*RYKTE* SAS med rute til SFO

Tokyo er jo ett alternativ på sommern, det er jo ett lass med Japanske turister som vil se Norge. Så på vinteren brukt denne maskina til enten Miami eller Orlando

OSL-MCO el. MIA daglig i vinterhalvåret? Det blir garantert et pengesluk av dimensjoner!!

Jeg har ingen tro på at SK kommer til å starte IC fra OSL i overskuelig fremtid.
Jeg tror heller ikke SFO er en lukrativ destinasjon å starte for SK. De burde heller satse på en destinasjon i Asia, Shanghai eller Hong Kong burde det vel være mulig å tjene penger på.

Alle "sjefer" i SAS som har antydet IC ifra OSL, har vel sluttet/ blitt sparket, og ingen IC er blitt startet.
Så tror ikke før jeg får se det.
Materiell trengs også, og lite ledige busser å få tak i om dagen....

Noe brist i logikken til endel her , når det gjelder SAS så trenger ikke Normenn IC produkuter fra SAS , OSL har ikke plass på Non-Schengen, og det er umulig å få tak i materiell. Men for alle andre selskaper så er det plass på NoN-Schengen og man ønsker seg flere fjerne destinasjoner. (helt uten å gidde å engasjere meg i den øvrige debatten)

Hadde SAS startet OSL-EWR hadde jeg foretrukket de anyday over CO.

Og hadde de startet OSL-EWR eller OSL-ORD hadde jeg heller brukt de enn et hvilket som helst annet selskap selv om det betød videre forbindelse med amerikansk selskap.

En stor fordel å lande direkte på OSL etter nattflyvning og SAS IC er faktisk veldig bra om dagen... reiste senest med de forrige uke EWR-CPH

OSL-MCO el. MIA daglig i vinterhalvåret? Det blir garantert et pengesluk av dimensjoner!!

Hvorfor? MCO er jo ikke bare der pga Disney World, det er jo en av de virkelig store LCC-hubbene? Og cruisetrafikken kunne jo likegodt gå til MCO som til MIA?

Jeg skulle veldig gjerne hatt en OSL-MCO-rute, tror det kunne bli favoritt-IC-ruta mi... :-)

Dersom SAS skal åpne MCO, så blir det i allefall ikke fra Oslo før København.

Ellers så synes jeg FBU4EVER ganske greit drepte SFO-ryktet med sitt første innlegg. :)

Leste gjennom SAS sin Facebook-side, og der var det en som hadde hørt noen nevne oppstart av SFO i kabinen..

Ikke vet jeg, men siden ikke FBU4EVER ikke vet noe mer, så er det vel bare en spøkefugl som har satt ut ryktet.. ;)

Men det er nok mange andre ruter som kommer før SFO, det er jeg ikke i tvil på.

Last edited:
Dårlig med cruisehavner i Orlando, gitt ....

Det går faktisk store mengder cruise trafikk fra Port Canaveral. Det går store mengder busser fra MCO til havnen. (ca 1 time)

Port Canaveral er en av de mest økende cruisehavnene med Disney, Carnival, RCCL og noen andre småtasser.

Også mange pakke dealer:

http://www.cruiseweb.com/ORLANDO-VACATIONS.HTM

Det hadde vært genialt med en IC rute til Orlando fra Oslo.

