S-Mode kode ønskes / Om tilgang til data

Det er en særregel for offentleglova som gjør at svartider over [5] dager kan betraktes som avslag og man kan sende henvendelsen direkte til klageinstansen.
Som ikke vil gjøre annet enn å purre på vedtaksinstansen. Kravet er jo at vedtaksinstansen skal behandle innsynsbegjæringen "uten ugrunnet opphold" (altså som alle andre avgjørelser forvaltningen treffer). Det vil si ar rutinemessige saker (som i dette tilfellet) skal avgjøres i løpet av 2-3 virkedager, mens saker som innebærer mer kompliserte juridiske utredninger, lovlig kan ta lenger tid — gjerne uker eller måneder. Hvis saken krever det. Man har ikke lov til å skylde på kapasitet.

Innsynsbegjæringer skal alltid prioriteres. Dvs at skattepengene skal brukes på det. Grunnen er at offentlighet er en viktig rettssikkerhetsgaranti. Det er nemlig den eneste måten folk kan sjekke at det offentlige ikke jukser, driver med korrupsjon, gjør systematiske feil eller driver med andre uheldige ting. I tillegg skal den informasjonen som det offentlige sitter på, komme befolkningen til gode. Derfor vil man alltid ha krav på innsyn i ulike registere og andre sammenstillinger av opplysninger.

Det viktigste med offentlighetsprinsippet er at ALLE dokumenter (papir eller elektronisk) hos forvaltningen er offentlige. Dvs at alle har rett til innsyn når som helst. Man må bare be om det først. Og hvis man nektes innsyn, kan man klage — altså få saken behandlet på nytt av en høyere instans.

Viktigste unntak innsynsretten er taushetsplikt. Da har man fortsatt krav på innsyn, men opplysninger som kan røpe noens personlige forhold skal fjernes. Det gjøres enkelt ved å fjerne navn og sånn.

(Ja, jeg er jurist ;) , underviser i dette og jobber et sted hvor vi behandler 2000 innsynsbegjæringer i året.)

Re: S-Mode kode ønskes / Om tilgang til data

Som ikke vil gjøre annet enn å purre på vedtaksinstansen.

Sant nok.

Viktigste unntak innsynsretten er taushetsplikt. Da har man fortsatt krav på innsyn, men opplysninger som kan røpe noens personlige forhold skal fjernes. Det gjøres enkelt ved å fjerne navn og sånn.

Men det finnes et par andre unntak også... Mine erfaringer med offentleglova er samlet her:
http://www.frigeonorge.net/

Har sendt ny mail til fyren om å få vite om det står noe i loven om å nekte meg svar :)

Har sendt ny mail til fyren om å få vite om det står noe i loven om å nekte meg svar :)

Så nå har du sendt dem:
1. Begjæring om innsyn i ei enkelt registrering?
2. Begjæring om innsyn i alle registreringer?
3. Spørsmål om hvorfor de avslo første gang?

Jeg foreslår å ikke sende dem noe mer inntil videre, så de får tid til å svare skikkelig på 1 og 2.

Jeg vil ikke at de pengene jeg bruker på avgifter til LT skal brukes på informasjonsarbeid om tekniske installasjoner i fly.. Kanskje jeg ikke vil at hvem som helst skal følge mine flybevegelser på himmelen heller (om jeg hadde mode s)..

Satser på at LT setter en egen avgift på å bruke tid på sånne forespørsler (feks 1000kr). Det hadde vært rett og rimelig.

Får LT mye skattekroner? er det ikke avgifter fra brukerne? (dvs flyselskap, flyplasser, Avinor, piloter etc)

Hadde man hatt et skikkelig online fartøyregister, som man f.eks. har her borte, ville man sluppet hele problemstillingen ... :rolleyes:

Hadde man hatt et skikkelig online fartøyregister, som man f.eks. har her borte, ville man sluppet hele problemstillingen ... :rolleyes:

Luftfartstilsynet gir jo ut NLR i et litt lite søkbart PDF-dokument, som sannsynligvis er en rapport fra et databasesystsem. Prooblemen ville være løst om de la til et felt til i utskrifta...

Koden er ikke lengre hemmelig
LN-ONW var den ukjente :colgate:
(Fant utav det etter mye research )

Idag kom svaret på hvorfor de sier nei til mitt spørsmål :

Denne begjæring avslåes på følende grunnlag :

Forvaltningslovens § 13, 1.ledd pkt. 2. , ”tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drift-eller forretningforhold….”

De omhandlede dokumenter inneholder kun tallkoder for radioutstyr, og av ovennevnte grunner, samt hensyn til

flysikkerheten, avlåes innsynbegjæringen.

