Rykter om norwegian.no og langruter

tviler på aT Dt dt blir lønnsomt md kun 1 t7? Men dt hadde vært kult det!

Litt usikker på hva slags tastatur du bruker, men les gjerne igjennom det du har skrevet før du poster.


Jeg ser ikke helt realiteten i én 777 for NAX - kjedelig om kjerra får tech. og 300 pax blir stranda fordi de ikke har noe annet fly å sette inn.

Dog, longhaul iform av øst/vest tipper/håper jeg kommer nokså snart. :nor
 
Kommer 1.april tidlig i år eller? :p Noe av dette trur jeg ikke før jeg får se det.
 
det finnes både 767-400 og A330-200 på markedet, så det er førstemann som har klart å lukte på morrakaffen som kan gjøre noe med de. personlig tror jeg ikke det blir SK ettersom de nylig har uttalt seg om at langruter fra OSL ikke lønner seg.
 
Ingenting på OSL er lønnsomt i SK sine øyne - det må bare ett annet selskap til for å motbevise det.
 
Brasil via LPA var det ei flyvertinne som leier leilighet hos en kollega av meg hadde nevnt.. Blir vel uansett litt langt for en 738, ser ikke for meg avstanden på den ruta i farta...
 
Husk at ordren til Boeing ikke er på 737, men på 7.7 som det heter. Det betyr at Norwegian kan bytte til 787 fks. Men norwegian har jo vært fast bestemt på 738, men det kanskje endres nå? ;)

De har vel New York i siktet også. 738 med 150 pax skal være mulig å fly med, så vi får vente å se :D
 
Kommer 1.april tidlig i år eller? :p Noe av dette trur jeg ikke før jeg får se det.

Jeg tenkte det samme.. Her er man bare borte i noen timer, og når man kommer tilbake sitter tydeligvis halve forumet og sniffer sokka sine, mens de fabler om 777 og 787 i NAX? :lol:

"Nothing to see here people... Move along..."^_^
 
Husk at ordren til Boeing ikke er på 737, men på 7.7 som det heter. Det betyr at Norwegian kan bytte til 787 fks. Men norwegian har jo vært fast bestemt på 738, men det kanskje endres nå? ;)

De har vel New York i siktet også. 738 med 150 pax skal være mulig å fly med, så vi får vente å se :D

Det er nok aldri noe problem aa "oppgradere" deler av en ordre, men saalangt er det 737-800 DY har sikret seg produksjonsslot av. Om de oensker aa endre noen av disse til 787 eller 777 saa maa DY sikre seg produksjonsslot, og for 787 ligger disse laaaaangt ute i tid, med mindre de ikke tar noen av de som GECAS eller andre leasingselskaper har sikret seg. Set ut i fra dette ville jeg tro at 777 er mere sannsynelig enn 787, saerlig en 777-200ER burde det vaere mulig aa faa levert i rimelig naerhet. Det er vel ogsaa noen paa bruktmarkedet.

Jeg tror ogsaa at DY kommer til aa slaa SAS med aa aapne "langruter" fra Norge....ser for meg en variant av opplegget MyTravel har kjoert, og da blir 777 eller A330 ikke utenkelig lenger....se hva Lauda gjorde i Oesterrike...er ikke i tvil om at noen sitter aa regner paa dette, og har gjort saa i lengre tid hos DY.....forhaapentligvis har de ikke studert "Laeren om hvorfor ting ikke lar seg gjoere" slik som kollegaene i SAS har gjort :p
 
Jeg har ingen problemer med å tro at noen av disse ryktene kommer til å bli til virkelighet.

Norwegian har motbevist skeptikere i mange år og kommer til å fortsette med det ..
 
Men skal de satse må det vel bli med mer enn et fly og da blir dette meget dyrt og risikabelt. Etter min mening burde DY konsolidere litt først. Markedet til longhaul fra OSL, ARN og WAW er ikke umettelig.

Men jeg lurer også litt på om planen er å fly til DXB med noe annet enn 737...?
 
Hvor mange A330 har/hadde MyTravel ? Ser vel DY med omtrent det sammen antalet til aa begynne med
 
Men skal de satse må det vel bli med mer enn et fly og da blir dette meget dyrt og risikabelt. Etter min mening burde DY konsolidere litt først. Markedet til longhaul fra OSL, ARN og WAW er ikke umettelig.

Det er nok riktig at markedet FRA Norge, Sverige og Polen er begrenset, men om man ser på potensialet ute i markedet der ute som ønsker å reise TIL disse landene er det noe helt annet. Se bare på ruten mellom London og Tromsø, hvor 60% av billettene selges i UK.

Jeg synes også det er veldig spennende å se på utviklingen i DY, og kan ikke annet enn å tenke at dette er godt for Nordisk luftfart ved at her kommer det en aktør som faktisk SER muligheter der andre stort sett ser problemer.
DY er heller ikke belemret med så mye gammelt tankegods i noen deler av organisasjonen som konkurrenten(e), noe som også gjør det enklere å handle rett og ambisiøst.
Det viktigste nå er vel å finne modeller som er levedyktiger fra første stund for å hindre at det brennes for mye penger på oppstart.
 
