Rykter om norwegian.no og langruter

Jeg er ganske sikker på at det blir ikke SAS som vil merke mest av en slik mulig oppstart, men heller AY, KL,AF , BA og LH som i dag drar enorme mengder med reisende ut av det norske markedet i mangel på gode alternativer.

Det er jeg helt enig med deg i og med DY store på IC tror jeg flere av disse selskapene vil forsvinne fra Norge. SK og DY er jo knallsterke innen Europa fra Norge. Derfor er jeg kanskje litt skeptisk til DYs planer som jo er spennende. Men en ting undrer meg; DY's samarbeid med Finnair. OM BA, LH, AF osv skulle tape stort av IC- trafikken fra Norge vil ikke det være noen stor deal for dem i internasjonal sammenheng. Men Finnair er jo av en helt annen størrelse og har en helt avhengighet av feeding fra OSL til sin Østen-satsing. For ikke å snakke om feed fra ARN, som mange mener også DY vil satse på med IC. For Finnair vil jo en slik satsing fra DY være dramatisk. ARN er jo nærmest hjemmemarked for AY nå...

Defor innbiller jeg meg at IC med DY i så fall vil gå vestover, men jeg innbiller meg også at det er her det vil være vanskeligst å satse også fordi det vel her er mer business- trafikk og ikke så enkelt å fylle store fly som f eks å fylle maskiner til BKK, som DY utvilsomt vil klare.

Bare noen tanker...:)

I DY må man betale TR selv, så om noen har TR på T7 fra før, så er det pilotene selv som sparer et par hundre tusen, ikke selskapet.

Innføres det en ny flytype, så er det nok selskapet selv som må betale trening av crew. Ingen av dagens ansatte vil selvsagt punge ut 100-200.000 kroner for å få lov til å fly en annen flytype i samme selskap. Det er heller ikke normalt i Katoair! Det som er mer normalt er man evt. får en bondingstid på flytypen og til selskapet i X antall år.

B777 er altfor stor for DY..... det bør satset mindre.. som A330-200 i første omgangen..

og siden hvis det skaffes widebody fly til langruter.. så regner eg da ikke at DY ska ha hel økonomiseter i hele flyet .... eller ? ska det ha noe business seter ?

Se på British Midland.. de har A330....

Last edited:
Først og fremst skal det vel finnes ruter som 52 737-800 kan og skal fly...

Jeg synes at DY burde starte opp rute til Pakistan. Enten Lahore eller Islamabad. Vi som har oprinnelse fra Pakistan er nødt til å velge PK hvis man vil reise direkte. Det finnes andre alternativer, men da med stopover og lengere reisetid. En bekjent av meg som skulle reise før lit før påske fikk ikke bilett pga alt var fult. Jeg mener markedet er tilstede og at det trengs konkuranse på denne ruten. Det bor ca. 35000 pakistanere i Norge.

Ruter til Pakistan kunne gått. Var det ikke snakk om at et pakistansk selskap også skulle starte flyvninger til OSL med A330? Ble det aldri noe av?

Men ja, DY kunne klart å drive en rute til ihvertfall BKK. LHE eller KHI kunne sikkert også fungert. Men noen 77 blir garantert ikke å se.

Innføres det en ny flytype, så er det nok selskapet selv som må betale trening av crew. Ingen av dagens ansatte vil selvsagt punge ut 100-200.000 kroner for å få lov til å fly en annen flytype i samme selskap. Det er heller ikke normalt i Katoair! Det som er mer normalt er man evt. får en bondingstid på flytypen og til selskapet i X antall år.

Det var jeg ikke klar over, men det høres fornuftig ut. Med dagens kjipe-politikk i lavprisselskapene hadde jeg ikke blitt overrasket om det var motsatt heller.
Bonding er hakket bedre enn å betale selv, men ikke så mye.

ARN er jo nærmest hjemmemarked for AY nå...