Høres umiddelbart litt tynt ut... Hva mener juristene?

Hva mener juristene?
Som fremtidig jurist kan jeg vel si noe.

Etter offentleglova (offl) § 13 som er relevant i denne saken heter det at "Opplysningar som er underlagde teieplikt i lov eller i medhald av lov, er unnatekne frå innsyn." Dermed vises det til forvaltningsloven (fvl) § 13 som regulerer dette.

Formålet til fvl § 13 pkt. 2 er å hindre spredning av opplysninger som kan føre til at konkurrenter kan bruke disse til egen gunst, eller som myndighetene mener bør være vernet.

Så lenge disse opplysningene ansees som taushetsbelagt, er det lite å gjøre dessverre. Selve begrunnelsen er jo grei nok med henvisning til hjemmel og hvilke hensyn som trekkes inn, jf. offl. § 31.

Regner med at du også fikk info om klagemulighet.

(Noen andre jurister kan sikkert supplere...)

Last edited:

Formålet til fvl § 13 pkt. 2 er å hindre spredning av opplysninger som kan føre til at konkurrenter kan bruke disse til egen gunst, eller som myndighetene mener bør være vernet.

Så lenge disse opplysningene ansees som taushetsbelagt, er det lite å gjøre dessverre. Selve begrunnelsen er jo grei nok med henvisning til hjemmel og hvilke hensyn som trekkes inn, jf. offl. § 31.

Men er de egentlig taushetsbelagt? Jeg klarer ikke helt å se at tilsynet kan begrunne taushetsplikt her med §13 pkt 2, slik de ser ut til å gjøre.

Last edited by a moderator:

Under ordlyden fanges også opp opplysninger som myndighetene mener bør holdes hemmelig, slik ser jeg det. Dersom slike opplysninger som Lennart er ute etter kan true flysikkerheten, er jo det opplysninger som vil falle inn under ordlyden. Dette legges det jo vekt på i begrunnelsen. Men du kan jo klage og be de utdype, Lennart...

Kan dere formulere ordlyden i klagen ?
Slik at dette skrives helt perfekt ?

Opplyses ikke kodene i Postjournalen når de allokeres? I såfall kan de vel vanskelig kalles taushetsbelagt. Man kan også vise til praksis fra andre land, f.eks. USA, hvor de ligger åpent på nett.

Opplyses ikke kodene i Postjournalen når de allokeres?
Dersom det stemmer, er jo det selvfølgelig et tungtveiende argument for at taushetsplikten ikke gjelder, jf. fvl § 13a pkt. 3...( Noe å ta med i klagen evt.)

Under ordlyden fanges også opp opplysninger som myndighetene mener bør holdes hemmelig, slik ser jeg det.
Hvilken ordlyd er det du mener? En slik forståelse av offentlighetsprinsippet ville jo innebære at myndighetene kan hindre offentlighet når de selv finner det for godt. Det er jo ingen offentlighet. Nei, fvl § 13 gir bare hjemmel til å unnta noe fra offentlighet hvis det ER taushetsbelagt. Ikke hvis myndighetene mener noe skal holdes hemmelig. Altså bare hvis opplysningene kan røpe noens personlige forhold eller hindre konkurranse — ikke for å ivareta flysikkerhet.

Opplysniner som er allment kjent er uansett ikke taushetsbelagt.

Dessuten kan ikke forvalningen forskjellsbehandle. Dvs. at de aldri kan begrunne et avslag med at de ikke gir slike opplysninger til private, bare offentlige instanser. Taushetsplikten gjelder like mye overfor offentlige instanser, og private har den samme retten på innsyn som det offentlige.

Klag!

Hvilken ordlyd er det du mener? (...) Klag!
Vagt formulert av meg, men det er jo det som kommer til utrykk gjennom begrunnelsen når det henvises til den bestemmelsen. Men jeg er helt enig, klag! Jeg forstår ikke helt hvorfor det er henvist som det er gjort. Her burde begrunnelsen knyttet til paragrafen vært bedre formulert.

Det er opplysninger om "tekniske innretninger" som er det sentrale her, og det er det som det legges vekt på i begrunnelsen.

Last edited:

I journalen står bare registreringsnummer og der ser saken slik ut:
http://www.oep.no/search/resultSingle.html?journalPostId=411213

Det som er litt underlig, er at jeg har fått beskjed om at en annen forumbruker har fått innsyn i dette dokumentet, som altså inneholder ICAO-koden som Lennart ikke fikk innsyn i. Enten må dette være taushetsbelagt, ellers så er det ikke det.

Klage, klage.

Saks-behandler her er sikkert overarbeidet og usikker i sine rutiner

Back