Hadde jeg lest ryktene for et år eller halvannet siden hadde jeg nok ledd godt. Men nå er det ingenting som overrasker meg med DY lengre. De har hatt guts og fått betalt for det, og det står respekt av det de har oppnådd.

Jeg tviler ikke et sekund på at DY kan komme til å åpne langruter, men kanskje primært med 737 i den grad det lar seg gjøre (DXB er et eksempel). 777 tror jeg ikke på, men for eksempel A330 eller 767 er mindre utenkelig. Og dersom DY skulle begynne med widebody-operasjoner er det ikke bare for OSL, men da også fra ARN.
 
Om prisen er riktig, tror jeg 777 kan bli en bra arbeidshest for DY. Nonstop uten vekt restriksjoner til BKK, Brasil etc. og jeg tror ikke at DY vl ha problemer med aa fylle en 777 om de legger seg paa et MyTravel konsept.....767 ligger vel i grenseland til BKK med full last (SAS hadde vekt problemer spesiellt fra BKK)...litt avhengig av hvor i Brasil kan det vel bli begrensninger der ogsaa....
 
Ingenting på OSL er lønnsomt i SK sine øyne - det må bare ett annet selskap til for å motbevise det.

Det blir litt for enkelt å si det på den måten, for SAS har en helt annen driftsmodell (som man kan mene mye om). Man må se litt på realitetene, for en langrutesatsning fra OSL for SAS sin del vil ta trafikk både fra CPH og ARN. Dermed kan det totalt sett gi et dårligere resultat for SAS, selv om deres norske kunder får et bedre tilbud og at det vil skape flere reisende. Et slikt problem vil DY aldri ha, og OSL blir DY sin langdistanse-hub på samme måte som SAS har sin CPH og ARN.

Som det blir sagt, så har nok SAS for mye gammel og tungrodd historikk i ryggsekken til å klare å holde tritt med DY. Og skulle nå DY start opp med langruter ut fra OSL, da synes jeg virkelig synd på SAS og jeg er redd det kan få en del konsekvenser for SAS i det lange løp. Det virker ikke som de ennå er klare til å snu seg rundt til å ta opp kampen på en skikkelig måte. SAS Norge skulle hatt frie tøyler og fått lov til å ta opp kampen direkte med DY. Da tror jeg vi kunne sett en skikkelig kamp, men det kommer dessverre aldri til å skje :)

Ellers tror jeg nok ikke på innføring av 777/787/757/767 i DY. Det blir nok heller 737-900 slik at crew og fly kan utnyttes effektivt nok.
 
Jeg tror at SAS sin modell med CPH, ARN og OSL som "hjemmebaser" vil forbli et stort problem for SAS i det lange loep....og at dagens virkelighet nok ville bli bedre med et langt mere fristillt SAS Norge inkludert en IC operasjon. DY har vel tatt vel saa mye fra charter operatoerenes marked som fra SAS, og mange av DY's ruter ligner mere paa Charter en noe annet...dermed er det lettere aa tenke seg at DY ogsaa har tanker om de lengre tradisjonelle Charter rutene....og om du faar solgt 65-75% av et bredbuksfly gjennom tur operatorere, boer det friste.....
 
DY har vel tatt vel saa mye fra charter operatoerenes marked som fra SAS, og mange av DY's ruter ligner mere paa Charter en noe annet...dermed er det lettere aa tenke seg at DY ogsaa har tanker om de lengre tradisjonelle Charter rutene....og om du faar solgt 65-75% av et bredbuksfly gjennom tur operatorere, boer det friste.....

Om man ser på Thailand f,eks , så har de store charteraktørene i ALLE år vært de største kunden på TG sine direkteruter fra CPH og ARN. Hva nettoprisene ligger på i dag, inkl tilførsel med SAS til TG vet jeg ikke, men ser man for seg at DY kan få ta hele dette beløpet selv som en "grunnmur" i sin langdistansesatsning så er det jo relativt greie regnestykker det hele.
 
Re: rykter om norwegian.no

Skal de være -800 eller -900 så snakker vi om 787. Og ellers høres dette like sannsynlig ut som min lille spøk om å lease 767 og codeshare med SKNO. :)

-A

Alex, da... Jeg tror damen henviser til at det ryktes at DY skal endre ordren sin hos Boeing fra 737-800 til 900ER ;)

Det kan jo være mulig. Langdistanse blir jo bare fabling. Det å få tak i to stk. brukte 777 er ganske så vanskelig.. De kan jo bestille nye, da..
 
Hva sier du Tommy.....tur med DY over dammen med 28" benplass og buy-on-board uten muligheter til oppgradering da C-klasse ikke finnes, eller uten tilgang til lounge, fast track og egen innsjekk på flyplassen....noe som måtte friste? ;)
 
Hva sier du Tommy.....tur med DY over dammen med 28" benplass og buy-on-board uten muligheter til oppgradering da C-klasse ikke finnes, eller uten tilgang til lounge, fast track og egen innsjekk på flyplassen....noe som måtte friste? ;)

Jeg tror du vet hva jeg alltid sier: Hver sin lyst!

Mitt prinsipp da jeg reiste utrolig mye i Europa når det gjaldt DY var at makstid ombord i et DY fly er OSL-ALF.

Etter jeg leste om vår venns (tor)tur fra Istanbul, tror jeg mitt prinsipp er greit
 
Back
Top