ARN ER hjemmemarked for AY. Det ble det vel omtrent dagen etter SK annonserte at Finland var SKs hjemmemarked. :)

Brasil høres spennende ut, det er nok ingen dum tanke. Betydelig bedre konkurransesituasjon for DY og et marked som øker en hel del blandt skandinaver.

Jeg synes at DY burde starte opp rute til Pakistan. Enten Lahore eller Islamabad. Vi som har oprinnelse fra Pakistan er nødt til å velge PK hvis man vil reise direkte. Det finnes andre alternativer, men da med stopover og lengere reisetid. En bekjent av meg som skulle reise før lit før påske fikk ikke bilett pga alt var fult. Jeg mener markedet er tilstede og at det trengs konkuranse på denne ruten. Det bor ca. 35000 pakistanere i Norge.

Det er jo definitivt et interessant marked, men er det noen som vet hvordan den bilaterale avtalen er? Foreløpig er det vel ikke noe skandinavisk selskap som trafikkerer, så muligheten burde jo være der.

tror også på det....

SWEfly hadde jo fulle fly de, men drev kanskje ikke helt økonomisk, med to fly med passasjerer og et eget med bagasje....:D

1. Jeg er ikke i bransjen og har vel egentlig ikke så mye å komme med.
2. Jeg tror Kjos og hans medhjelpere er smartere enn som så, og har nok "regnet" på saker og ting.
3. Håper de ikke brenner ræva si slik BU gjorde da de luktet på noe større fra Boeing.
4. Noen snakker om useriøsitet her. Hvorfor er DYs visjoner i disse ryktene useriøse? Er det bare SAS som er seriøse...?

Jaja, ikke vet jeg, bare lurer....:rolleyes:

4. Noen snakker om useriøsitet her. Hvorfor er DYs visjoner i disse ryktene useriøse? Er det bare SAS som er seriøse...?

hehe, tiden har vel vist at når det gjelder rykter om nye ruter så har Norwegian trukket det lengste strådet fremfor SAS....

A little less conversation, a little more action!

1. Jeg er ikke i bransjen og har vel egentlig ikke så mye å komme med.
2. Jeg tror Kjos og hans medhjelpere er smartere enn som så, og har nok "regnet" på saker og ting.
3. Håper de ikke brenner ræva si slik BU gjorde da de luktet på noe større fra Boeing.

Selv er jeg ute av bransjen, (nesten) jeg har igjen tilgang til en del bransje verktoey, og jeg er helt enig i at Kjos hans team er svaert flinke til aa regne paa ting, det viser de omtrent daglig. Og for meg er det absolutt ikke utenkelig aa at det kommer et par 777 i DY farger, selv om jeg nok ser A350XXWBDGSFDGSFD som den kanskje endelig vil hete som et mere realistisk alternativ, da DY kan gjoere som SAS gjorde i sin tid aa samkjoere innfoering og vedlikehold med andre selskaper og dermed klare seg med en mindre flaate...DY med AY) SAS var en av S'ene i KSSU (KLM, Swissair, SAS og UTA) spesiellt paa DC-10 var maskinene svaert saa like ut fra fabrikken. Dette kan DY ogsaa gjoere med Finnair....og dermed ha fordelene av en flaate opp i mot 20 , men kun operere 2-3 stykker til aa begynne med....

Finnes flust av 757-200 og 767-200 og 300 og få tak i dog de er litt aldrende......

men la oss fåpe noen snart tar ansvaret med å etablere linjer ut i verden fra Norge,

En rute til pakistan hadde gjort seg bra! Mange pakistanere som bor i Norge må betale over 8000 kr for å fly fra oslo til pakistan, non stop. Jeg sitter også med litt inside info om at det snart vil dukke opp et nytt selskap, de driver å planlegger i dette øyeblikk. Det er snakk om en A330 eller en 767 etter det jeg har hørt. Så det blir spennende å se om det blir en realitet, de bør klare å kapre kunder fra PIA! Men uansett, så syns jeg Norwegian bør se til pakistan!

Back