Last edited:
Skal man starte en langrute fra Oslo må man tenke kapasitet, konkurranse og pris og lønnsomhet. Selv hadde jeg en reise i februar i år fra Oslo-Miami, og hadde 6 mnd i forveien og planlegge reisen på. For mitt vedkommende hadde jeg følgende kriterier; pris og reisetid og event. flybytter underveis. Når det gjelder SAS så ble de utelukket ved første sjekk av reisevalg, dette pga pris og flere flybytter underveis. Det som ble billigst og ikke minst raskest for meg var BA, med ett flybytte i London og desidert billigst og ikke minst raskest. Jeg kan ikke f.eks se for meg at SAS vil klare å fylle en A340, eller hva de ønsker på en slik rute med avganger daglig slik konkurrentene har. Med anke på cruisetrafikken i Floridaområdet har ikke båtene daglige avganger og et selskap kan ikke opprette en slik rute med en ukentlig avgang pga en cruisebåt går en gang i uken. Så mange nordmenn trenger ikke flyreise over for at dett er en grunn for å opprette en ny rute, når det finnes et utall av alternativer. New York blir også for hard konkurranse med allerede etablerte selskaper, selv om den reisende må ha flybytte. Og jeg tviler sterkt på at den reisende er villig til å betale mye mer enn nødvendig, bare fordi selskapet heter SAS.

Last edited:
Ehhh? Since when?

Mulig jeg er helt på bærtur, men den er jo focus city for AirTran, Southwest, JetBlue og Allegiant... Skulle tro at det betyr en del trafikk... Særlig når det er nesten like mye trafikk som MIA og mesteparten av det er disse fire, da vil jeg jo tro at det betyr at det er ganske betydelig.

Og om dette med cruisetrafikk, så svarte SudCaravelle på det poenget.

Leste gjennom SAS sin Facebook-side, og der var det en som hadde hørt noen nevne oppstart av SFO i kabinen..

Ny er Facebook kombineret med rygter fra nogle, der har overhørt nogle i kabinen nok ikke den mest troværdige kilde til SAS' ruteudvidelser. ;)

Mulig jeg er helt på bærtur, men den er jo focus city for AirTran, Southwest, JetBlue og Allegiant... Skulle tro at det betyr en del trafikk... Særlig når det er nesten like mye trafikk som MIA og mesteparten av det er disse fire, da vil jeg jo tro at det betyr at det er ganske betydelig.

Alle US selskaper flyr på Orlando, men ingen har hub der. Men uansett tror jeg neppe det er særlig mange som vil fly til Orlando for så å fly videre på separat billett.. Ihvertfall ikke mange nok til at det har noen betydning for en rute fra Oslo..

Det går faktisk store mengder cruise trafikk fra Port Canaveral. Det går store mengder busser fra MCO til havnen. (ca 1 time)

.

True - men volumet er fortsatt bare ca en tredjedel av MIA/FLL. Halvparten kanskje, hvis du tar med Tampa.

Går mange rykter om IC i kabinen.
Noe jeg ikke ønsker å gå hverken ut med eller videre, da dette er rykter.
Rykter er også ofte synsing.
Jeg skulle derimot gjerne sett mange nye destinasjoner, og IC ut av Oslo. Men det er ikke det samme som at det kommer.
Vi får bare håpe.

Er det noe penger å hente på en rute til SFO?
Skulle tro det var mer penger å hente andre steder.

Jeg har en følelse av at dette er nok en IC-tråd (hvor mange har vi nå) som ebber ut i ingenting uten SAS IC på OSL. For dere OSL folk hadde nok dette vært bra, men for oss andre blir bare det å reise IC via OSL bakvendt.

Alle US selskaper flyr på Orlando, men ingen har hub der.

Wikipedia påstår at Airtrans har det, men OK, det var ikke poenget, selv om ingen har hub der, så er det så mange som har det som focus city at det høres bra nok ut for meg.

Men uansett tror jeg neppe det er særlig mange som vil fly til Orlando for så å fly videre på separat billett.. Ihvertfall ikke mange nok til at det har noen betydning for en rute fra Oslo..

Mulig, mulig. Jeg bare synser :-) Men hvis man ser i forhold til å fly til MIA, så tenker jeg at den eneste grunnen til å fly til MIA er cruisetrafikk, men man kommer jo bare tilbake til Europa fra MIA, ellers er det ingenting der (satt litt på spissen), mens på MCO har man cruisetrafikk, NASA KSC, Disney World (++) og en haug med LCCer (og en kamerat av meg jeg burde besøkt oftere :-) ). Det høres iallfall bedre ut for meg. :-)

Back