Så er Starbucks landet i København

Re: Så er Starbucks landet i København

...hos Starbucks kan du vel også få kaffe fra Kenya!

Originally posted by EB

...hos Starbucks kan du vel også få kaffe fra Kenya!

Ja, det er godt mulig det.
Men kaffe er bare en av ingrediensene i kaffe. Vann, melk, sukker...
Det blir ikke det samme uanset. Alt smaker annerledes der.

Tror jeg så gjerne... Skulle gjerne vært i Kenya...

Noen som vet hevm som eier Starbucks på CPH? Er det Starbucks selv eller franchise? Med unntak av kaffebarene på SuperTarget og en annen kjede i USA har det vel hittil vært slik at Starbucks har eid alle utsalgene sine selv.

Originally posted by EB

Tror jeg så gjerne... Skulle gjerne vært i Kenya...

Ta deg en tur, det anbefales!
Litt off topic, men siden vi er inne på kaffe osv:

En gang jobbet jeg for Star Tour på Kreta. En liten gutt på 6-7 år slo ann en prat med meg. En skikkelig veslevoksen liten fyr. Han sier: "Du, jeg skjønner ikke at folk gidder å kjøpe med gresk vin hjem. Det blir ikke det samme å drikke gresk vin hjemme som å gjøre det her. Og vet du hvorfor? Jo, det er de tre essene"
Hæ??? sier jeg.
"Jo, sted, stil og stemning" sa han. "Det betyr nesten alt."
Senere fikk jeg høre at faren hans var kjøkkensjef på et av oslos bedre hoteller...

Vel, det forklarer nok også litt av hvorfor kaffe i Kenya ikke smaker som kenyansk kaffe på Starbucks i et hjørne på Kastrup.

Sorry for å være off topic.

Starbucks 'selger seg' - i likhet med omtrent alle andre kjeder - til en restauratoer som har lisens til aa drifte paa flyplassene. De fleste flyplasser foretrekker at en eller to restauratoerer driver alle spise- og drikkestedene. Da har de faerre leverandoerer aa forholde seg til. For flyselskapene er det ogsaa lettere, f.eks. for utstedelse av matkuponger som jo skal tilbakefaktureres til flyselskapet.

Da Sea-Tac aapnet pir A og det nye sentralomraadet, gjorde de noe saa uvanlig som aa la smaarestauratoerer drifte en del av spisestedene. Dt foerte til mye kluss for oss, som en liten operatoer, for aa faa dem til i det hele tatt aa akseptere matkupongene vaare.

Ser den problemstillingen. Men for oss konsumenter er Sea Tac himmelen når det gjelder utvalg av restauranter og andre serveringstilbud.

Originally posted by LCH

Noen som vet hevm som eier Starbucks på CPH? Er det Starbucks selv eller franchise? Med unntak av kaffebarene på SuperTarget og en annen kjede i USA har det vel hittil vært slik at Starbucks har eid alle utsalgene sine selv.

Starbucks har som maalsetning aa eie utsalgene og drive dem med egne ansatte saa langt det er mulig....franchise brukes kun naar det ikke er mulig aa aapne egne utsalg, som paa de fleste flyplasser i USA hvor Sodexo Marifjott som regel staar bak....Starbucks har ogsaa Franchises i Barnes & Noble (hvor det faktisk er noe forskjell paa paa produktene og profil, her paa Vestkysten er det ogsaa Franchises i Safeway, QFC og Fred Meyer (de 2 siste del av Kroger Imperiet). Canada startet ut som Franchises, men har i det stille blitt kjoept tilbake av starbucks en etter en....

Jeg vil gjette paa at Kastrup er en Franchise, det er sjelden aa se moekkete Starbucks blant deres egne utsalg....

Originally posted by dc-8-63

Jeg vil gjette paa at Kastrup er en Franchise, det er sjelden aa se moekkete Starbucks blant deres egne utsalg....

Helt enig. Her i USA tror jeg aldri jeg har sett en møkkete/rotete Starbucks

Starbucks på Kastrup er en franchise, drives af HMS HOST. Som mig bekendt er en af 2 eller 3 selskaber som har ret til restaurant/bar drift (lounge må dog gerne drives af andre!) på Kastrup. Hvordan opdelingen mellem disse præcis er ved jeg ikke.

