroner for en grande latte, få elending service gjennom en eller annen licensed kontraktør (HMS Host eller lignende) - det gidder jeg virkelig ikke.

Lei er han tydeligvis ikke for salget til Nespresso her i landet øker fortsatt ;)

Jeg må også si at det blir mer og mer vanlig overalt. Det er nok ikke så fancy lenger, men mer dagligdags... Den nye kaffens grandiosa, mens traktekaffe på stor kanne må man kanskje i framtiden på Maihaugen eller Norsk Folkemuseum for å finne. :old

hvorfor er alle så begeistret for Starbucks? De selger for det meste kun søtsuppe kaffe.

hvorfor er alle så begeistret for Starbucks? De selger for det meste kun søtsuppe kaffe.

Den aller beste kaffen har jeg fått andre steder, men på Starbucks er man garantert god kaffe hver gang. (Bortsett fra på CPH, av en eller annen grunn.) Andre kaffesjapper er hit and miss, de beste er bedre enn Starbucks, de fleste er det ikke. På et nytt sted må man altså ha lokalkunnskap for å være garantert en god kopp. Og man velger jo selv om det skal være søtt i kaffen.

Som sagt - råkaffen er helt OK. Jeg slutter heller ikke å høre på musikk bare fordi det er søppel på topplistene. ;)

traktekaffe på stor kanne må man kanskje i framtiden på Maihaugen eller Norsk Folkemuseum for å finne. :old
Innen kaffesnobbmiljøene (de som henger rundt på f.eks. Kaffa/Java/Mokka, Tim Wendelboe, Kaffefuglen eller Stockfleth's i Lille Grensen) er selvmalt kvalitetsfilterkaffe fra god trakter eller laget manuelt med en filterholder av glass eller keramikk og hellt på en termokanne det helt store når du ikke føler for melkebaserte espressodrikker. Og både traktere og kanner selger som aldri før. Ikke la dere lure av hypen. Vanlig svart kaffe vil aldri dø.

Last edited:

Etter ¨ha vært i USA på 80-, og midten av 90-tallet hadde jeg fått så mye skvip de kalte kaffe at jeg trodde kontinentet var tapt, hva angår å få god kaffe til frokost og etter middagen f.eks. Så dukket det opp noe kaffe-firmaer (får kalle dem det, noe upresist) i Seattle, et av dem var Starbucks som begynte å lage god kaffe, sånn som jeg kjente kaffe hjemmefra. Noen av disse spredte seg rundt, og Starbucks er det mest kjente, som også er worldwide.

Jeg går inn hos disse og kjøper "regular black" altså en vanlig kopp svart kaffe, og får god kaffe. Ikke fantastisk, men god. Men så serverer de den i pappbeger, og da er opplevelsen redusert til under pari, igjen.

At Starbucks skulle ha noe nytt å tilføye kaffetradisjonen i Norge for norske kaffedrikkere har jeg vondt for å se, de lager god kaffe, men god kaffe har vi fått i Norge i mange år (med mange, mange serveringssteder som unntak).

Å kritisere Starbucks eller andre for at de serverer søtt kliss, er vel å kritisere seg selv for hva man bestiller? Hos hvilkensomhelst kaffebar får man vel servert hva man bestiller? Jeg bestiller alltid normal svart kaffe, og jeg får det uten at noen kaffesnobber himler med øynene og antyder at jeg burde bestilt noe med et mer fancy navn.

Om en kjent merkevare som Starbucks skulle velge å la seg representere med talentløse fjortisser som baristaer så blir vel suksessen begrenset?

Så lenge vi allerede har så mange steder i Norge som allerede serverer god kaffe kunne det ikke falle meg inn å gå omveier for å finne en Starbucks. Om de serverer så god "regular black" som jeg har fått de sjeldne gangene jeg har vært innom Starbucks så går jeg innom hvis det finner en der når jeg har lyst på en kaffe. Men la meg slippe pappbeger

Nespresso? God kaffe - dyrt konsept.

Last edited:

Skal du sitte i kafeen, kan du be om kopp. Du får også avslag om du har med egen. Vet ikke om det gjelder vanlig kopp, men det gjelder ihvertfall termokopp.

Før SAS-loungene på Arlanda og Kastrup fikk de samme og gode kaffemaskinene som på Gardermoen, brukte jeg Starbucks en del ganger. Problemet var at de brukte altfor mye varm melk eller varmt vann i "kaffen". Bestilte jeg en americano, fikk jeg usedvanlige mengder med varmt vann - og bare en skrett espresso. Bestilte jeg en cappuccino, fikk jeg mer varm melk enn det man vanligvis får i en latte. Hvor ble det av espressoen?

Synes dog kaffebønnene som Starbucks-selger er gode - og med noen doble shots og størrelse tall i kombinasjon - smaker det bra når jeg bruker Starbucks i utlandet. Det største problemet med Starbucks både på Arlanda og Kastrup er selvsagt prisen som er skyhøy sammenliknet med Starbucks de fleste andre steder. Hvem gidder å betale 50 kroner for en kopp kaffe?

Men nå som SAS-loungene også på Arlanda og Kastrup har fått de nye kaffemaskinene, holder jeg meg til dem - sist hadde de til og med take away-kopper i tillegg til vanlige kopper.

Last edited:
Back