• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

S7 A321neo med nestenulykke

Someone

Moderator
Medlem
Ser ut som en A321neo for S7 hadde nylig en ganske stygg nestenulykke på en flight fra Magadan til Novosibirsk nylig. Ser ut de tror det skyldes icing (eller dårlig deice) og flyet var tidsvis knapt nok under kontroll og mayday ble erklært. Og blant annet opplevde de unreliable airspeed


https://avherald.com/h?article=4f10cac3&opt=0

Forstår jeg disse parameterene rett er det noen ganske kraftige utslag her?

On Dec 4th 2021 Rosaviatsia reported following takeoff the aircraft flew into clouds and into a zone of severe turbulence accompanied by strong icing. As result the aircraft got into a difficult spatial position, according to FDR the roll angles varied between 49.8 degrees and -91.1 degrees, pitch angles from 43.8 to -23.9 degrees. The crew declared Mayday. The crew was able to resolve the situation and divert to an alternate airfield. No injuries occurred.
 
Forstår jeg disse parameterene rett er det noen ganske kraftige utslag her?


Understatement of the year. 91 grader betyr jo vingen peker rett opp. Ganske artig når du vil gjøre det, men dette er helt sinnsykt. Vanskelig å lese grafene, men er noen kraftige utslag der. Rart dette ikke endte i ulykke
 
Ser på tracken på FR24, ser ut som dette har vært litt av en tur. Fra +15000 feet pr min til -5000 på ganske kort tid, og en "altitude og speed" graf som ser ut som børsgrafen til DY under rekonstruksjonsprosessen.....
 

Attachments

  • s7.png
    s7.png
    218.4 KB · Views: 534
Ser på tracken på FR24, ser ut som dette har vært litt av en tur. Fra +15000 feet pr min til -5000 på ganske kort tid, og en "altitude og speed" graf som ser ut som børsgrafen til DY under rekonstruksjonsprosessen.....

Man kan jo undre seg hvor mange som "gjorde" i buksa under den øvelsen der!
 
Back
Top