Men med hensyn til Starbucks Kastrup så får de ansatte hjælp af rutinerede amerikanske Starbuks folk. Eller det antager jeg i det mindste. Jeg har som tidligere omtalt fået en værdikupon på 10 kopper kaffe til denne nye Starbucks. Begge de gange jeg har været forbi har der stået en eller to midaldrende amerikanske damer og hjulpet de danske ansatte.

Originally posted by Tommy777

Helt enig. Her i USA tror jeg aldri jeg har sett en møkkete/rotete Starbucks

Helt klart. Det gjelder ogsaa Caribou, Tully, PJ's og de fleste uavhengige sjappene. Kaffe er serioes business, de vil ha folk inn, de tilbyr wireless oppkobling for aa stimulere businessmoeter, intervjuver, studering og annet og det funker. En av aarsakene er at sjappene er tiltalende, de har behagelige sitteplasser som innbyr til denslags aktiviteter.

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by LCH

Starbucks har ogsaa Franchises i Barnes & Noble (hvor det faktisk er noe forskjell paa paa produktene og profil

Strengt tatt er vel ikke kaffebarene på Barnes & Nobles "ekte" Starbucks-sjapper. I motsetning til de på Target, som er brandet som en hvilken som helst annen Starbucks (med unntak av navneskiltene til de ansatte), så er det eneste sporet av Starbucks på B&N at de serverer kaffe fra Starbucks. Legg også merke til at det er forskjellig tekst på "varmeskjoldene" (i mangel på bedre ord) du får hos B&N.

Starbucks er også å finne inne i supermarked kjeden Dominics her i USA. Vet ikke hvem som driver dem, men det er ihvertfall hyggelig å kunne kjøpe seg en kaffe eller no og kose seg med den mens man handler mat

Originally posted by LCH

Strengt tatt er vel ikke kaffebarene på Barnes & Nobles "ekte" Starbucks-sjapper. .

Noen er det, noen er det ikke. Har en ved jobben som ikke er det, men den ved den lokale mall'en har en Starbucks-branded Starbucks - hvis man kan si det saann .. :p

Hvis danske Starbucks er de som får rettighetene for Skandinavia håper jeg at de ikke kommer til Norge...

Hva skjedde egentlig med Starbucks-satsningen i Norge? Det var jo snakk om at Reitan-gruppen (huff) hadde samtaler med Starbucks for noen år siden. Kanskje det allerede er mange nok kaffebarer i Norge? Uansett synes jeg at det er oppsiktsvekkende få kjeder - det er jo nesten bare Kaffebrenneriet og Kaffe & Krem som har litt størrelse. Sistnevnte tjener jo ikke særlig med penger heller...

Koker opp til kaffekrig

NEW YORK (Dagbladet): USAs populære kaffegigant Starbucks har kastet sine markedsøyne på Norge. Selskapet som åpner tre nye kaffebarer hver dag, er kjent for å feie sine konkurrenter til side. Det kan brygge opp til kaffekrig.

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/06/24/265431.html

Starbucks på vei til Norge

Den amerikanske kaffe-kjeden Starbucks forhandler med Narvesen om etablering i Norge, Sverige og Danmark.

http://www.dn.no/arkiv/article12971.ece

Umoe hadde også kontakt med Starbucks - men de eier jo allerede Kaffebrenneriet som i så måte liggger langt foran det jeg opplevde på Kastrup!

Henter opp denne eldgamle tråden igjen, men det virker være en suksess for Starbucks på CPH, og sist fredag åpnet de sitt tredje utsalg på flyplassen

http://www.cph.dk/CPH/DK/PRESSE/Nyheder/2011/Starbucks.htm
Nu får kaffeelskerne endnu flere valgmuligheder i lufthavnen. På baggrund af Starbucks store popularitet etableres endnu en kaffebar – denne gang i Terminal 3 i transitområdet (området efter sikkerhedskontrollen).

Når kommer de til OSL da......eller TRD for den saks skyld ??

Norge og OSL er vel nogenlunde bekreftet, men jeg også venter på et tidspunkt! ;)

Back